/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Digitalt smalfilmsudstyr
Fra : Sandvad261
Vist : 2091 gange
200 point
Dato : 20-11-08 16:59

Her er der lige en opgave, for jeg har næsten opgivet, at finde noget der fortæller om hvad der skal til, for at overspille de gode gamle smalfilm til en DVD.
Den der med HAMA boksen og skærmen, den kender jeg godt, men jeg har ladet mig fortælle, at man for nogle år siden, kunne købe en DIMS til at sætte på sin fremviser, og til denne dims, kunne man så sætte et stik i, for ud af stikke havde man så det fineste digitale signal. er der hold i det, eller er det en skovtur???
Og hvis det er en Gevaldig skovtur, hvad og hvor, kan man så købe udstyret til at digitalisere smalfilm.

Hej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-08 17:32

Det kan du få lavet hos din fotohandler.....

http://www.videoc.dk/Prisliste%20yderside%20november%202008.pdf

Citat
er der hold i det, eller er det en skovtur???

Det må være en skovtur

Du skal have MANGE film for at det svarer silv at investere....

Men du kan jo optage det med en Camcorder - det er nok den billigste løsning...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-08 17:32

Citat
kunne købe en DIMS til at sætte på sin fremviser, og til denne dims, kunne man så sætte et stik i, for ud af stikke havde man så det fineste digitale signal. er der hold i det, eller er det en skovtur???

Der er firmaer der kan udføre det for dig

http://www.google.dk/search?hl=da&q=smalfilm+til+dvd&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-08 23:17

Hvis du kan vente et par dage, så kan jeg nok skaffe svar. Min svoger har gjort det i stor stil, men jeg kan ikke ringe til ham før i morgen aften.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 20-11-08 23:23

Det kommer jo nok noget bag på mig, at i kunne svare mig på den måde, for jeg er da' udemærket godt klar over, at der er masser af firmaer, der tilbyder at overspille den slags film, det jeg er ude efter, det er at få at vide, hvilket udstyr der skal til, og hvor man køber det.
Naturligvis, kan det ikke svare sig, at købe den slags udstyr, hvis det er fordi, at man har et par gamle ruller film, som man gerne vil ha' overspillet, det kunne jo være at jeg vil føre det ud i en lidt større stil, ved siden af det jeg har gang i nu.

Hej

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 21-11-08 07:28

Granner01
Jeg venter spændt på, hvad du finder ud af.

Hej

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-11-08 08:35

Sandvad261, her er et link du kan bruge, og selv priserne ser appetitlige ud. For år tilbage overspillede jeg fra 8 mm fremviser til et vinkelspejl/let materet glasplade, og optog så på videokamera, med et tilfredsstillende resultat.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=de&u=http://www.video-optik.de/&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.video-optik.de%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26hs%3DI35%26sa%3DG

Jeg nåede lige at blive færdig med overspilningen, da pæren sprang i fremviseren. En ny kostede 250 kr., men kunne ikke skaffes! Mine film var opbevaret på 120 m spoler og tørt ved ca. 20 grader.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange filmene knækkede.
For at overspille, kræver det en 8 mm fremviser - der gerne kan afspille standard 6 Super 8 mm.
Udstyr som vises på mit link, samt videokamera til optagelsen.

Med de overspilningspriser og splejsepriser v kan finde på nettet, skal der ikke mange meter film til før, at udstyret er tjent hjem.

En anden - og måske billigere fornøjelse er, at finde en lokal video/film klub. Der findes klubber der har udstyret, så det kunne være en mulighed, at melde sig ind der.

God fornøjelse med projektet!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 12:14

Har lige snakket med min svoger. Han har i et mørkt rum stillet sit videokamera op på stativ. Smalfilmene bliver vist på et lærred og dem optager han på video og så bruger han Pinnacle til at redigere med. Og han har lavet DVD'er til mig med optagelser, og de er hamrende gode. Også selv om de kom fra 8 mm film.
http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=523&a=8106
Jeg mener der er en beskrivelse af programmet i et af bladene, men jeg er ikke sikker.
---------------------------
Ellers er der nogle andre forslag her.
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=368557&fid=10

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 22-11-08 16:59

Jeg ser stadig frem til en løsning på mit problem.
De bud der her er kommet, kan jeg ikke bruge til noget, det er den digitale overspilning af smalfilm jeg søger.
Jeg sidder ikke bare og venter på, at kommer og lægger en løsning for mine fødder, jeg faldt over en maskine, den så ud, som de gode gamle spolebåndoptagerer, og så kostede den over 26000 kr.
Det er alså lige i overkanten, havde det været det halve, så havde jeg vel nok også købt den.
Redigerings mæssig, på PCen kører jeg med Adobe Premiere.
På min MAC kører jeg med Final Cut.

Så jeg leder videre.
Hej med jer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-08 17:07

Nu siger sund fornuft at hvis der var en sådan "dims" man blot lige "pluggede" i og derved fik det overspillet til digitalt medie (dette vel og bemærket til en billigere pris end den du nævner) - så var der jo INGEN grund til de priser du skal give for at få det lavet...

Udstyr af den slags koster en bondegård og jeg vil endda tro den pris du selv har der er MEGET billigt....

Så forventer du noget billigere står du tilbage med de "optage" muligheder der er skitseret....

Annuller spørgsmålet
Fra : Sandvad261

Dato : 24-11-08 23:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Men jeg vil lige sige, at jeg i går søndag, rev hele dagen ud af kalenderen, og satte mig til at se på nettet.
Og efter megen søgen, fandt jeg også hvad jeg søgte

CineMate-PAL til 1200 dollers

flashSCAN8 til 30000 dollers

Til de her priser, skal der så også lige lægges 25% moms, og vel også en god skilling i importafgift.
Så alt i alt vil det ligge betydeligt over, hvad jeg ville sætte i det.
DVS. den til de 1200 dollers kunne jeg godt ha' fundet på, men ved at læse beskrivelsen mm. så foregår det på samme måde, som den gode gamle HAMA skærm

Men tak skal i ha'

Hej