/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
hvælving.
Fra : jensogmumi
Vist : 1957 gange
66 point
Dato : 20-11-08 21:35

Jeg skal have lavet en hvælving over en port . Den skal laves af 19 mm krydsfiner så der er lidt at sømme i, når geregterne kommer på. Men hvordan får jeg pladen til at bue ?? den er jo næsten umulig at bukke. Måske har i nogle fif.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-11-08 21:38

Den skal vel ikke værer 19 mm Hvis du vælger en tyndere kan du smører pladestykket med kogende vand med en malerrulle og så bukke den lidt af gangen evt.ved at sømme mere og mere med en vis længde søm

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-11-08 21:56

Du kan ikke bukke krydsfiner på 19 mm uden at skære spor i.
Du kan enten skære sporene på den konvekse- eller på den konkave side.
Hvis du skære på den konkave side skal der minst være så mange snit at snittene fjerne matriale som svare til forskelden imellem indersiden og ydersiden af buen. Bagefter skal der spartles.
Jeg vil anbefale dig at laminere med f. eks 3 lag 6 mm. Husk at krydsfiner altid bukkes lettere den ene vej en den anden. Tag højde for det når du skærer ud af pladen,

Bjørn

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-11-08 22:45

Brug en MDF plade med riller/spor, den type der er til at bukke rundt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-08 23:03

Hvorfor ikke nøjes med siderne i 19 mm, og bunden i f.eks. 10 mm. ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-08 05:13

Krydsfiner er jo netop bygget til ikke at kunne bukke.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-11-08 11:23

der findes en 4 mm birkefiner der kan bukkes hvis du bruger to lag af denne med aml snedkerlim imellem får du et godt resultat, men som nævnt kan du få MDF plader der er til formålet.

per

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-11-08 18:44

Som bibsmie siger kan du vælge en hvilken som helst tykkelse. Jo tyndere, jo lettere er det at bukke.

Hvis du vælger løsningen med snit på den konkave side skal du fylde en tyk lim i savsnittene.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 66 point
Dato : 22-11-08 08:31

Hej jensogmumi

Jeg har læst spørgsmålet en gang til, og forstår det sådan at den eneste grund til at du vil have 19 mm er at du skal have noget at sømme i.
Det kan du få på denn måde:
Du skære hvælvingens indvendige profil ud i en plade.
Så beslutter du om hvælvingen skal laves af masonite 3,2 mm eller krydsfiner 4 mm.
Du skære en strimmel af det du vælger.
Langs kanten bore du med passende mellemrum huller som du senere kan spænde i med skruetvinger.
Så skære du 2 x 4 lister der er så lange at de kan nå hen over hvælvingen.
Jeg tror at du skal skære dem 4 x 25 mm. F.eks i asketræ.
plade strimlen stifter du skabelonen og så lægger du 4 lister med lim imellem på skabelonen.
På midten spænder du dem fast med en skruetvinge.
Videre rundt langs hvælvingen trækker du listerne ned med snor og efterspænder med skruetvinger.
Når du har lavet 2 laminerede buer skære du pladen til og lægger den på skabelone, du kan spænde de ned med skruetvinger et lille stykke fra kandtenså der er plads til at lime de laminerede buer på.
Du kan eventuelt lægge pladen midt på skabelonen og stikke små pinde på tværs igennem de hulder du før brugt til skruetvinger.

Bjørn

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 19-12-08 16:23

"En hvælving over en port" Er det en skabelon til at kunne lave en muret hvælving du vil lave ?

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 19-12-08 17:22

Tak for svaret BjornJ.