/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Billedfil kvalitet v kopiering
Fra : EiHaBr
Vist : 811 gange
200 point
Dato : 24-11-08 22:13

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen kender meget til digitale billedfiler.
Jeg kunne tænke mig at vide, om billedfiler taber i kvalitet ved gentagne kopiering og flytning mellem harddiske og andre gemmesteder.
Og taber de i kvalitet ved komprimering af f.eks. mail boksene.

mvh Eigil

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-08 22:21

de fleste gemmer fotos i jpg- jpeg format og ja de taber kvalitet efterhånden - det vil du kunne se hvis du gentagne gange uploader for eks til en hjemmeside som header osv eller hvis du har brændt ud og vil lægge ind - altid en smule forandring fra gang til gang

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-08 23:16

Ved bare at kopier rundt mister filen intet...

Det er først når den rettes eller man ændre størrelser mm, at noget gå tabt.

vh Ben

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 24-11-08 23:18

NU er jeg ikke expert på åmrådet men jeg vil ikke tro at en kopiring fra en pc til en anden pc via netværk eller andet vil gøre kvaliteten dårligere

men når du oploader redigere og gemmer osv så ja vil du resikere at den mester kvalitet
men ved bare at kopiere til en anden pc nej

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-08 23:26

Der sker ingen tab ved kopiering fra en harddisk til en anden, eller til USB-pen mm.
Der sker heller ikke noget tab ved at komprimere fra og til Zip mm.
Men der sker tab hvis du ændre formatet feks. fra BMP til Jpg. Eller du selv kompremere Jpg yderlig.
Der sker også tab hvis du lader Outlook eller Outlook Express kompremere dine billeder for at de skal fylde mindre. Men ingen tab hvis du nægter Outlook eller Outlook Express at forminske billederne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-11-08 23:45

miritdk
Nu er ”de kloge” ellers enige om at ALLE digitale data, (incl. Foto), udelukkende
består af 0 er og 1 taller,..
de ændres eller ”slides” normalt ikke, som f.eks. analog data,.. (incl.) billeder,
UANSET HVOR MANGE GANGE DE KOPIERES,..

så hvis et digitalt billede, eller foto, BEHOLDER SIT OPRINDELIGE FORMAT,..
(jpeg, gif, osv.)
og KOMPRIMERINGEN IKKE ÆNDRES, burde det kunne kopieres, og flyttes UENDELIGT,…UDEN kvaliteten forringes,…
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul1a1.htm

Men der er måske forældet,…. ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-08 02:31

Det er jo netop den store fordel ved digital kopiering og overførsel at der intet går tabt, medmindre at der sker en fejl ved overførslen eller billeder bliver konverteret ned til 19 kb webformat som man derefter ikke kan forvente at printe pænt ud i A3 format.

Det samme gælder musik, der sker jo ikke det samme som os der er vokset op med analoge magnetbånd. Overførte man en vinylplade til et dårligt bånd kunne det straks høres, og kopierede man samme bånd over på et andet blev det helt galt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-08 09:46

Citat
Jeg kunne tænke mig at vide, om billedfiler taber i kvalitet ved gentagne kopiering og flytning mellem harddiske og andre gemmesteder.

NEJ - ALDRIG uanset hvor ofte du flytter det.

Citat
Og taber de i kvalitet ved komprimering af f.eks. mail boksene.

Kommer helt an på HVAD du komprimerer med..

Generelt ja, men hvis det BLOT "pakkes", ændres det ikke hvis det pakkes ud med samme program.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-11-08 14:02

Du taber kun kvalitet hvis det er JPG formateret billeder som bliver skrevet fra ny af i et billed redigeringsprogram.

Så hvis du flytter dine billeder fra kamera til hardisk til internet 1000 gange så har de ikke tabe kvalitet og gør det aldrig...

De taber kun kvalitet hvis de bliver åbnet og behandlet/gemt fra et billed redigerings program.

Og de taber heller ikke noget ved at bliver komprimeret i ZIP arkiver eller noget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-08 15:08

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 26-11-08 22:54

Jeg siger tusind tak for svarene alle sammen.
Jeg kan se at langt de fleste mener de ikke taber i kvalitet ved kopiering og det er jo det bedste at vide.
Det er memlig sådan at alle mine billeder ligger på PCéren men en gang i mellem med år imellem går den jo måske ned og jeg må hente mine data ind fra gammel harddiske eller fra sikkerheds kopi fra anden harddiske eller nøgle, eller måske når disken skal skiftes ud til en større eller hvad ved jeg, - så er det jo rart at vide, at de fremover stadig er fine til den tid.
Jeg komprimerer ikke men jeg tænkte i samme åndedrag på billeder man får sendt på mails.
Jeg kan forstå at ved brug af billedbehandligs programmer kan noget gå tabt, men det bruger jeg da også kun til redigering og derefte ligger de jo gemt i ny udseende fremover.
Nu har jeg jo kun problemet med point givning, det må jeg jo tænke over for alle svar var gode.
tak for jeres svar endnu engang.
Hilsen Eigil

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 27-11-08 01:58

men derimod har du en backup på en brændt cd så holder den brændte cd ikke forevigt

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-12-08 21:22

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Det var ikke nemt at vælge den der skulle have point, men du får dem for dit svar tak.