/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Rute planlægning
Fra : chrelle
Vist : 765 gange
500 point
Dato : 23-11-08 11:57

Er der nogen der kender en kort side hvor man kan taste en liste af addresser ind og så få den til at beregne den bedste rute mellem dem og indtegne dem på et kort eller bare lave en sorteret liste med den bedste rækkefølge at køre dem i?
Jeg har prøvet Google Earth, KRAK, og De Gule Sider, men der får man, så vidt jeg kan finde ud af, bare ruten i den række man taster addresserne ind i.
Jeg har brug for at få dem sorteret, det drejer sig om over 200 addresser så det er ikke praktisk at gøre det manuelt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-08 12:01

Nej, det tror jeg ikke findes.

Du nævner ikke map24 i din liste, men der kan det heller ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-08 12:09

Jo, minsandten:
http://www24.mappy.com/?lang=da

Brug etaper.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-11-08 12:32

Den giver jeg sgu ikke meget for, den http://www24.mappy.com/?lang=da
Jeg tastede en adresse ind i Næstved og en adresse ind i Nakskov.
Resultat:
Citat
Afstand : 298.40 km [+ 207.78 km], dont Hurtig rejserute : 195.72 km

Næstved - Rønnede - Helsingør - Helsingborg - Malmø - Trelleborg - Rostock - Gedser - Nykøbing F - Nakskov
Om ikke andet, så får man da en tur ud af det, men det er dog en enorm omvej, når der den korteste vej, kun er ca. 100 Km.

DET ER DA EN OMMER

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-11-08 12:39

Generelt er disse kort ikke særlige gode, da de holder sig til de store veje, selv om man forsøger at køre den korteste vej.
Næh, så hellere bruge en GPS, den er langt mere nøjagtig, og laver ikke de store udflugter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 13:25

Nåeh, den sidste opdaterede GPS sendte mig ud på pløjemarker og ind på lukkede cykelstier da jeg skulle ind i Lystrup by ved Aarhus, jeg kom sydfra på motorvejen.

"Vend om ved først givne lejlighed.... Vend om ved først givne lejlighed.... Vend om ved først givne lejlighed"

Hold kæft, kælling

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-08 13:33

severino:
GPS og GPS.... nja... Da jeg angiveligt skulle være fremme ved positionen her forleden for at besøge nogen venner lidt uden for Malmø holdte jeg og gloede ud på fritliggende pløjemarker, 5 km. fra destinationen, så selv på GSP'en kan man vide sig sikker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-08 15:01

Nu er ordet GPS jo ikke ensbetydende med KVALITET.....

Der findes andre af slagsen end dem man køber hos thansen

Men eller samme svar som i dit andet spørgsmål:

Da det vel drejer sig om et "mindre" område totalt kunne du jo som allerede foreslået "prikke" dem ud på et kort....

Derefter taster du dem bare ind i rigtig rækkefølge på f.eks. google earth som er glimrende til den slags...

Vil du endelig gøre det bedre giver google earth dig også de PRÆCISE koordinater - så kan du taste dem på en GPS....

Men det kunne da være interessant at vide hvordan du når 200 steder på en dag.....

Er det ikke på den samme dag skal du vel hjem alligevel ind imellem.....

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 23-11-08 15:19

GPS er ikke løsningen. Jeg kan godt finde vej.
Det jeg har brug for er noget der kan fortælle mig hvilken række følge jeg skal køre addresserne i så jeg ikke spilder tid med at køre frem og tilbage.
Det er en usorteret liste som skal omorganiseres så jeg, når jeg holder ved en vilkårlig addresse, ved at den næste på listen er den nærmeste. Det er ikke ruten derhen der er det afgørende, det skal jeg såmænd nok finde ud af.
Derfor er google, og krak ikke særlig anvendelige.
Det drejer sig om 200+ addresser i hele nordsjælland så, som jeg allerede har nævnt, er det ikke praktrisk at gøre det manuelt.

Og nej, det foregår ikke på een dag, men 5-20 steder om dagen over en længere periode.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 23-11-08 15:21

PS.

Jeg har prøvet Mappy. Det lignede lidt det jeg skal bruge. Men det er for ustabilt og rute planen er ret uoverskuelig med bare 7 intastede etapper, så jeg tror ikke det kommer til at kunne bruges.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-08 15:38

Det lyder som der kun er en løsning:

Ruteplanlægning og lokalkendskab.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-08 15:43

Man må gå ud fra du kender området temmeligt godt....

Derfor vil du heller ikke kunne finde et kort/program der kan tage højde for f.eks. smutveje, hvor man ikke skal være i myldretid osv....
Det vil dit hoved kunne klare hurtigere...

Og 15-20 adresser bør ikke være et problem at tilrettelægge i rigtig rækkefølge...

Et program skulle jo så også tage højde for at du hver gang starter et andet sted....

Du vil kunne tilrettelægge 200 adresser i løbet af få timer en aften og derefter sortere dem i 10-15 bunker - en for hver dag....

Det vil et program ALDRIG kunne gøre så godt som hovedet og alt vil stadig skulle tastes ind manuelt..

Start med byer - der er nok nogen der kan lægges sammen den samme dag...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-08 16:41

Jeg vil også holde på at det mellem ørerne og et gammeldags kort på et spisebord samt et kilo knappenåle er bedre, hvad gjorde folk for bare 20 år siden da de hverken havde computere eller GPS ??

Inddel afleveringsstederne i korridorer og læg en hovedrute med afstikkere. Hvis Du f.eks bor i Kbh så læg en rute Kbh-Gilleleje, så kan der tages afstikkere til Farum, Hillerød, Fredensborg osv. Start evt. i Gilleleje så Du hele tiden kører mod pendlerne og får en hurtigere afvikling.

Næste dag så læg ruten med start i Hundested, så bliver det Frederiksværk, Jyllinge, Slangerup o.s.v. hjemad.
Og næste dag start i Helsingør med besøg i det lange whiskybælte hjemad.

Tænk at POST i dag bruger computere til at lægge ruten, ergo får vi den for sent eller aldrig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-08 20:02

Der findes skam programmer der optimerer sådanne ruter...

Jeg gentager fra dit andet spørgsmål:
>Kender du programmet MathLab? Det har netop den type opgave som Demo.

Men resultatet er jo ikke bedre end de informationer der gives som input.

Hvis du har 200 steder du skal besøge, har du 199 afstande, som du i værste fald skal tilbagelægge.
Heldigvis kan nogen af dem være fælles, og det er netop disse programmerne søger at maksimere.

For at kunne gøre dette, må alle de relevante koordinater, kørsels afstande, og alle mulige forgreninger/smutveje gives som input, på en så struktueret måde at optimerings rutinerne virker.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 23-11-08 20:10

Jeg kender godt mathlab, men uden et kort kan jeg ikke bruge det til at finde afstande og den optimale rækkefølge.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 30-11-08 11:45

Det er rystende. Der var engang hvor man kunne få relevante svar fra Kandu. Nu er de fleste kommentarer af typen, 'Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, så jeg svarer på noget andet der minder om det.'

Ganske enkelt ubrugeligt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-08 12:00

Det er "det der" mellem ørene......

Nogle spørgsmål er stillet med forudsætninger der IKKE lader sig opfylde - derfor går svarene i anden retning....

Det du efterlyser FINDES IKKE - det vil blive en kombination af andre ting...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-08 12:01

Der findes kun relevant svar hvis der findes en relevant løsning.

Da det åbenbart ikke er tilfældet at der er udviklet et program eller en internetside som kan give et brugbart resultat med et par klik foreslås der alternativer, hvoraf et af dem er at glemme computeren.

Du kan sikkert også få et professionelt firma til at lave planlægningen, de vil stensikkert i mangel af bedre også gøre en del af arbejdet med blyant og papir, men det vil koste langt mere end et par ekstra liter benzin og lidt spildtid.

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 30-11-08 15:00

Muligvis, men så burde er ikke have været nogen svar til mit inlæg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-08 15:19

Eller også svar der fortæller hvilke yderligere oplysninger der må til
for at en sådan optimering kan genneføres.

Som jeg forsøgte på...

Annuller spørgsmålet
Fra : chrelle

Dato : 19-01-09 19:16

Jeg har desværre ikke modtaget et brugbart svar, og annullerer derfor dette spørgsmål