/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Beskæring
Fra : achtonfem
Vist : 690 gange
100 point
Dato : 25-11-08 11:18

Er der nogen der kender til nogle "gyldne" regler omkring beskæring af digitale fotos.

Jeg har nogle fotos jeg gerne vil beskære i et redigeringsprogram, men er usikker på om det vil se mærkeligt ud ved efterfølgende fremkaldelse, og om der er nogle ting man kan gøre (undlade at gøre) for st sikre at billederne ikke bliver forvanskede ved fremkaldelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-08 11:21

Prøv dig frem, du kan altid fortryde.
Billedkomposition er det du så skal studere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-11-08 12:05

Det er vigtigt at du gemmer de redigerede billedfiler i så høj opløsning som muligt....så hvis du beskærer særlig meget, skal du være opmærksom på, at filstørrelsen reduceres meget, og derfor skal du ind og gemme dem i den bedste kvalitet.

En anden ting omkring beskæring er, at det kræver meget skarpe billeder at kunne skære et udsnit ud der egner sig til forstørrelse/udprintning.

Hvilket billedredigeringsprogram bruger du...der er forskellige fremgangsmåder alt efter hvilket det drejer sig om

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 25-11-08 12:17

Citat
Hvilket billedredigeringsprogram bruger du...der er forskellige fremgangsmåder alt efter hvilket det drejer sig om
Elements version 5.

Det jeg har været ude for er, at det virker lidt som om billederne bliver strukket lidt når man ser dem på skærmen efter at billederne er beskåret. Jeg ved så ikke om de bliver det ved fremkaldelse, eller om de bare kommer ud i et andet format.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 12:50

Jeg beskærer mine i Paint Shop Pro, det er nemt og effektivt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 13:25

Jeg gør det i Element 2

Indstillingen skal være 3 bred og 2 høj eller omvendt alt efter den færdige retning,
men det kan du se i fotorammen.

Den laver en færdig ramme som hele tiden følger højde / bredde
Husk at gemme som et andet navn så du kan lave det om.

Jeg laver altid først en kopi af alle foto så jeg ikke ødelægger noget

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-11-08 14:03

http://da.wikipedia.org/wiki/Billedkomposition

DER ER NOGET DER HEDDER "DET GYLDNE SNIT"
DER ER DEN STØRRELSE, ØJET SYNTES DET ER MEST BEHAGELIG AT SE PÅ ET BILLED, SE LINK.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-11-08 14:10
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-08 16:30

Citat
Det jeg har været ude for er, at det virker lidt som om billederne bliver strukket lidt når man ser dem på skærmen efter at billederne er beskåret. Jeg ved så ikke om de bliver det ved fremkaldelse, eller om de bare kommer ud i et andet format.

Så gør du noget forkert....

Frengangsmåde:

Beskær med Crop tool......findes i menuen til venstre...sådan en sjov firkant lige under det store "T"

Vær opmærksom på billeddimensionerne (pixel i længde x bredde) , hvis du laver billedet for "firkantet/kvadratisk" bliver der beskåret ved udprint.....billedet skal have et bestemt størrelsesforhold mellem længde og højde så det passer til papirets mål enten 10x 15 eller A4 fotopair.

Du kan se tabellerne med størrelserne her

https://asp.photoprintit.de/microsite/10021/quality.php

Målene på billedet finder du i den menu i elements 5, der hedder Image> Resize> Image size..

Hvis du ændrer på det, skal der være flueben i Scale Styles, Constrain Porpotions og Resample image (i den rude der fremkommer når du klikker på Image size) ellers er det billedet vil blive strukket ud, for hvis der ikke er flueben er det kun på den ene led du ændrer billedstørrelsen.

Godkendelse af svar
Fra : achtonfem

Dato : 25-11-08 16:56

Tak for svaret dova.