/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering
Fra : Line99
Vist : 442 gange
100 point
Dato : 23-11-08 19:31

Hej
Jeg vil gerne have formatteret min harddisk i den bærbare maskine, kender I et program der er godt til at 'rense' maskinen ordentligt inden jeg lægger win på igen ?

Håber at I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-11-08 19:34

Hvis det bare er for at lægge Windows på igen skal du bare formatere med skiven inden install. Du skal bare vælge den normale formatering NTFS så bliver det hele væk, men hekt korrekt så lægger det da og kan gendannes igen hvis man ønsker det, men du vil ikke se mere til det der lå på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 19:39

Jeps jeg kender Gparted: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779 et uundværlig hjælper i enhver husholdning hent ISO filen og brænd den som ISO eller Image fil. ikke pakke ud eller noget, kun brænde

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-11-08 19:44

Den har jeg faktisk liggende - HVAD skal jeg gøre med den ??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-11-08 19:47

Hvis du vil formatere den komplet er det link o.v.n. er kommet med et godt valg. Hent blot programmet og brænd det ud som en iso eller image med dit brænderprogram.
Det skal du selvfølgelig gøre før du formatere din hd

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-11-08 19:48

Fijala
jeg har haft noget bøvl med imstallationen og vil sikre mig at der ikke sidder 'snavs' inden jeg gen-installerer xp, jeg har fulgt lidt med ovre i O:V:Ns tråd, da måske har jeg lidt samme problem
http://www.kandu.dk/spg129021.aspx
Så jeg ville gerne sikre mig en slags hovedrengøring

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 19:48

Windows XP skiven kan godt formatere også, med Gparted kan du helt slette disken og så oprette en eller flere partioner bagefter, jeg anbefaler mindst 2 partioner, en til Windows på cirka 15-29GB og resten til at gemme på, system mappen Dokumenter kan flyttes til den anden partion hvis du ønsker det.
Husk at vælge NTFS som filsystem og bagefter, når du installerer Windows igen, så vil Windows XP skiven gerne formatere igen, lad den bare gøre det, nu når den vil så gerne

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-11-08 19:49

Hvad skal jeg vælge på Gepartet - jeg har den faktisk liggende allerede - og jeg er på nettet med en anden maskine nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 19:49

Husk back up af dine filer først !!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 20:01

Læg skiven i CD skuffen og star computeren, hvis CD-ROM er FIRST BOOT DEVICE så starter computeren fra CDen og du får vist din harddisk som en bjælke, det grønne er det som er brugt, det hvide er ledig så vidt jeg husker, marker disken og klik på Delete og Apply, så slettes disken på nul komma ingen tid, der er ingen fortrydelse ret!
Derefter opretter du partioner igen, husk NTFS som filsystem og husk ar klikke Apply hver gang du vil gøre noget med Gparted, du kan trække ud eller ind til den ønskede størrelse på partionen med musen, klik på Apply og du har en ny frisk partion, resten af disken markeres og du vælger igen NTFS som filsystem klik på Apply og efter kort tid har du to partoner, luk Gparted og skift den ud med Windows XP, den har du styr på eller?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-08 20:04

Special for you: http://tom.delekassen.dk/linux/gparted.html en brugs anvisning til Gparted

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 20:27

Der er ingen forskel på formateringen (sletningen) om den sker i NTFS eller FAT, men man kan vælge den langsomme formatering.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-11-08 20:34

Hæ, hæ, hæ - nu tøffer det hele derudaf

Jeg har lavet 3 partitioner (NTFS) hhv. 18gb, 22gb og 35 gb

og er ved at lægge xp ind på det første på 18gb.

O:V:N hvis du vil have erfaringer fra min geninstallation mht. sp3, skal jeg nok give besked når jeg kommer så langt - det kunne måske spare dig for 'the trouble' - ingen ved måske rigtigt endnu hvorfor vi mister netadgang

tak for fine links

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 20:35

Jeg mener at kunne huske, at Line99 har en Windows XP, derfor forslaget om at benytte NTFS

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-11-08 20:38

Det er win xp, nu skriver jeg fra en anden maskine med Ubuntu.

(Iøvrigt lidt morsomt, da jeg lige har lagt det på en gammel HD på kun 2,5 GB
men det kører da upåklageligt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-08 21:43

Og det skal være på den partition til venstre som XP skal ligge på, altså den første.

Når du nu er godt i gang med flere partitioner, så vil jeg foreslå at du laver backup med en speciel CD til formålet.

http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Den brændes på samme måde som din gparted.

Start comp. med Hirens boot CD
cloneværktøj
Acronis clone værktøj

Bare spørg............................

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 24-11-08 09:24

Acronis er et godt alternativ og så nemt at bruge! både til diskhåndtering og backup, som man jo gør en gang om måneden (,-). Seagate bruger det til deres diske" og her kommer en reklame! køber du en 1 tera får du en acronis med i købet " og det er ganske vist, mon ikke den også kan dovnlodes fra deres side. god ab. lyst

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-08 11:35

Jeg er nok lidt hysterisk med hensyn til backup-systemer, og kan bedst lide at arbejde med partitioner/backup "udefra" fordi, når det gøres indefra, kan den midlertidige batch gå i stykker og i stedet for backup..................bliver det til crash.

Acrinis standard program skal installeres i win.
Acronis udvidet kan køres direkte fra CD

Den udgave på Hirens er den udvidede.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 24-11-08 12:11

7 9 13 har Acronis aldrig svigtet, det har redet rumpen på¨mig flere gange når man "lige skal prøve"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-08 01:29

Er debatten ikke kørt en lille smule af sporet den startede med formatering, nu er der kun indlæg om sikkerheds kopiering
Hvordan går det Line99 ? Kører Windows fra en af dine nye partioner ? Eller er der noget galt siden vi ikke hører mere fra dig

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 25-11-08 01:34

med den support burde Windows køre på dem alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-08 09:02

Sorry - hvis jeg er lidt afsporet.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 25-11-08 09:10

Så skal du bruge NTFS den bruger ikke spor men direkte pladeadresser

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-11-08 11:36

Undskyld OVN, men jeg kørte lige lidt død i det. Men nu har jeg igen, igen installeret rådne Win og den har stået og opdateret osv. i flere uger føles det som. Jeg har IKKE installeret sp3 og den kører helt fint - kan igen komme på nettet alt det jeg vil! Nu mangler lige et par uger mere så har jeg også fået installeret alle de andre procs., store som små Office f.eks., som jeg er glad for at bruge (incl. alle deres opdateringer). Det er da også irriternde at to computere bøvler samtidigt. Herefter går turen så tilbage til den anden computer, den hvor jeg bøvlede med driverne - her lykkedes det mig at - fladkablet løsnede sig fra hd stikket, der knækkede uden at jeg opdagede det, og herefter da strømmen tilsluttes begyndte hd at sige meget grimme lyde, og i øvrigt ikke ville starte op mere - men det lykkedes mig da at hive data ud via Ubuntu og en USB extern tilslutning; mangler lige mails fra Outlook 2003, ved ikke endnu hvor de gemmes; stien og dét dér. (Der må godt grines nu !!!). Historien med den anden computer, altså den med driverne, er også lidt sjov: Jeg købte den i den lokale computerbutik, og en af forudsætningerne for købet var at jeg godt måtte komme og spørge. Det har jeg så også gjort, men så viste det sig at han ikke rigtigt nogensinde kunne svare på noget som helst uden at se computeren, og hvis han skulle se den skulle jeg jo også have computeren med ned, og for den situation skal han have 350,- i timen !!! Sååååååå !!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 28-11-08 11:36

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-08 12:13

Selv tak, du har rigtig mange problemer lige nu, men mon ikke de løses alle sammen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-12-08 00:50

Med den opbakning I alle har givet mig kan det kun gå fremad