/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Problemer med lugt fra afløb i
Fra : Wondertaker
Vist : 5782 gange
50 point
Dato : 23-11-08 20:27

I brusenichen er der en firkantet rustfri rist og derunder er der en bund i støbejern som buer nedad mod et hul i midten. Under røret ser der ud til at være et 30 cm. lodret jernrør som munder ud i et andet lodret rør med større diameter (måske 150mm). Ca. 50 cm. nede er der en S vandlås.
Se http://picasaweb.google.com/Wondertakers/Afloeb#5271256091223290226

Ca. en gang om året begynder det at lugte fra afløbet. Det er ikke fordi der mangler vand i vandlåsen, den lugt er en anden.

Jeg plejer så at spule ned gennem hullet i støbejernsbunden, og efter en uges tid er lugten så efterhånden forsvundet. Jeg har prøvet at tage bunden op, men den er 3-4 mm. for stor. Hvis jeg kunne få den op kunne jeg også bedre få renset røret fra vask/badekar som munder ud lige under bunden. Det stopper nemlig til ca. hver 5. år p.g.a. slam under denne her støbejernsbund.

Jeg har overvejet at slå bunden i stykker med en stor hammer og en mejsel, men jeg er lidt tilbageholdende idet jeg ikke helt kan finde ud af hvilken funktion bunden har, og ikke ved hvilke regler der er.

Her er et foto af et lignende afløb i bryggers hvor jeg har taget bunden op. Bemærk et tilsvarende hul fra vaskemaskinens afløb.
http://picasaweb.google.com/Wondertakers/Afloeb#5271256171688720850

Nogen gode råd?

(Badeværelset er fra beg. af 70'erne, men jeg tror gulvet har været renoveret senere)

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 23-11-08 20:55

Her vil jeg gerne følge med, fordi jeg har samme problem. Det ser selvfølgelig forfærdeligt ud - altså et kig ned i afløbet, men det er vel naturligt når det er ca 40 år gammelt.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-11-08 21:00

Klorin kan gøre underværker ved dårlig lugt - det ser ud til at der kan hænge mange organiske rester fast, som vil lugte når de hænger og omsættes (=rådner) - bare et forslag

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-11-08 21:11

Prøv at hælde 1 l cola i afløbet - ved godt det lyder mærkeligt, men det hjælper altså

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-08 21:13

Hvis det ikke er den sædvanlige årsag - vandmangel i vandlåsen, kan det næsten kun være som line99 siger - nemlig organiske stoffer som ligger og rådner.

Jeg går ud fra at det er den tragtlignende afskærmning for sprøjt fra håndvasken du har taget op.

Er der langt fra gulvafløbet og hen til vasken, så kan det næsten vandrette rør være fyldt op med alskens herligheder.

Det kan blive en stor omgang at begynde med hammer og mejsel da det er støbejern som hænger godt sammen ned i gennem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-08 21:19

På dette billede ser det i øvrigt ud som om gulvet er hævet med noget plast forhøjer.
en det ligner ikke en tæt samling nede ved støbejernet.

http://picasaweb.google.com/Wondertakers/Afloeb#5271256091223290226

Kommentar
Fra : Wondertaker

Dato : 23-11-08 21:39

Der er sådan nogle plastic sider. Jeg tror de er lagt i og gulvet støbt udenom. Der er ikke en tæt samling i bunden. Bunden ligger løs på 4 afsatser i hjørnerne. Disse kan ses på det andet billede fra bryggers hvor bunden er taget op. I brusenichen kan den lige netop ikke komme op fordi den er lidt større end plastiksiderne.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-11-08 22:17

Hej Wondertaker

Jeg tror kloakarbejderne vil blive meget kede af at få hældt klorin ned i hovedet, når de går og sørger for at de større dele af kloaksystemet er i orden. Lad være med at bruge kemi selv om flaskerne lover at det bare er et vidundermiddel.

Først og fremmest er det rigtigt at de sikkert er organiske ting som lugter råddent. Der er hældt sæbevand (sæbe er lavet af dyrefedt), barbeskum (skægstubbe og - mere sæbe) og hår ned i afløbet (som er beregnet til disse affaldstyper).

Plan A.
Den nemmeste og billigste løsning er: En rensefleder. 20-30 kr i byggemarkedet. Et langt smalt og fladt stålbånd som er rullet op og lagt ind i en slags kryds-holder. I den ene ende er der en rund fjeder med en slags kugle. Der findes også varianter i udformningen.

Køb sådan en! Stik den ene ende (den med kuglen) ned i afløbet. Er der modstand, så prøv om du kan dreje fjederen rundt ved at dreje stål-krydset. Du skal også med korte mellemrum trække "sjoveren" tilbage igen, ligesom når man renser flasker med en flaskerenser. Hvis det er første gang du prøver sådan en tingest, er det smart at afprøve den inden den bliver "sovset til" af "herlighederne" i afløbet: Prøv den i ren tilstand på et rent vinkel-rør, som du måske kan klunse dig til, eller få lavet til lejligheden.

Plan B.
I stedet for at lege stenhugger med mejsel og lognende og derefter at betale en fagmand to og tre-cifrede antal tusinde kroner for at udbedre skaderne efter at du måtte undvære vand i en til to uger, kunne du betale fagmanden mindre ved at få ham til at inspicere (kigge på) afløbet. Nogle af dem har en smart støvsuger - nej: slamsuger! som han kan sætte på afløb i den anden ende og SVUP ... ud med "klatten".

Plan C.
Der er mange andre smarte muligheder. Men nogle af dem er usmarte i anden omgang, fordi de har nogle kedelige bivirkninger. Løsninger, som går på at "torpedo"-spule afløbet indefra, ødelægger et tyndt organisk bakterie/slim-lag, som beskytter mod utætheder i kloakledninger. Metoden renser godt nok, men man får et afløb, som er ødelagt af rense-metoden.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-11-08 22:30

UPS!
Der indsneg sig et par slemme slå-fejl:

rensefleder: Læs: rensefjeder

stenhugger med mejsel og lognende: Læs: stenhugger med mejsel og lignende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 23:18

Hæld lidt afløbsrens i nu og da, blot forebyggende. Det er tilstækkelig mildt til ikke at æde alt andet end det er beregnet til.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-11-08 07:13

HOLD STOP STANDS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Glem alt om afløbsrens(kausisk soda!!) klorin og andre "vidundre" midler, det er næsten 100% sikkert at efter den vandlås i støbejern er der beton rør og de kan ikke tåle hverken syre eller baser!!

Der ER kun en rigtig løsning!!

Meld det til forsikringen som rørskade (sådan en har alle fornuftige husejere ) Og få skiftet den vandlås...

HVIS du vil gøre noget selv er det første du gør at fylde vand i så du er sikker på at vandlåsen er fuld, så måler du højden (dybden) til gulv eller anden fast kant, så venter du en dag eller to UDEN at hælde vand i afløbet, og måler igen, er målet det samme er den tæt, er det større er den utæt og skal skiftes, er det mindre har du hældt vand i alligevel....

ER den tæt og du ikke vil ha den skiftet, KAN du godt slå den stænkplade i stykker, FORSIGTIGT, MEN du skal være SIKKER på du kan nå ned og samle stykkerne op i vandlåsen!!! Og så kan du vaske det lodrette rør i alm. sulfo....

MVH en der har arbejdet med den slags problemer i mange år

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-11-08 07:16

Citat
Hæld lidt afløbsrens i nu og da, blot forebyggende. Det er tilstækkelig mildt til ikke at æde alt andet end det er beregnet til.

Luffe.... Hvor har du det fra?? flasken?? FOr det er Kausisk soda! Det samme som man bruger til at afsyre med... Det er en Kraftig base( mener PH er tæt på 14!) og det IKKE noget man skal bruge i kloaken overhovedet!!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-11-08 07:45

Citat
Meld det til forsikringen som rørskade (sådan en har alle fornuftige husejere ) Og få skiftet den vandlås...

Hvad er det lige for en forsikringsskade der er sket Ekspress105? Det ligner mere en vedligeholdelse.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-08 08:45

Fuldstændig enig ikke kemi i kloakker !!!
Det er et problem der skal ordnes mekanisk Og føj hvor ser det afløb dog også ulækkert ud især billede 2 ..så ser der sådan ud under den støbejernstragt.. så må den ud. Du kan måske få en indsats af plast . Kontakt dog en vvs'er og spørg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-08 17:07

Express105

Afløbsrens er nu det rene vand sammenlignet med kausisk soda, jeg fik engang meeeeeget rene hænder af det skidt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-11-08 19:44

Afløbs rens er IKKE vand! Basta....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-11-08 19:47

Citat
Hvad er det lige for en forsikringsskade der er sket Ekspress105? Det ligner mere en vedligeholdelse

99% af de tilfælde med lugt fra en støbejernsvandlås er pga den er utæt = rørskade!

Kommentar
Fra : Wondertaker

Dato : 24-11-08 21:17

Mit spørgsmål giver åbenbart mange kommentarer og diskussioner. For at skære det lidt ud i pap:

1) Jeg har ikke tænkt mig at hælde noget som helst i kloakken. Det kommer alligevel ikke til at gøre nogetsomhelst ordentligt rent inden i mine rør.

2) Jeg tror ikke den S-vandlås som befinder sig ca. 50 cm. nede er af støbejern, men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Det er ikke "kloaklugt" som kommer ind fra den off. kloak p.g.a. tom vandlås. Den lugt kender jeg godt. "Min" lugt er sådan mere henaf lugten af det slam som sidder på indersiden af det lodrette røret over vandlåsen / under tragten. Jeg synes bare det er sjovt at det kan være lugtfrit i et helt år, og så lige pludselig begynder det at stinke...

3) Mit egentlige problem er at jeg gerne vil af med støbejernstragten så jeg kan komme til at rense ordentligt, men har endnu ikke fundet ud af om den SKAL være der. Jeg prøver at finde ud af om jeg kan få en anden i plast som erstatning.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 24-11-08 21:28

Jeg melder fra."Håndklædet i ringen!"
Det kan jeg ikke sige noget om andet end: Kontakt en fagmand.

Held og lykke med din problemløsning.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-11-08 23:45

Den er der selvfølgelig af en eller anden grund evt for at få vandet til at løbe uden at larme eller lign.men du kan sikkert få en erstatning i plast

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-11-08 06:41

Hvis ikke vandlåsen er af støbejern er sandsynligheden for at den er utæt næsten 100%, for så er den med alsandsynlighed af beton og disse har begrænset levetid......

Den krae du vil ha væk er der for at det ikke kan sprøjet op at risten, når der er tryk på side indløbene, mener godt man ka få en ligene i plast men om den passer ved jeg ikke... men så meget som risten er hævet er den nok heller ikke nødvendig....

Men lugt fra en utæt vandlås kan snyde meget... Det kan være at vinden skal være i et bestemt hjørne for at den lugter, så tjek den nu om den er tæt, for en sikkerhedsskyld....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-08 17:08

Støbejernsafløb kan ruste op, det er IKKE ret populært at hælde kaustisk soda i en ejendom fra trediverne inde i byen. da det kan give det sidste skub til en læk.

Godkendelse af svar
Fra : Wondertaker

Dato : 25-11-08 20:23

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-11-08 01:19

Bukker og takker fik du en af plast ???