/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændovn??
Fra : pk2dk99
Vist : 2245 gange
200 point
Dato : 21-11-08 16:32

hej
Vi vil gerne køb en brændovn til vores hus som er ca 130 m2 ( 2 etage hus).
1: Hvilken brændovn er gode og bedre til os?
2: Hvad er kommunes reglerne ang den sag?
3: Hvad koster montering? ( Vi har skorsten)
venligst hjælp mig at find en gode brænd ovn.
Tak
mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-08 16:34

Citat
Hvad er kommunes reglerne ang den sag?

Det ved skorstensfejeren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-08 16:38

I forrige nummer af bladet TÆNK var der en oversigt över godkendte og extragodkendte (svanemærkede og østrigsk godkendte) brændeovne med vejledende priser. Én af de rigtig gode var helt nede under 3000 med god forbræn´ding og god udnyttelse af træet. Kommunens regler spørger du nok allerbedst kommunen om eller den lokale skorstensfejermester, som med stor sandsynlighed kan give dig tips om det sidste punkt, måske anbefale nogen og fraråde andre.
mvh
'pbp
Dit lokale bibliotek enter HAR Tænk eller skaffer det til dig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-11-08 16:57

Tag ægtefællen i hånden, og gå ud og se på brændeovne i dit lokalområde. Gå til forhandlere af forskellige brændeovne, og se det nye på markedet. Der kan du også få svar på alle dine spørgsmål.
Der er en vis charme ved at gå ud og se på varerne, faktisk er det en stor oplevelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-08 17:15

Det er en populær misforståelse at det er skorstensfejeren, som har med myndigedsgodkendelse af brændeovne at gøre.

Det er bygningsreglementet der gælder.
Du kan se bestemmelserne her.

http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID134/0/54/0

Derudover kan der være byplansvedtægter og lignende lokale bestemmelser for din ejendom. Spørg kommunen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-08 17:20

Dit hus på 130 M2 er formentlig delt i flere rum

En brændeovn kan give et godt og værdifuldt varmetilskud. Men tro ikke at du kan få en tilfredsstillende varmefordeling i huset bare med en ovn.

De såkaldte varmeflytningssystemer du kan købe for små penge er stort set værdiløse.

Der er en grund til at vore bedsteforældre blev så glade for centralvarmeanlæg, selv om de var meget kostbare efter datidens målestok.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-11-08 17:37

Citat
Skorstensfejerens daglige arbejde består bl.a. i rådgivning om skorstene og brændeovne. Her på siden har vi samlet de mest forekomne spørgsmål, samt de svar vi giver.

http://www.skorstensfejer.dk/sporgsmal_svar.htm

Jeg tror da at Teil har lidt ret.

Der skal vel nogen til at tilse og admnistere reglerne. Man kan ikke tilslutte noget til en skorsten uden at skorstensfejere er med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-08 18:37

Det ER skorstensfejeren i dit område der SKAL godkende brændeovnen samt skorsten....

Og du skal SELV kontakte ham - han bliver så sur hvis han på sin runde opdager en skorsten i et hus der IKKE er på hans liste

Han udfærdiger derefter en attest....

Vi har næsten lige fået en sat op

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 200 point
Dato : 21-11-08 20:22

Hejsa!!

Vi har lige fået monteret brændeovn i hus på 120 m2...

Vi valgte Varde Linux 3 pga. størrelse, udnyttelse, kvalitet samt design. - og vi er meget glade for valget...

Vi fik den lokale tømrer til at installere brændeovn og skorsten. Vi har ikke fået regningen endnu, men det tog ca. 3 timer for 2 mand. Det vil nok koste os omkring 2500 - 3000 incl. moms...

Brændeovnen gav vi 10000,- for og skorstenen ca. 6000,-...

Skorstensfejeren SKULLE godkende installationen inden dem kom i brug.!
For vore vedkommende har kommunen ingen restriktioner, dog må røgen ikke genere naboer.

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 21-11-08 20:31

mht. varmeflytning er jeg ikke enig med transor.

Godt nok er det et genvindingsanlæg vi har, men varmen bliver jævnt fordelt over hele huset = det virker fint.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-08 20:57

Punkler

De to systemer er ikke sammenlignelige. Varmefordelingsanlæggene er noget billigt lort, med ringe lyddæmpning - stort set ingen filtre - nogen gange lavet af plastik - samlet af det allerbilligste du kan finde. Ventilationsanlæggene (de rigtige) er for det meste samlet af noget bedre. Ligeledes er der for det meste anvendt et vist minimum af viden i dimensioneringen. Funktionsmæssigt arbejder varmefordelingsanlæggene med ren recirkulation (og deraf følgene ukontrollable forureningsspredning), hvorimod den bedring du oplever sker vha ren filtreret og opvarmet friskluft der puffer til varmedynen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-08 02:31

Transor, nu har du rodet dig ud i noget igen igen

Det er skorstensfejeren der godkender brændeovn og placering ubetinget og varmeflytningsanlæg fås med filtre og lyddæmpningssystemer så det er en fornøjelse. De fås med filtre så det er ren luft der køres ind i de to eller tre ller 4 ekstra værelser der ønskes. Filtrene er ligeså effektive og skal skiftes lige så ofte som på en støvsuger. 4 -5 gange om året.
Ang. varmeflytning s¨å er dt jo ikke en badeværelses ventilator du sætter op. Jeg har købt en ventilator til varme flytning og den støjer ca. en fjerdedel af en støjer ikke, men kan opvarme min datters 2 loftsværelser.
Hun kører med elradiator. på en halv time kan jeg opvarme hendes rum med fra 21 grader til 25 grader. og da er elvarmen slukket. Ventilatpren bruger 50 watt!!!!! den kan trække tre rum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 04:14

Nu er det dig der sludrer Stig. At suge luft over brændeovnen og pumpe den ind til børnene er bestemt ikke en god skik. Filtrene der medleveres sådanne sæt er ganske latterlige og normalt med en filterklassificering der er en parodi (enten et indstiksfilter eller en nissehue). Faktuelt vil partikelniveauet i et rum hvori der er brændeovn være højere. Man kan således sætte spørgsmålstegn ved det fornuftige i at tage luft fra et "mere foruerenet rum" og overføre dette til et "mindre forurenet" rum. Det må du faktisk ikke iht BR og gældende normer. At man så samtidig svækker husets brandmæssige integritet, og effektivt sørger for at slå alle husets beboere ihjel, hvis der går noget galt i stuen er helt vildt. De helt ringe af systemerne er lavet af plastik ogdem gider jeg slet ikke kommentere. At ventilatoren har et forbrug på 50 W er bare endnu et tegn på at det er noget der er ringe dimensioneret. Skal du virkelig kunne flytte varme, snakker vi mere end en ø100 kanalventilator.

Det er ikke svært at lave et godt varmefordelersystem. Det kan jeg gøre på et minut. Endda lyddæmpet sådan du ikke vil kunne høre det. Samtidig vil jeg uproblematisk kunne lave dette med en noget anderledes luftmængde end trælastens. Jeg ville kunne bruge et filtre der virkelig kunne fange en væsentlig mængde af de respirable partikler der er i luft. Men systemet ville også hurtigt og effekttivt kunne hjælpe med en brandspredning og fordeling af giftig røg i huset. Såøhhh det kan sagtens laves til at være fint for varmen, men farlig for helbredet.

At folk laver sådan noget lort, må stå for deres egen regning, men man behøver ikke ligefrem lovprise det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-08 11:55

Jeg lovpriser det ikke. Jeg er enig med dig langt hen ad vejen.
Nu er det faktisk en 100 mm kanalventilator jeg har der bruger 50 w, et af de dyre mærker bergenet til 100 mm Ø, og selvfølgelig bruger jeg metalrør.
Partikelspredning kommer vel an på hvad du selv vil ofre på filteret.
Så vi er jo næsten enige, bortset fra at en 50 w ventilator er rigelig stor, lige det punkt tror jeg ikke du har sat dig ind i.
Det helbredsmæssige kan vel diskuteres, så skal man jo heller ikke fyre i brændeovnen hele dagen for man bliver vel lige "syg" af den tid i stuen/køkken, som i sengen.
Der er vel forhåbentlig ingen der har brændeovn, der ikke også har alarmer de rigtige steder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-08 12:16

Nu er der jo TUSINDVIS af mennesker der har brændeovn for "hyggens" skyld.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 13:22

LOOOL Stig. For at sige det mildt kan jeg vist fremvise et betydeligt større videnniveau end dig på lige nøjagtig det felt. En ø 100 ventilator kan i bedste fald flytte godt 100 m3/h ret meget højere hastighed i ø100 rør og du begynder at få strømningsstøj.

Og når du nu er meget klogere end mig Stig. Hvilken klassificering kører du med i filtre EU 3, 4, 5, 6,7,8 eller 9.

En brandalarm fanger ikke en direkte overførsel af ild gennem kanalsystem. Har set et hus med sådan et fint anlæg, der nedbrændte til grunden. Der er jo nok en eller anden årsag til at man anvender ikke brændbare materialer eller konstruktioner der tager en lidt tid at brænde igennem (BD konstruktioner). Desværre har man ikke den helt store og forkromede lovgivning omkring røgspredning i enfamilieshuse. Det har man på flerefamiliesejendomme og etageejendomme. Og lovgivningen der forekommer bestemt ikke åndsvag. Til gengæld har man ret entydige anbefalinger om hvilken vej man anbefaler luftoverførsel fra rum til rum. Og den er klar. Der meldes ok ved overførsel fra mindre forurenet til mere forurenet. Altså fra sove og ophold mod vådrum og køkken. Du kører fra en kontermineret stue ind til børnene!?!?? Du har så et filter på!?!? Men hvilket?? Et stykke hønsetråd, der snupper flagermus og mursten?? Eller har du et finfilter (nej for disse kan ikke rengøres - det skriver du at du gør). Vi gætter derfor på et EU3 grundfilter (hvidt vat). Virkningsgrad med respirabel luftbåret støj = nej stort set kun mod synlige partikler. EU 6, 7 eller 8 ville være langt mere realistisk med henholdsvis Ca 60, 70 eller 80% virkningsgrad på partikler på 0,1 my. Men sådan noget koster at købe, og køre med. Derfor bruges det ikke. Et nogenlunde billigt alternativt, kan være harpiksbehandlet klippefilter. Kan fremvise en klassificering på ca 4-5. Er ikke meget dyrere end EU3 men mærkbar mere virksom. Men filtre er ENGANGS, hvis det skal du bare en anelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 13:26

...vil forresten gerne høre hvilket "mærke" indenfor kanalventilatorer der er "dyrt" eller "mærkevare"?

Indenfor den slags eksisterer der tålelige ventilatorer eller dårlige ventilatorer. Uanset fabrikat taler vi temmelig billige ventilatorer. Og indenfor regulært skrammel, kan du finde aksialventiltorerne fra Thermor. De er virkeligt pinligt dårlige. Så har Thermor og tror det er godt, er du blevet narret. Det er bare dyrt!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-08 15:27

http://www.ekb.se/documents/bvkv.pdf
Her er ventilatoren indolec 100M
Som jeg har afprøvet løst sat over en rist op til det ene rum, og derefter taget ned igen.
Jeg har ingen steder skrevet at jeg har et eksisterende system. Det er på tegnebrættet hos min genbo som arbejder med ventilation og varmeflytning til daglig.
Jeg forstår ikke lige hvad jeg har skrevet der har fået dig sådan op af stolen.
Risten til indsugning (ud af stuen) vil blive placeret dimentralt modsat brændeovnen.
Derefter lyddæmper og blæser lyddæmper og derefter to udblæsningsvntiler. Elektronisk styring af evt. hastighed og tænd/sluk tidspunkt.
Alt med filtre og det tekniske overlader jeg trygt til genboen.
Lige præcis hvad har jeg skrevet der får dig op af stolen, jeg har prøvet at læse mine egne kommentarer.
Jeg blev da enormt glad da jeg så hvor meget varme den flyttede, jeg ved godt at det bliver mindre når den skal igennem hele "cirkussset"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 15:59

Hvis du var ventilationsmand havde du kaldt det: Udsugningsventil, kontrolventil (alternativt en rist, hvis det vitterligt var en rist). Indblæsningerne havde du kaldt indblæsningsventiler eller diffusorer. Ligefrem at kalde indolec'en kvaltitet er nok at svinge sig lige vel højt op. Så deraf slutter jeg at du ikke er fagmand. Ikke kan regne trykab. Ikke kan balancere kanalsystemer. Ikke har produktkendskab. Ikke kender til kastelængder. Ikke har besøgt nogle af nordens lufttekniske laboratorier. Ikke er Vent Certificeret. Ikke på andet måde er uddannet, opøvet eller andet indenfor ventilationsbranchen.

Har du styr på: BR DS 452? DS 447? SBI's anvisninger for brandsikring af ventilationsanlæg? Har du læst de tre røde fra Danvak? Kender du Glents de tre bibler? Den gamle sorte ventilationsståbi. Er du istand til at konsekvensberegne vha IX diagram, både mht køling og opvarmning, blanding osv. Har du Camfils den lille grønne, så du kan gennemregne konsekvenser af f. eks dobbeltfiltrering. Kender du pumpeligningerne (tommelfingerreglerne mht tryk, ydelse omløbstal og energiforbrug. Hvordan dimensionerer du ivørigt når du ingen ventilatorkurve har, men kun et max tryk og en luftmængde ved ingen modtryk?

At du så oveni sidder og lovpriser noget du endnu ikke har lavet, ?!?!?!??

Det der får mig op af stolen er: Sælgere uden faktuel viden.

PS Du glemte filtret! Hvor sætter du det, og hvilken klassifisering? Og kan du svare på om man kan regne med lyddæmpning i filtret?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 16:23

Og for nu lige at anskueliggøre hvad i har gang i:

Hvis luftmængden er ret meget højere end 100 m3/h i et ø100 rør får du støj. Hvis vi forudsætter at du anvender en særdeles åben og ikke tryktabsgivende anemostat eller ventil til recirkulationsindtaget kan du måske køre med de 100 m3/h.

Tager du 100 m3/h (tør 112,04 kg/h) der er 35 grader varm, indblæser dette i et rum der er 20 grader varm, tilfører du rummet 474 Watt. Brændeovnen er i stand til at yde det tidobbelte, så det skal nok blive godt. Eneste måde du kan flytte mere varme på, er vha større luftmængde (så skal der en anden blæser til og andre kanaler) eller større delta T. Dette kunne måske blive lidt kedeligt - rent komfortmæssigt og varmetabsmæssigt. Ligeledes skal du lige spekulere lidt i hvad der sker ved indblæsning af meget varm luft oppe under loftet! Har du ikke godt med induktion i indblæsningsorganet får du relativt lave kastelængder og luftens densitet vil hjælpe den med at blive hængende oppe under loftet. Laver du istedet noget der blæser ned i opholdszonen skal du passe på med kastelængderne når brændeovnen går ud (kastelængden forlænges voldsomt hvis du ligefrem indblæser med undertemperatur).

Så skal du lave noget der virkelig duer, kan du roligt tre eller firedoble luftmængderne. Huske at høvle en centimeter eller to at dørene - alternativt montere luftoverføringsriste (lyddæmpede selvfølgelig så vi bebeholder dæmpninger af lydoverhør. Anemostaten for recirkulationsindtag kunne være Exhausto's fine FLD. Den laver absolut ingen tab. Indblæsningen sørger du for at balancere så du ikke skal til at fifle for meget med ventilerne. Filtet kunne være et af Systemairs skabe med posefiltre. Filterklasse ikke under F65 eller EU 6. Eventuelt kunne man overveje at have et nytrelfilter foran aht levetiden for den dyre celle. Og så husker man naturligvis at have del-dæmpere foran hver indblæsning, så man ikke får lydoverhør gennem kanalsystemet. Styringsmæssigt evt noget to eller tre trins automatisk noget.

Men sådan et system er selvfølgelig lidt dyrere end de to tusind i forlanger på trælasten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 16:30

For at nærme os hvad spørgsmålet egentlig gik på!

De stillede spørgsmål er besvaret, og min kommentar er så:

Køber i en dejlig brændeovn, så lad jeg ikke friste af HN's og trælastens smarte tilbud om at købe et varmefordeleranlæg. Sådan noget duer i bedste fald dårligt og når man som i har et to etagers hus er sådanne anlægs indflydelse på husets brandmæssige integritet temmelig bekymrende. Vil i gerne puffe lidt til den varmedyne en brændeovn uværgeligt vil lave, er en spaniolerpropel særdeles effektivt (måske ikke så frue-venligt men den rører vildt godt rundt i varmen og forbedrer udnyttelsen af brændeovnen dramatisk).

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-08 16:32

Har du læst mit svar.
Genboen er specialisten jeg er bygherren.
Jeg er bare glad for at jeg er kommet igang og glad for min Indolec som du ikke har kommenteret, men den kommer måske ikke i kategorien billigt skidt?
Nu ved jeg da at du kan en masse fine udtryk, dem ville jeg aldrig bruge da ingen forstår det.
Jeg kalder en skovl for en skovl.
Jeg håber spørger finder en god brændeovn, jeg har en Morsø som jeg er meget glad for, den suger også en masse luft ( faktuelt med højt partikelniveau, var det ikke sådan) ud af min stue ud i skorstenen, og derfor også ny lfrisk luft ind i stuen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 16:43

Citat
Så vi er jo næsten enige, bortset fra at en 50 w ventilator er rigelig stor, lige det punkt tror jeg ikke du har sat dig ind i
Du antyder jeg ikke har sat mig ind i lektien. JEG HAR ALDRIG LAVET ANDET!

Indolec er en billig ventilator, der henvender sig til "Ikke fagmænd" lig Thermor. Havde den været til ventilationsfolk, havde der været ventilatorkurver på siden samt lyddata.

De fine udtryk er som følge af påstanden AF AT JEG IKKE HAR SAT MIG IND I KONSEKVENSERNE VED INSTALLATION AF VARMEFLYTNING. Vi anvender heller ikke alt det lal til hverdag. Vi afviser at sælge og lave sådan noget!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 16:48

....og var din genbo godt inde i love, regler og normer, havde han også advaret dig mod den slags.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-08 16:53

Hvordan kunne jeg vide at du aldrig har lavet andet, der står jo kun et regnestykke i din profil.
Jeg sælger da dårligt værktøj i det daglige hvis folk ikke skal bruge det så ofte. Hvis de hellere vil handle i Jem og fix gør de jo bare det.

Men du har lært mig at hvis producenten af en vetilator har sat en seddel på siden så kan jeg roligt købe den

Skal vi stoppe her.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-11-08 19:27

hjemmesiden Stig, HJEMMESIDEN

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-11-08 06:10

Tak for svaret punkler.