/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Billede på højkant
Fra : FrejaFlop
Vist : 497 gange
50 point
Dato : 24-11-08 21:54

Hej

Når jeg sender digitale fotos til andre, så vender fotoet nogle gange på højkant / forkert ifølge motivet. Jeg drejer det selvfølgelig med eller mod uret, alt efter hvad der er behov for. Men kan det låses fast ? Når modtager får billedet er det igen vendt "forkert".Jeg har prøvet at lave det som en pdf fil, idet jeg troede at det ville "låse" billedet så det er korret (fx. fødderne på personen nedad og hovedet opad), men det gav ingen bonus.

Er der nogle som har erfaringer med dette ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-11-08 21:56

Du skal først vende det og så trykke på gem, så spørger putteren om du vil overskrive den originale fil og det vil du, så er den der.

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 24-11-08 21:56

Det lyder mærkeligt det skulle blive låst :)

hvad for et system kører du på

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-11-08 22:02

Du har vel vendt kameraet 90 grader når du har tagt billedet, derfor kan du vende det og gemme det igen, eller er der noget jeg ikke har forstået i dit spørgsmål?

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 24-11-08 22:12

Hej Stig54. Jeg kender godt det med at man vender et billede som er taget på højkant (og herefter siger GEM).

men jeg taler om billeder som er taget på den rigtige/normal led - fx. en familie som står ved siden af hinanden. Men når jeg indsætter billedet i en mail jeg vil sende, så får modtageren billedet på højkant, og skal så selv "rotere" det rundt så familierækken kan ses.

Jeg undrer mig også over at det "pludselig vender sig".

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-08 22:23

det er noget underligt noget med jeg har også fået adskillige sure bemærkninger om samme - aner ikke hvorfor

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 24-11-08 22:24

har du prøvet at vende det i photoshop så

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-08 22:51

Jeg kan forestille mig at det har noget at gøre med i hvilket format i sender, i HTML eler alm. tekst.
Det kan da ikke skade at prøve at ændre det og se om det virker.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 24-11-08 22:54

hej xaque

tak for gode råd. Jeg er ikke øvet i Photoshop men vil se nærmere på det. Problemet er at billedet jo vender rigtigt nok når jeg ser det på min pc. Når jeg så skal vedhæfte det som en fil, så vender det sig åbenbart. Når modtager får det, så er det vendt og han/hun skal dreje det en omgang.Men sådan er det nu engang. Jeg troede bare at der var noget jeg gjorde forkert, men det er der vist ikke !

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 24-11-08 23:10

FrejaFlop når på den måde...

Hvad for et email program bruger du?

prøv at send en mail til dig selv og se om det samme sker

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-11-08 05:29

Måske, det har noget med størrelsen på billedet af gøre?

Hanne

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 25-11-08 13:59

jeg har lige forsøgt - igen - med outlook ekspress - at sætte billederne ind i stedet for at vedhæfte og så kommer de ski rigtigt frem

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 25-11-08 14:36

tak Miritdk

Det lyder godt.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 02-02-09 09:27

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-09 10:48

velbekomme