/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Salpeter i pulverform
Fra : CarstenK01
Vist : 3254 gange
20 point
Dato : 19-11-08 17:22

Hejsa alle sammen.

En kammerat og jeg er i gang med en projekt opgave i skolen, opgaven lyder på at lave sort krudt, vores lærer har selvfølgelig forhørt sig hos eksperterne, og fundet frem til præcis hvorden procesen skal forgå.
Dog er vi stødt på et lille problem der forhindre os i at komme igang, salpeter er åbenbart ikke så let at finde, en fysik lærer sagde det hele kunne købes i Matas, så vi tog selvfølgelig ned hos Matas og spurgte efter det, de kunne desværre kun skaffe det i flydende form, men vi prøvede også i byggemarkedet, en malerforretning og Apoteket uden held.
Efter lidt tids søgen, faldt jeg over Kandu.dk og tænkte at det var stedet, så nu spørger jeg jer, er der nogle som ved hvor man kan købe dette kemi produkt i pulverform?
Jeg har hørt noget om, at kan også kan bruge kalkiumnitrat, er dette korrekt, og evt. hvor kan det købes?

Håber der er nogle som kan hjælpe.

Med venlig hilsen.
Carsten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-08 17:37

Ja, Salpeter er Kalium Nitrat og landmændene bruger/brugte det i store mængder,
i gamle dage i pulverform. Jeg har selv lavet sortkrudt baseret bl.a. på dette...

Men pas på, det er dødsens farlig!
Godt, hvis man ikke længere kan købe det i fri handel.

Jeg kunne godt foreslå noget der er endnu farligere...

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-11-08 17:38

Hej Carsten

Der kommer mange spørgsmål her på "kandu" omkring sprængstoffer. Jeg og nok også mange andre vil være tøvende om at besvare sådanne spørgsmål i dette forum, hvor alle kan læse med.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-08 17:49

Jeg kan ikke forestille mig at skolen har givet jer en sådan hjemmeopgave

Den lærer burde fyres på stedet....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-08 17:52

Enig Simon, derfor heller ikke fortsættelsen...

Og Carsten, lad for guds skyld være med at pakke det ind, eksempelvis i stålrør.
En af mine kammerater var meget tæt på at blive slået ihjel, da jeg var på din alder.

Og det (Kalk)Salpeter landmændene bruger er selvfølgelig (heldigvis) ikke rent Kaliun Nitrat.
Derfor steg min hjemmelavede raket kun 100 meter...

Havde det været rent havde jeg måske ikke kunnet svare nu?

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-11-08 18:28

Enig Refi. Hvis skolen havde lavet denne "hjemmeopgave" havde de bare bestilt alle ingredienserne fra deres kemikalieleverandør.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-08 18:43

Lad mig så lige slutte med at fortælle, hvordan mine forsøg med sprængstoffer fik et brat endeligt...

Vor lokale købmand undrede sig over, at vi pludselig havde så meget ukrudt på vor gårdsplads.
Det spurgte han min mor om, og da jeg kom hjem fra skole var min kemi forskning på loftet væk.

Jeg var meget sur på gamle købmand Lund, men ikke i dag...
Hvor Carsten og andre, der handler i supermarkeder, ikke får den samme, tænksomme, omsorg.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 19-11-08 19:06

Lad være??.
Jeg har også dårlig erfaring.Da jeg var 14 år lavede vi krudt. Vi boede på landet,værelse på loftet. Vi havde gemt vores krudt i en kagedåse. En dag vi kom hjem fra skole, var hele gavlen BLÆST ud.
Den kommende nat frøs vi,undtaget i vores bagdel.Så var det slut.
vvdriver

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-11-08 19:18

Citat
En kammerat og jeg er i gang med en projekt opgave i skolen, opgaven lyder på at lave sort krudt, vores lærer har selvfølgelig forhørt sig hos eksperterne, og fundet frem til præcis hvorden procesen skal forgå.

Så mangler læreren bare at levere kemikalierne. Det skal i bare spørge efter når i kommer i skole.

Ellers få jeres forældre til at hjælpe jer.

Kommentar
Fra : CarstenK01

Dato : 19-11-08 19:28

svendgiversen:
Tak for svaret, det endnu farligere går desværre ikke, jeg kan se der er rigelig i forvejen der fra råder mig sort krudt, selvom en opskrift brugt gennem 700 år burde være til at lave.

SimonGjer:
Jeg forstår godt hvad du mener, det skulle nødig være pga. Kandu.dk, at en indvandre bande havde sprunget kristiansborg i luften.
Det er en privatskole, hvor vi desværre ikke har rigtig fysik, ifølge min lærer, som vist nok har lavet det før, kunne man godt, bare man blandede det rigtig, med træ-mortor osv.

refi:
Bare rolig, det er IKKE en hjemmeopgave, vi skal lave det opppe i skolen under de rigtige forhold, det er bare mig der gik på nettet efter søgen, hvor man køber salpeter.

Jeg vil prøve at tage jeres fraanbefalinger op på skolen og se hvad de siger til det, det skal bruges til at holde noget fordrag, hvor vi bare skal fortælle om krudtens opdannelse, måden det virker på under de forskellige forhold osv. Kan godt forstå jeres bekymringer her oppe til nyt år med rørbomber osv. Men der holder jeg mig nu til det der kan købes i butikkerne.

Mvh. Carsten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-08 19:35

Jamen så er det jo ikke noget problem....

Så foregår det jo under opsyn og skolen leverer ingredienser

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-08 21:20

Undrer bare over det svar I fik hos Matas. Nogen må have troet, I spurgte efter salpeterSYRE, som er ganske flydende men heller ikke særlig stueren.
Og det trøster mig, det foregår henne på skolen - og dog! Jeg tror PET og FE vil holde øje med dine lærere fra nu af.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : CarstenK01

Dato : 19-11-08 21:36

pbp_et:
Nej vi spurgte efter salpeter i pulverform, efter hende ekspedienten havde snakket med alle de andre og ringet rundt, sagde hun de KUN kunne få det hjem i små flasker.

Det kan godt være jeg måske spørge lidt dumt, men hvem er PET og FE ?

Indtil videre søger jeg stadig et brugbart svar på mit spørgsmål.

Mvh.
Carsten.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-11-08 21:47

PET: Politiet EfterretningsTjeneste
FE: Forsvarets Efterretningstjeneste (forkortes ofte fejlagtigt FET)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-08 21:55

Citat
Indtil videre søger jeg stadig et brugbart svar på mit spørgsmål.

Det brugbare svar er:

SKOLEN leverer ingredienser.....

Kommentar
Fra : CarstenK01

Dato : 19-11-08 21:59

Det lyder lidt voldsomt for 100 gr. krudt, men selvfølgelig, man kan aldrig vide sig sikker i disse dage.

Kommentar
Fra : CarstenK01

Dato : 19-11-08 22:01

refi:
Hvis skolen kunne levere, var jeg nok ikke sendt op efter det, men nu må vi se i morgen hvad der sker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-08 22:03

Citat
Hvis skolen kunne levere, var jeg nok ikke sendt op efter det

Det tror jeg så heller ikke du er/var

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-08 23:20

Sortkrudt er svært og farligt at lave.
Det er ikke bare at blande ingredienserne efter den klassiske opskrift.

Det duer kun hvis det bliver formalet meget fint og kornene "mases ind i hinanden" . Det sker i en krudtmølle, og den slags har det med at eksplodere i utide.

Tag en tur til Frederiksværk og se krudtmuseet. Så bliver i klogere.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-11-08 23:42

Salpeter kan købes hos alle kemikalie firmaer. F.eks. Bie & Berntsen - I kan ikke selv skaffe det, kræver at man er over 18år og at man har erhvers adgang til køb hos kemikaliefirmaer. Jeres lære kan bestille alt det i skal bruge.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-08 14:10

Citat
Det skal i bare spørge efter når i kommer i skole

Tror du de når at komme i skole ????

Kommentar
Fra : Magnum8

Dato : 11-01-09 14:23

Hvis du bor i kbh kan du besøge "Specialkøbmanden" http://www.specialkoebmanden.dk/ Ellers Contan2 men de sælger kun i 25 kg sække, de sælger også Ammoniumnitrat : O

Kommentar
Fra : Magnum8

Dato : 11-01-09 14:24

Du bestiller via e-mail på http://www.contan2.dk/