/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gasfyr cirkulationspumpe
Fra : 25615
Vist : 3660 gange
100 point
Dato : 21-11-08 16:48

Jeg har et Bosch gasfyr ZSBR -28A.
Når gasfyret er indstillet til sparedrift kører cirkulationspumpen.
Jeg vil godt have pumpen stoppet når gasfyret er indstillet til sparedrift for der bliver alligevel ikke produceret varme, men pumpen bruger strøm til intet formål.
Cirkulationspumpen stopper først når jeg sætter gasfyret på sommerdrift.
Er det måske mit varmeprogram indstillinger der får cirkulationspumpen til at køre kontinuerligt?
Hvordan får jeg cirkulationspumpen stoppet? - brugsvejledningen beskriver intet om dette.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-11-08 16:59

Måler driften ikke temperaturen på vandet? Så hvis vandet ikke cirkulerede, kan den sikkert ikke føle temperaturen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-11-08 18:25

Det vil være meget nemt at sætte et relæ ind, imellem din styring og cirkulationspumpen.
Så når den gå på sparedrift, skal relæet slå fra og ganske simpelthen slukke for strømmen til pumpen.
Hvis du vil gøre det rigtig nemt, sætter du en helt almindelig kontakt på ledningen til pumpen, så kan du slukke den, men et tryk på kontakten

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-11-08 19:05

Jeg havde samme problem - godt nok på et Baxi-fyr.

Problemet blev løst da jeg installerede en termoføler udenfor - som nu gør at fyret stopper om sommeren. Om vinteren kører cirkulationspumpen pga. den lave temperatur.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-08 19:36

Øhhhh hvorfor? Ingen cirkulation og fyret har ingen anelse om der er varmebehov eller ej! Hvis rør er trukket nogle kritiske steder = mulighed for frostsprængning.

Yderligere kan man jo også begynde at samle synåle sammen og sælge disse som gammelt jern!!!!!

Den (iøvrigt ret lave) effekt du hælder i din cirkualtionspumpe, vil tilgå huset i form af varme. Og da du stopper den ved sommerdrift kan vi så gætte på 6000 timer a' måske 22 Watt svarende til 132 kWh. Da gasvarme koster omkring det halve at producere i forhold til direkte elvarme kunne du således spare hele 119 kr/år (hvis ovenstående gæt holder). Og lidt afhængig af hvordan systemet regulerer får du måske væsentlig ringere komfort ud af det. Er det det værd?

Godkendelse af svar
Fra : 25615

Dato : 23-11-08 07:43

Tak for svaret 3773.
Du har ikkert ret i at vi taler om småpenge, så jeg syens at din kommentar er den bedste.