/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
pagels
Fra : janetsuper
Vist : 1552 gange
20 point
Dato : 24-11-08 16:36

Ønsker at vide hvor efternavnet pagels stammer fra. Min farfar kommer fra bornholm.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-08 16:52

Her kan du se at de indvandrede fra Tyskland:

http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2_soeg.asp?efternavn=pagels&fornavne=&bop%E6l_lokalitet=&erhverv=&f%F8delokalitet=&f%F8deland=

Sandsynligvis var de også Jøder...

Kommentar
Fra : janetsuper

Dato : 24-11-08 18:26

Jeg skrev tidligere at min farfar kom fra Bornholm, men kan efternavnet eventuelt også komme fra Italien eller Letland? Er efternavnet jødisk, ikke at det gør noget, tværtimod
Med venlig hilsen janet pagels. Ved at min far hedder Kaj Anker Pagels.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-11-08 18:45

Her er en Pagels fra Bornholm. Af folketællingen kan du se, at han er indvandret fra Sverige. Manden er så uheldig at være røget i arresten.

Genkender du navnet?

Samtlige personer i husstanden

bornholm, Vester, Rønne Købstad, Nørre Kvarter, Store Torv Matr. nr.903, Rådhuset, 1, FT-1870, B2092
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Frederichsen 51 Gift Husfader Arrestforvarer Klemensker Sogn - Bornholms Amt
Maren Margrethe Frederichsen, født Jensen 51 Gift Husmoder - Klemensker Sogn - Bornholms Amt
Jens Peter Nielsen 26 Ugift barn - Klemensker Sogn - Bornholms Amt
Marie Margrethe Nielsen 19 Ugift barn - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Lauritza Margrethe Nielsen 13 Ugift barn - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Carl Georg Nielsen 10 Ugift barn - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Annine Petra Nielsen 7 Ugift barn - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Niels Frederik Nielsen 18 Ugift barn Bogtrykkerlærling Rønne Købstad - Bornholms Amt
Frederik Christian Nielsen 21 Ugift barn Snedkersvend Rønne Købstad - Bornholms Amt
Helena Pedersdatter 32 Ugift Arrestant Tjenestepige Sverige
Carl Christian Kjempe 22 Ugift Arrestant Arbejdskarl Rønne Købstad - Bornholms Amt
Lars Johan Hartvig 65 Gift Arrestant Fattiglem Østermarie Sogn - Bornholms Amt
Jens Hansen Pagels 20 Ugift Arrestant Arbejdskarl Sverige

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 10 point
Dato : 24-11-08 18:47

Dette er den eneste anden med det navn jeg finder på Bornholm.
Desværre står forældrene der ikke.

Hvornår er din far født og kender du evt. navnet på dine bedsteforældre, kom med flere oplysninger - vi hjælper gerne

Samtlige personer i husstanden

bornholm, Vester, Knudsker, , [Hus], 127, FT-1890, B7990
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jenssina Pagels 10 - Børn Nøker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-08 21:40

Nej, spørger du i mormonernes Family Search, er der ingen Pagels i Letland eller Italien.
Der er 4 i Polen og over 100 i Tyskland...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-08 21:51

Mormonerne har også 4 i Danmark, bl. a. ham her, måske din oldefar? og tip oldemor??
"
HANS MATHIAS PAGELS Birth: 19 JUL 1873
Christening: 28 JUL 1873 Nyker, Bornholm, Denmark
Mother: GEORGINE CATHRINE PAGELS
"
Der er hele 12 i Sverige, men de havde jo også store koloniområder i Nordtyskland...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-08 21:57

Her ser du hvorfor jeg tror Pagels var Jøder:
"
My line ends in Denmark and I recently had someone tell me Jews from Germany immigrated to Bornholm island as the Danish king was giving them free land.
"
Fundet her men det kan jeg ikke tyde:
http://www.facebook.com/apps/application.php?id=6183067965

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-08 10:15

Måske stammer Pagels ligesom Povl, Poul og Pavel fra apostlen Paulus?

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 25-11-08 14:03

www.ddd.dda.dk fandt jeg en del der hedder Pagel - altså uden s.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-08 15:25

Her får du 188 svar hos mormonerne i Tyskland på Pagel(s)
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Langt de fleste er uden s, så også Pagel kommer fra Tyskland

Godkendelse af svar
Fra : janetsuper

Dato : 25-11-08 15:41

Tak for svaret karenD. Desværre ved jeg ikke hvad min farfar hed, da han døde, da jeg var en lille pige, men måske kender min storebror navnet, min fars årstal kender jeg heller ikke, skriver tilbage når jeg får mulighed for at eventuelt at få det at vide. Med venlig hilsen Janet Pagels

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 25-11-08 20:06

Velbekom. Spørg bare igen - der er en del dygtige folk herinde - bl.a. også nogle der kan læse kirkebøger.

Vh karenD