/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
write combining
Fra : maxhankat
Vist : 719 gange
100 point
Dato : 25-11-08 00:21

Et spørgsmål om "Write Combining"

I Egenskabe til Skærm > fanebladet Fejlfinning, findes en funktion, der hedder:

"Write Combinnig"

Kan nogen svare på, om den skal eller ikke skal markeres med flueben.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 01:05

Se her
Write combining improves video performence by speeding up the display of information to your screen."
Så hvis du kører videoer, så var det nok en ide at slå det til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 01:08

Og her på dansk: Write combining kombinerer og forbedrer video ydeevne ved at fremskynde de udstilling af oplysninger til din skærm. Frit oversat af google

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 25-11-08 01:29

Tak for foreløbige svar. Den første forklaring har jeg godt nok googlet mig frem til, men hvis man ikke kører videoer og aldrig spiller på pc'en, er det så nødvendigt, at havde den slået til? og er det er det risikabelt for skærmen, at have den slået til?

Jeg spørger, fordi, jeg synes min skærm ligesom "skælver" lidt af og til.

mvh
P.S. Jeg kigger først ind i morgen formiddag - er for træt til mere skærm i aften.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-08 08:08

write combining kan være svær for mange maskiner og kan sløve en del - her hører en lang forklaring til som jeg ikke orker/kan - men mit svar - nej det skal ikke flues - er der flue så væk med det

hmm finder lige lidt om det - men vil stadig sige nej der skal ikke sættes flue.

Citat
Write combining forklaret på Tom's hardware guide :
What it does is writing to memory in larger chunks and thus less often than an application may demand it. An application that e.g. wants to write only one or two bytes to memory (and this could e.g. be the frame buffer of the graphics card) would usually make the processor do a ‘store’-instruction over the memory bus right away. Especially graphic applications write a whole lot of data to the frame buffer all of the time and it is pretty slow if the CPU has to push only one or two bytes over the 64-bit wide data bus to the graphics card. Write combining waits until 64 bit of data have been collected and then transfers the data to the memory location. This results in only one memory write every four bytes, instead of four memory writes that take a lot more time.

sakset herfra: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=5832

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-08 08:10

Citat
Jeg spørger, fordi, jeg synes min skærm ligesom "skælver" lidt af og til.
... så lad være med at forskrække den

skærmen kan "skælve" lidt hvis den er i nærheden af for eks andre el apparater osv .

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 25-11-08 11:17

Hej mirit.dk.

Jeg fandt osse den forklaring på Tweak, som jeg ikke får ret meget ud af. Men okey, at du siger væk med den. Den har jo altid været markeret med flueben, og så var det jeg begyndte at tænke over, om det var noget jeg skulle bruge. Da jeg satte ? på den, kom der et svar om, at den både var god of dårlig ált efter, hvad man skulle bruge den til, derfor mit spørgsmål her på tråden.
Men nu prøver jeg at fjerne markeringen og ser, hvad der sker

mvh

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 11:28

Du behøver ikke slå det til. Du kan jo altid slå det til hvis du vil se en video.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-08 11:32

Det er vist også lidt uoverskueligt for ikke at sige forskelligt. På min ene maskine har jeg den aktiveret fordi jeg har brug for den pga visse grafiske emner - på den anden viste det sig at være en fordel af dekativere.
Jeg har så i sin tid oplevet at ved for eks video og lign kan den sætte underlige forstyrrelser ind - hvis du bruger sådan noget.

Et af to - du prøver dig frem og opdager ret hurtigt om det er bedre eller dårlige

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-08 11:43

arghhh - glemte at fortælle dig at når jeg har Write Combining enabled på den bærbare går det hele faktisk hurtigere - men på den stationære gør det ikke - hmmm

I sin tid fik jeg at vide at med aktiveret Write Combining ville alt gå hurtige - senere omvendt - nu prøver jeg mig bare frem

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 25-11-08 12:49

Citat
skærmen kan "skælve" lidt hvis den er i nærheden af for eks andre el apparater osv .

Skriver miritdk.
Ja men så er det da ikke underligt med min skærms skælven, for jeg har 1½ meter til min gamle Pc, som min mand bruger til at lægge kabale på, og ca. 2½ meter den anden vej er der placeret en fladskærm Skulle det kunne gøre det? Der er jo folk, som har rigtig mange computere i samme rum . . . hm deres skærme må jo ende som ren Alzheimerskærme

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 25-11-08 12:56

Tak for svaret miritdk.

Nu har jeg fjernet markeringen ved "Write Combining" og genstartet, og jeg må da sige, at det er en noget andet reaktion, der komme fra min bærbare nu. (Wind. XP/sp3)

Mine mapper åbner bare meget hurtigere, og ligeledes kommer jeg meget hurtigere in i OE, nå jeg klikker på ikonet.
Alt i alt virker det som om, der er noget mere fart på maskinen. Det bliver spændende at følge, om jeg vil opleve flere forbedringer.

Mvh
Joan (maxhankat

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 25-11-08 12:59

Undskyld!

Jeg glemte dette: TAK til alle på tråden, der var så venlige at sende svar og links til flere oplysninger.

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-08 13:55

velbekomme - nogen ordentlig forklaring manglede jo egentlig - men af og til skal der lige afprøves - for mig er det evig undren over forskelligheden (på de forskellige maskiner mener jeg)

aahh afstanden til andet hos dig er rimelig - så det skulle ikke gøre det - men måske - hvis der for eks står et par kraftige højtalere osv kan det forstyrre enormt.