/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
2. harddiske i en komputer.
Fra : leifjskov
Vist : 844 gange
110 point
Dato : 25-11-08 11:09

hjælp. jeg har en harddisk fra en gammel komputer,nu er spørgsmålet kan jeg sette den i den nye så jeg har to harddiske og kan man få det til at virke.på forhånd tak

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-11-08 11:10

Sat på den rigtige controller og jumper sat rigtigt, kan det lade sig gøre.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-08 11:24

Ja

Tag den gamle harddisk og sæt den som slave - dvs. du flytte en jumper (en lille plasticdippedut, der forbinder to ben i den ene ende af harddisken). Der er normalt vist på harddisken hvor den skal sidde.

Så åbner du den nye computer og monterer den gamle harddisk ligesom den nye er monteret. Du sætter strømkablet til og - nu kommer det springende punkt.

Hvis der er et kabel til den nye harddisk, der også har et stik, der passer til den gamle, så sætter du bare det i den gamle, men hvis der er både harddisk og cd drev på kablet skal du have et kabel mere, som skal sættes i et tilsvarende stik på bundkortet.

Hvis ikke den nye harddisk har samme stik som den gamle, skal du undersøge om der er et stik på bundkortet, der er ligesom stikket på den gamle harddisk.
Er der det, kan du tilslutte den der (lad den så stå jumpet som master) men du skal så anskaffe et kabel der passer dertil.
Hvis ikke, kan den gamle harddisk ikke bruges mere, men er for gammel.

Håber det giver mening - ellers spørg igen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-11-08 11:35

Uanset kan den bruges, da den kan sættes til USB med sådan en:
http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=87&products_id=406&osCsid=c2c4bcfa1a64302bc4ab2aa46c0045e1
Her skal jumper på harddisk være master.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-08 13:13

Hej der var en gang for meget længe siden, at jeg ikke anede noget om harddiske og andet computer hardware, jeg købte en ny harddisk og satte ind som nummer to disk i min computer, du kan gøre det samme med den gamle, sæt den ind og tilslut den, gå til Diskhåndtering og formater den, læs mit spørgsmål fra dengang, jeg tror der er noget du kan bruge også: http://www.kandu.dk/Spg77936.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-08 13:20

Bentjuuls gode vejledning i Diskhåndtering fungerer stadig: http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/ der får man forklaret hvordan man gør klik på den øverste fane bjælke for at navigere: Til diskhåndtering - Opret ny partion og hvordan du opretter flere partioner, en til billeder, en til musik og så videre, med flere

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 25-11-08 15:58

Du behøver ikke omformatere disken hvis den stadig er indtakt fra den gang og dit nuværende system kan læse partitionen

det smarteste med en ekstra disk er at sætte den på nr.2 IDE kabel da de 2 diske vil snakke hurtigere sammen for der kan kun være en kommunikation på vlr kabel ad gangen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 16:10

Man kan godt læse videre på en gammel HD i den nye comp.

Men køres programmerne fra den gamle HD kan der gå rig kage i begge HD.

Jeg ville trække filer/billeder/dukumenter over og så formatere den gamle HD.
Pas på at det er den rigtige HD som du formaterer (se efter størrelsen)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 16:16

jaaaa,jeg er nok lidt tungnem, men ud for diskenhed er der 7,symboler hvor nr. 1partiton grundlæggende i orden (aktiv).nr 2-3-4-5-6,står der ukent.ved nr,7 står der. ntfs, system???????????????

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 16:22

jaaaa,jeg er nok lidt tungnem, men ud for diskenhed er der 7,symboler hvor nr. 1partiton grundlæggende i orden (aktiv).nr 2-3-4-5-6,står der ukent.ved nr,7 står der. ntfs, system???????????????. det skulle have været mig der skrev dette men det er fra pias computer så undskyl,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 16:32

DISK 0 er normalt den HD hvor styresystemet ligger "C:"

Den ekstra (gamle HD) vil så hedde DISK 1

På den var der et styresystem på en partition (aktiv) og der bør kun hentes filer fra denne aktive partition (gammel "C:")

Hvis der ikke er noget på den gamle HD som skal bruges - så ville jeg slette alle de små partitioner.
Og oprette een ny partition, med NTFS hvis altså den nye HD også har NTFS

Ps. Om det er Pia's mand eller onkel eller moster der skriver er vel ligegyldigt.

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 16:36

Hej eyvind.
Hvordan gør man så lige det ???
Altså får en ny partitioner ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 16:52

Her er lidt billeder som viser det jeg skriver nu:
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Jeg går ud fra at det er XP eller Vista

Start > Højreklik på computer og vælg administrer.
vælg så diskhåndtering
højre-klik på den partition som skal slettes (på den rigtige harddisk)

Når alt på den gamle harddisk er slettet vil der stå ualokeret
højreklik på det ualokerede område og vælg opret partition
der skal evt. højreklikkes en gang til og vælge formatere

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 18:34

uuuuuuuuuuuuha. nu er der kun ,disk,0,(c) tilbage,den anden er forsvundet??????????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 18:47

Eyvind
Hvorfor fjernstyrer du ikke leifskovs PC. Og det er helt seriøst ment. Så kan du ordne maskinen for ham.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 19:18

Fjenstyrer en fremmed comp.................................nixen.

Den bør vise sig i administration > diskhåndtering efter en genstart.

Bare der står DISK1 og ualokeret så skal der bare oprettes en partition og formateres.

Er den DISK 0 med NTFS

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 19:21

ja men det er det der er problemet,disk 1 er forsvundet.??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 19:26

Det vindue hvor du kigger (diskhåndtering) kan du muligvis rulle lidt ned med pilen ude i siden

Kan du se CDROM 0 ..........................som evt. dækker for DISK 1

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 19:31

i vinduet er der kun, disk,0-cd rom,0-cd rom,1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 19:33

Genstart lige den comp.

også h-klik på computer > administrer > diskhåndtering..............der skal den vise sig.

Ellers er der løse ledninger
eller jumper bag på HD som sidder forkert.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 19:35

Pia og Leif gør som Eyvind skrive og hvis harddisken ikke vises tjek kabler og genstart

dr.zzdz e mzz

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 19:42

Eyvind Velkommen tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 19:46

Jeg går ud fra at det er IDE kabler til de 4 enheder (bredefladkabler)

Den sikreste måde at forbinde på syntes jer er:

Primærkabel:
Ny harddisk sat som MAster (den med C: )
CD/DVD læser sat som SLave

Sekundær Kabel:
Gammel harddisk sat som MAster
CD/DVD brænder sat som SLave

Ikke alle harddiske kan lide at være slave sammen med en master CD/DVD

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 19:50

Sekundær Kabel:
CD/DVD brænder sat som MASTER
Gammel harddisk sat som Slave

SKAL DET VÆRE

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 25-11-08 19:55

Eyvind: disk 0 hvor styresystemet ligger behøves ikke at hedde c:

hvorfor vil du ikke fjernstyre den?

både
Primærkabel:
Ny harddisk sat som MAster (den med C: )
CD/DVD læser sat som SLave

Sekundær Kabel:
Gammel harddisk sat som MAster
CD/DVD brænder sat som SLave
og
Sekundær Kabel:
CD/DVD brænder sat som MASTER
Gammel harddisk sat som Slave

er helt fineså længe både cd og hdd er instillet med jumpere

men hdd skal helst være på vær sit kabel for best ydelse

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 19:56

Lort

Primærkabel:
Gl harddisk med opstarts program XP? MASTER
anden harddisk son du vil sætte i SLAVE

Sekundær Kabel:
CD/DVD brænder MASTER

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 20:00

anden harddisk son du vil sætte i SLAVE

Kan også sættes i sekundær kabel men stadig væk som slave

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 20:07

Citat
Primærkabel:
Ny harddisk sat som MAster (den med C: )
CD/DVD læser sat som SLave

Ja hvis man kun har Primærkabel

Citat
Sekundær Kabel:
Gammel harddisk sat som MAster
CD/DVD brænder sat som SLave
og
Sekundær Kabel:
CD/DVD brænder sat som MASTER
Gammel harddisk sat som Slave

Ja hvis man har to brænder

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 20:13

nu har jeg forsøgt alle indstillingerne på jumperen, så HDeren er nok kaput,men mange tak for hjælpen.det var da et forsøg vær,

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 20:15

Har den ikke virket før????

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 20:21

joo men det er længe siden ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 20:22

Ellers er der kun en ting at gøre AT lave Fdisk med en opstartsdisk

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 25-11-08 20:24

nu er det kaffe og fodboldt tid så nu slutter jeg for i aften, tusinde tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 20:26

Kan du ikke sige til pia, at hun skal hente de penge hun har syet ind i madrassen, og så købe en ny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 20:27

Hvis du har set DISK 1 med NTFS - så har den også været virksom på den nye comp.

Jeg kan ikke regne ud hvad der har fået den til at forsvinde.

Har der været andet end windows på den gamle HD

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 20:44

ØØØhe Hvor stor er den????????????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 21:02

Citat
Kan du ikke sige til pia, at hun skal hente de penge hun har syet ind i madrassen

Altså dr_dem .....det må du da ikke fortælle ham .
Nu er jeg røbet

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:06

Citat
Kan du ikke sige til pia, at hun skal hente de penge hun har syet ind i madrassen

Altså dr_dem .....det må du da ikke fortælle ham .
Nu er jeg røbet

Er det din maskine?????

Men hvor stor er den hd???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 21:10

Hej med dig.
Nej det er ikke min maskine.
Det er en ekstra HD fra vores datters gamle.
Leif har fået sin egen puter og den virker fint men han ville sætte den anden ind som slave.
Det er det der driller.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:12

Citat
Leif har fået sin egen puter og den virker fint men han ville sætte den anden ind som slave.
Det er det der driller.

Og han er ikke NØRD

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 21:15

Citat
Og han er ikke NØRD

Neeeeeej det ville være synd at sige.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:17

Eyvind har skrevet før
Citat
Hvis du har set DISK 1 med NTFS - så har den også været virksom på den nye comp.

Så kan den også findes igen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:19

HD HVOR STOR??????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-11-08 21:20

Citat
Så kan den også findes igen

Han prøver i morgen igen ....der er fodbold sååååå

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:25

Citat
Han prøver i morgen igen ....der er fodbold sååååå

Så er han nørd

Men ikke i computer

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:31

Alternertiv Fjernsyn og Kaffemaskine I forbindelse med computer (RUM)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-11-08 21:34
Kommentar
Fra : xaque

Dato : 26-11-08 01:10

Prøv at se om du kan finde den med partitionmagic plejer at kunne trylle med det program

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 26-11-08 09:21

Hvis harddisken er monteret korrekt, så bør den kunne ses af diskhåndtering.

http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Om ikke andet, så vil der stå ualokeret i partitionen.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 26-11-08 09:27

Husk lige på at langsomste enhed på kablet bestemmer farten! gammel disk måske ate 33 og ny disk 133 måske, det ik nogen god fidus. Kopier dine data fra gammel disk til ny og ud med disken igen og behold din hastighed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 09:45

Nu vil jeg se dine harddiske.

Stsart comp. og gå her ind:

http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

og klik så på "gå til næste billede" (for neden)

Nu kan du vise hvad der står, og det gøres sådan:

tryk på "prnt scr" oppe til højre på tastataturet.
Gå ned i start > programmer > tilbehør > paint
og så > rediger > sæt ind (nu er billedet af din harddisk inde i paint )

det skal gemmes sådan > filer > gem som > skriv harddisk.jpg >
vælg at gemme på skrivebordet > og gem

Nu skal det sendes ud på nettet (se lige efter om der vises persomlige oplysninger i det billede)

www.peecee.dk
gennemse
find dit billed på skrivebordet
åbn
opload
marker denne tekst og kopier det her ind
det ser sådan ud > http://peecee.dk/upload/view/ 1234<

Så kan vi se dine harddiske ........................måske

Godkendelse af svar
Fra : leifjskov

Dato : 26-11-08 12:24

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 13:21

Jo - tak men du fik den vist ikke til at virke.

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 26-11-08 14:10

Næææ ikke endnu...prøver mig frem senere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 14:50

ok