/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
En Labrador Tæve cykler!
Fra : Gevelia
Vist : 848 gange
50 point
Dato : 20-11-08 21:54

hej Kandu.dk

Jeg er den glade ejer af en Labrador Hunde valp. men den her hvalp på 20 uger, er nu begyndt at cykle op ad mig, / "forsøger at parrer sig" Hvordan og hvorfor kan den gøre det og hvad for den til at tro det er han Hund.

Hvad kan jeg gøre for at den lader vær med det. for jeg er ikke intr. i at den befamler mine gæster. og heller ikke mig.

Mvh. Roland

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-11-08 22:03

Man siger jo at når en hunhund gør det er det for at vise hvem der er førerhunden her så en hård kommando om at hun skal lade være og en godbid når hun hører efter

Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 60 point
Dato : 20-11-08 22:13

Denne adfærd er ikke kun hanhunde beskåret. Det ses også hos tæver en gang imellem.
På denne måde kan vises hvem der har 'kommandoen' i flokken. - Dette er altså for at få styr på rangordenen hundene imellem.

Men da din hund jo ikke har andre hunde at vise sig overfor, må den jo gøre sig sin rangorden gældende over for dig. Altså, den prøver på at fortælle dig, at den er ved at overtage kommandoen i jeres hus.

Prøv med et fast 'nej' ved begyndelsen på denne adfærd - efterfulgt af en afledningsmanøvre - det være sig en godbid eller et stykke legetøj som så er sjovere end at vise sig overfor dig.

Husk altid at hunde higer efter opmærksomhed fra sin 'herre', og opmærksomheden kan lige så godt være negativ som positiv. - Sørg derfor altid for at tage alting positivt. Lav en afledningsmanøvre i stedet for at skælde ud, - så får hunden langt mere respekt for dig, ligesom den vil opfatte dig somførehunden i flokken.

Held og lykke med forehavendet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 00:26

Du skal sætte grænser for din hund for du er føreren og den er underhund i familien. Det er alle i familien som skal være over hunden og det gøres bedst med hård hånd (ikke vold) med kærlighed og godbidder.
En godbid som de bruger i schæferhundeklubben er kogt lever. Det skæres i små bidder. Det er specielt beregnet i opdragesituationer. I andre situationer kan man bruge tørfoder.
En hund skal opdrages som et barn skal, med grænser og masser af kærlighed.

Godkendelse af svar
Fra : Gevelia

Dato : 21-11-08 11:39

Tak for svaret housegoat.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-08 13:24

Min Silke parrer sig jævnligt med en stor pølseformet hynde.......
Det har altså ikke noget med dominans at gøre...

--Og jeg husker ikke, at hun nogensinde har prøvet det med mig... Men det er vel egentlig "i familie med" at springe op. Og det vil man jo heller ikke have.

Jeg synes altid, at det er meget nemmere at lære sin hund at gøre et eller andet end at lære den at lade være medat gøre et eller andet.

Så hvis Silke gør noget jeg ikke vil have, så foreslår jeg hende at vi laver noget andet.
Hvis hun springer op, så siger jeg "sit" eller "plads" eller "dæk".

--Når din hund forsøger at gumpe på dig, så kan du sige "sit" til hende. Og få hende så til at blive siddende (mens du selvfølgelig rooser vildt) mens du kaster et par godbidder henad gulvet. Hold hende evt. i halsbåndet i starten. Og først når du siger "værsgo'" så får hun lov at tage dem.
--Så har hun garanteret glemt alt om at gumpe på dig.
----Jeg tror egentlig, at gumpningen tit sker som et "forslag" fra hunden til noget man kan lave sammen.
Så er det op til ejeren at sige: Okay, jeg har osse lyst til at lave noget sammen med dig. Men se her, jeg har en bedre ide..
---Din hund har brug for at du kommer med masser af gode ideer til, hvad I to kan lave sammen.

Går I til træning?