/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Mexikanske dødefigurer
Fra : willlliam
Vist : 1068 gange
300 point
Dato : 23-11-08 19:06

I Mexico har man haft/har dødefigurer som man vedlægger den døde eller stiller op i hjemmet.

Er der nogen som ved:

hvad figurene betyder, hvad de er lavet af og - ikke mindst - hvor de kan købes over nettet?
Var de lavet af gibs eller sukker???
Figurene må osse have et spansk navn man kan søge dem under i Google.
For mange år siden kunne man købe dem i forretningen Ixtland i København og Nationalmuseet havde en særudstilling med begravelsesskikke rundt i Verden.
Nu vil jeg have det opklaret!!!
Er der nogen som kan hjælpe???

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-11-08 19:55
Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 23-11-08 20:19

Mit kompliment, HelleBirgitte
har du nogen muligheder for at undersøge om man kan købe dem på nettet?
Takker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-08 20:56

Jeg læste på nettet om disse figurer, jeg kan ikke lige finde linket igen meen

Det er ikke begravelsesfigurer . altså ikke nogle de afdøde får med i kisten

Den 1. og 2. november, mindes man de afdøde familiemedlemmer, man laver så de Pinatafigurer, og går så i samlet trop til kirkegården og mindes og fester

Leder lige efter linket igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-08 20:59

http://www.o3v.dk/Latinamerika.html

Maria Feirup, Mexico
Día de Muertos i Mexico. Mange danskere er bange for at tale om døden. I gamle dage var døden tættere på, blandt andet fordi folk døde hjemme og ikke på sygehuset. Hvilke ritualer er der omkring døden andre steder i verden?
Maria Fejrup kommer fra Mexico, hvor man hvert år fejrer Allehelgensdag og Alle Sjæles dag den 1. og 2. november. Traditionen kaldes Día de Muertos og er en sammenblanding af aztekernes traditioner og den europæiske katolske tro. På disse to første dage i november festes der for de døde, man snakker sammen om sine afdøde pårørende og om livet og døden. Día de Muertos er festlige, men minderige dage, og der er en masse forberedelser før selve afholdelsen. Der bygges alter til ære for de afdøde, der bages sukkerbrød og laves glasurkranier, der fremstilles skeletter og masker, og der forberedes store optog. På selve dagen drager folk enkeltvis og i store optog ud til kirkegårdene. Her samles familien omkring de afdødes gravsteder. Der gives ofre, traditionel mexicansk mad, til de afdøde. Der tændes stearinlys og alle fester og mindes.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 23-11-08 21:07

Takker

Du kan købe Pinata figurer i papmache her - måske ikke lige den slags du søger eller
http://www.festtema.dk/shop/pinata-maske-1798p.html

Desværre er det lidt for sent, men de har lige været mexicansk kultur uge i kbh. læs mere her

http://www.kulturhus.kk.dk/verdenskulturcentret/arrangementer/mexikansk-kulturuge/

Men prøv at tage kontakt dertil - tror de kan hjælpe dig videre

VerdensKulturCentret Nørre Allé 7
2200 København N
Telefon: 35360528
Mail: vkc@kff.kk.dk

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 23-11-08 21:14

Tak for svaret HelleBirgitte, men osse tak til Nordsted 1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-08 21:15

Mon ikke du kunne bruge noget Haloween noget, eller måske noget herfra

http://www.cool-costumes-online.com/list.asp?mcc=304&mc=303

det er da lige til at få gåsehud af at se på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-08 21:16

Jeg syntes godt nok det er nogle skræmmende nogle, håber ikke jeg møder dig "udklædt" på en mørk vej

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-11-08 21:22

Selv tak