/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
sony a200
Fra : allano33
Vist : 655 gange
100 point
Dato : 23-11-08 18:54

Hej.
jeg har købt et kamera sony a200, jeg kan ikke begribe at man ikke kan se det pa skærmen som man ser igennem linsen, fyren i butikken sagde at det kunne man godt, er der nogle der ved hvordan man for kameraet til det. jeg har kigget i brugsanvisningen, der syntes jeg ikke at der er noget om det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 19:07

Da det er spejlrefleks vil der altid være en forskel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-08 19:19

Der burde kun være minimal forskel. Ellers er det en bytter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-08 19:23

Du er blevet taget godt og grundigt i R**** såfremt fotohandleren har bildt dig ind, at du kan se det samme på skærmen som gennem søgeren...altså hvis du mener sådan, at du kan bruge skærmen til at se motivet før du tager billedet......for det kan den model der altså ikke.

Der er kun den lille søger at kigge igennem når billedet skal tages......funktionen med at kunne kigge på skærmen når billedet skal tages hedder Liveview og findes først på senere moddeller af Sony Alpha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-08 19:24
Kommentar
Fra : allano33

Dato : 23-11-08 19:51

ja jeg må jo nok se mig fucked up, sælgeren sagde at der var liveview på kameraet,
det er lidt ærgeligt nu,
nå men tak for eres svar.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-11-08 20:11

Hej.
Hvis det er i en forretning du har købt det, synes jeg da du skulle smutte ned og få dig en snak med sælgeren.
Det kunne jo være, at I kunne finde ud af et eller andet til begges tilfredshed.
Den funktion du efterlyser findes på den model der hedder a300. Den er kun en smule dyrere end a200, som den ligner på mange punkter - bortset altså fra det med Livewiev, som det ser ud til at have fra a350.
Se evt. mere om det her:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA300/AA300A.HTM

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 23-11-08 20:12

Og så lige et spørgamål. Hvor vil du bruge live wiew? Den en este måde at holde et kamera stabilt er at støtte det mod ansigtet! Jeg har live wiew på mit nyeste spejlreflekshus og jeg bruger det ALDRIG! (OK, det har også kun taget ca. 30.000 billeder so far).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 20:18

Hvis man alligevel er afhængig af skærmen kan man lige så godt droppe spejlrefleks.

Bare min mening....

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-11-08 20:32

fotowig: der er da masser af situationer, hvor livewiev er anvendeligt - makro i jord højde, børn i børnehøjde, over hovedet ved koncerter og meget andet - og er det som det er på a300 & a350 + en lang række ikke-dSLR digital kameraer en vipbar skærm, så er den faktisk ganske anvendelig. Det er da også mærkeligt at proff'erne i generationer har kunnet tage skarpe, ikke rystede billeder på langsomme film med deres Hasselblab-Rolleiflex-ZenzeBronica-Mamya (eller hvad de nu hed) skakt søger kameraer, uden at støtte dem til ansigtet

LuffeA: Hvor finder man et søgerkamera med udskiftelig optik, gerne med Minolta bajonet der passer til alt det skrammel (glas) man har fra dengang man stadig brugte film, til en pris almindelige mennesker kan betale?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 23-11-08 21:18

Ang skatsøger. Så støttede VI dem til maven. Og ja Det er godt til brudevals og koncerter med kameraet over hovedet. Så tager du bare dit nr. 3 kamera, som er et point and ahoot med vipbar skærm (nr. 2 er også spejlrefleks).
Med børnehøjde har jeg endnu ikke mødt et barn så lavt at jeg ikke kunne komme i øjenhøjde med det.
Men det er bare min ringe mening. Men jeg har selvfølgelig også kun levet af at tage billeder siden 1978!
Det jeg vil sige med den havlsure smøre er at man kan ikke få alt i et kamera. Det er tæt på efterhånden, ja. Men du ser stadig proffer der har Hasselblad i studiet, Canon/Nikon til presse/reprortage og et søgerkamera til ferier + en ixus i lommen til når man ikke har kameraet med.
Du kan ikke få alt for 6000,-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-08 22:08

Citat
Hvor vil du bruge live wiew? Den en este måde at holde et kamera stabilt er at støtte det mod ansigtet! Jeg har live wiew på mit nyeste spejlreflekshus og jeg bruger det ALDRIG

Hvis man eks. har kameraet på stativ kunne det være fint nok at bruge liveview funktionen, men du har ret i, at det ikke fungerer på et håndholdt, tungt DSLR.

Jeg har også et DSLR med liveview, og har heller ikke brugt funktionen endnu........på kompaktkameraet med drejbar skærm bruger jeg det meget ved makrooptagelser i jordhøjde..

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-11-08 22:45

fotowig, du har ret i, at man ikke kan få alt for 6000kr ... og når vi så snakker om et a200, bruger man jo endda kun det halve.
Jeg tvivler på, at folk der køber dSLR i denne prisklasse har både et kamera nr. 2 og nr. 3, de er nødt til at gå efter "at få i pose og sæk", også selv om der så ikke rigtigt er noget af det, der ender med at være "high end"
Man kan faktisk godt tage billeder med en vippet skærm med livewiev, hvor man samtidigt støtter kameraet (eller rettere skærmen og håndledene) på maven/kroppen samtidigt, og efter at producenterne er ved at få mere og mere styr på støj etc. ved højere iso'er kan man oven i købet også komme ned på acceptable lukker tider, så rystede billeder kan undgås - i alt fald til forstørrelse i de formater 99,9% af dem der råder over et kamera anvender. Skulle der så være et enkelt "fejlskud" der berettiger til noget større end A4, vil resultatet såmænd alligevel være godt ... man har jo selv taget billedet.

Det der med ixus'en har du i øvrigt ret i.
Det gode billede får man kun taget, når kameraet ikke ligger der hjemme.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 24-11-08 00:29

Du har fuldstændig ret f.elsborg. Jeg bliver pare sådan cirka en smule træt i ansigtet når jeg gang på gang læser et mere eller mindre forarget indlæg fra èn der ikke lige har fået denne eller hin funktion med i et karera til halvandenfemogfirs.
Det eneste der var mit ærinde her var at sige at træerne ikke vokser ind i himlen. Tæk på ja. Men alligevel.
Vil have det rigtige grej i enhver situation. Eller vil man bare tage billeder?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-08 04:09

Hæh, jeg har faktisk et par af disse gamle "kasseapperater" man holdt på maven for at se det der skulle foreviges noggenlunde kunne ses., når man havde taget et billede skulle man dreje til der kom et nyt nummer frem bag et rødt glas.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-11-08 17:32

Jeg har også engang haft sådan en 2-øjet fætter. En minolta tror jeg det var.
Jeg købte det billigt og fik en stak lidt for gamle 120 film (sort/hvid) med i prisen.
Til min store forbavselse opdagede jeg, at ud over at billederne var teknisk bedre end det jeg fik ud af mit gamle Petri TTL slr, så var de sq også bedre at se på - bedre komponerede osv.
Jeg har haft den samme oplevelse, da jeg skiftede mit Olympus OM1 ud med en Zenith og en løs lysmåler (ikke sindsyge - penge nød) - omend den tekniske kvalitet lod en del tilbage at ønske, var komposision osv, meget bedre, og der var en del billeder jeg slet ikke ville tage, når jeg sådan lige fik tid til at se det hele lidt an.
Jeg tror det var fordi, jeg pludseligt skulle til at tænke over, hvad jeg foretog mig, i stedet for lige at skyde 4-5 billeder, og så håbe på, at et af dem var tålelige.
Det er længe siden nu, og jeg må da erkende, at man hurtigt falder tilbage til fortidens dårlige vaner, når elektronikken gør alt arbejdet for en.
Gud ske tak og lov for, at man stadig kan stille kameraerne til manuel betjening.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 03-12-08 02:08

Det med at købe foto it osv. er noget af et tillids sag, for vi forbruger står, jo oftes som et lille våd får, og ved ikke så meget om produktet vi stå for, at købe.
Og det med, at spørge, vil svarene falde ud efter personlig erfaringer, og mærke "troskab".
Men jeg vil til en hver tid stille spørgsmålet her, for de svar som kommer tilbage er nøjagtige, også skal vi ikke tjene penge på dit købe
Jeg har et Sony A 700. Og det er jeg rigtig glad for. Jeg har dog en masse og lære om bruget af spejelreflekskamera.

Håber du får rigtig meget fornøjelse af dit nye kamera. Hvis du beslutter dig for, at tage en lille snak med forhandleren, som har solgt dig dit kamera, så kan du jo holde ham lidt op på købelove, da han under ingen omsændigheder udtale sig om noget han ikke kender til, for det er og sælge under falske forudsætninger.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-12-08 17:38

Hørt "GramPro" - og så ville det da være dejligt at høre lidt fra "allano33", om ikke andet så for at afslutte tråden. Han deltager jo tilsyneladende ikke i den selv