/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skifte styresystem
Fra : kj
Vist : 811 gange
200 point
Dato : 21-11-08 13:05

Jeg kører Win 2000 Proff. og vil gerne skifte til XP Proff. Kan jeg bare installere XP oveni den gamle Win 2000

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-11-08 13:21

Det er bedst at formaterer og installerer fra bunden

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-08 14:16

Det vil jeg helst undgå (formatere). Hvad med de installerede programmer?.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 14:17

Hvis du har 2 partitioner kan du have begge styresystemer samtidig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 14:20

Og du kan bare lægge XP i CD skuffen og installere den ovenpå den gamle. Men det kan gå galt, du skal være helt sikker på hvad du laver. Men du er sten sikker på at beholde alle dine filer hvis du har begge styresystemer samtidig. Så kan du installere alle programmer og overføre filer stille og roligt til XP og når det hele er overført kan du slette 2000.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-08 14:31

Jeg kunne godt have plads til 2 partitions på C: drevet, men min Patition Magic er for gammel til NTFS, og en nyere jeg kan få fat i, kan kun køre på XP. Findes der en gratis udgave af noget der ligner Partitionmagic, som kan klare problemet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 14:45

Hvor gammel er din partition Magic, hvilken udgave?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 14:50

Prøv at se på denne side, der er der programmer til det.

http://www.pcworld.dk/download/66?orderby=hitsA

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-08 14:58

Partitionmagic ver. 6

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 15:04

Den har jeg også og jeg ved ikke om den kan køre NTFS. Har du prøvet?

Ellers prøv et af de programmer jeg gav en genvej til, for selv om du kun kan have det på prøve i 10 dage, så skal du jo kun bruge det den ene gang.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-08 15:11

Ja, jeg har prøvet at sammensmelte(merge) 2 NTFS partitions på en stor USB disk, og meldingen var at den ikke kunne merge NTFS partitions.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-11-08 15:13

Jeg er lidt loren overfor prøveprogrammer, der er ofte begrænsninger i brugen af dem.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 15:15

Det er fra PC world så det kan du roligt gå i gang med. De anbefaler det. Og det er bladets hjemmeside du downloader fra.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 15:21

Du kan vælge dette her det er gratis, og hvis det ikke lever op til dine krav, så skriver du bare igen, så finder vi et andet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 15:22
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 15:24

Og du kan skrotte programmet når du har brugt det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-08 17:30

Du vil gerne skifte styresystem skriver du, altså vil du ikke bruge det gamle system mere, så er det bedst som nogle allerede har foreslået, at flytte dine dokumenter, billeder og andre filer over på et andet drev eller CD/DVD, sæt så XP skiven i skuffen og genstart, vælg en ny installation og formater når du får muligheden, så har du kun XP fremover og alle programmer skal installeres igen, det burde ikke give problemer at installerede dine programmer på XP, du kan alligevel ikke bruge XP til programmer som er installeret under Windows 2000, kun hvis du installerer dem under XP kan du bruge dem, hvis du installerer XP som nummer to, så skal vælge om du vil bruge 2000 eller XP hver gang du starter computeren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 18:03

Ja man skal vælge hvilket styresystem man vil køre, men den vil altid stå på det sidst installerede, så der er ikke noget problem i det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-08 12:04

Gparted som ligner lidt Partition Magic kan håndtere NTFS.
Den er absolut gratis uden begrænsninger.

Den kan hentes her:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Hent iso-filen og brænd den på en CD

Så kan du starte comp. (boote) og ændre dine partitioner.

Da både Win 2000 og XP (NT5 og NT5a)er tæt på hinanden i type kan det godt gå galt med at have begge styresystemer på samme HD.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-08 12:44

Der er ikke problemer med at køre med begge styresystemer, jeg har selv gjort det i flere år helt uden problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-08 13:33

Jow granner01 > hvis du vil genskabe den lavest rangerende partition. (win 2000) så har det skabt problemer her hos mig, fordi XP vil overtage styringen.
Da jeg kørte 98 og 2000 på samme HD var der ingen problemer.
Der har også været 5 styresystemer på samme HD med bootmanager på første partition.

Nu har hver sit styresystem sin egen harddisk (USB) eller pendrive

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-08 15:46

Eyvind
Jeg har kørt 98, 2000 og XP på samme HD i flere år og helt uden problemer. 3 pattioner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 16:31

Jeg havde overset at harddisken skulle deles, brug Eyvind forslag til det: http://www.kandu.dk/spg128948.aspx#1469859 Gparted er ganske gratis og er et uundværlig værktøj i enhver husholdning,
I behøver ikke at sidde og skændes før i ved om spørger kan bruge nogle af forslagene, øhh hvor er spørger

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-08 17:08

o.v.n.
Jeg skændes ikke. Jeg har bare ikke haft problemer med styresystemer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-08 18:17

Her er måske noget du kan bruge, jeg stødte tilfældig på siden da jeg ledte efter noget andet på Microsoft support: http://support.microsoft.com/kb/316639

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-08 18:49

-vi skændes ikke.......................men slås bare.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 24-11-08 09:10

Tak for svaret granner01.
Jeg vil nok vælge at tage en ny disk i brug, flytte den gamle over som slave og tage alt brugbart derfra.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-08 12:25

Tak og du må have held og lykke med dit nye projekt. Ellers må du skrive igen.