/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk og benzinforbrug
Fra : jorael
Vist : 3131 gange
100 point
Dato : 19-11-08 11:22

Vinterdæk - skal / skal ikke; det er spøgsmålet i disse dage.
For mig er vinterdæk en forsikring mod buler den dag vejen er glat på grund af frost eller sne.
På den anden side, så er der mere slid på vinterdæk end sommerdæk; men hellere slide vinterdækkene, end at de bliver for gamle.
Hvad med benzinforbruget? Min svoger vil ikke bruge vinterdæk på grund af øget forbrug af benzin pr. km. Hvor har har det med vinterdæk og større forbrug af benzin på sig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-08 11:44

Citat
For mig er vinterdæk en forsikring mod buler

Der er noget du har misforstået

Nok står de bedre fast i SNE - men ellers ikke.....

Hvis du kører efter det vejr du forventer med vinterdæk bruger du heller ikke mere benzin (du kører jo automatisk langsommere)

Alt andet lige bruger du mere benzin med vinterdæk - problemet er bare at alt andet IKKE er lige....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 11:56

Din svoger er bims.

Rullemodstanden er kun marginalt højere. Og under alle omstændigheder er vindmodstand så klart den allerstørste benzinsluger.

Ikke sjældent anvender man lidt smallere vinterdæk og kører på brede sommerdæk. I disse tilfælde kan rullemodstanden vise sig at være højest på de brede sommersutter.

Mht slitagen. Vinterdæk slides kun hurtigere ved varme udetemperaturer. Og fordelen ved bedre vejgreb, kortere bremselængde osv på regn- og sneglatte veje er meget klart at foretrække, fremfor at holde i en drive et eller andet sted. Kører omkring 50000 km årligt. Og bruger vinterdæk på proff og privat. Det er simpelthen sindsygt andet, hvis man som jeg bor på bøhlandet. Men om sommeren skal vinterdækkene selvfølgelig af, idet deres egenskaber (støj, vejgreb bremselængde) ved højere udetemperaturer gør dem direkte dårligere end sommerdæk. Ligeledes slides de uforholdsmæssigt hurtigt ved høje temperaturer.

Såehh 2 sæt dæk = fornuftigt.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 19-11-08 12:25

Tak for svar - og undskyld mine slåfejl og andre uklarheder.
Spørgsmålet er, hvor stort i mener, merforbruget i benzin er. Svare tilk at slukke for bilradioen (dvs = nul i praksis), eller er det noget mærkbart.
I langt de fleste situationer klarer sommerdæk (evt helårsdæk) køreturen. Jeg kører dagligt ca 80 km på motorvej, i byen lidt på landet.
Men der er lige den ene dag eller to, hvor der er sne eller is. Og skal man sætte vinterdæk på, fordi de nu kan komme når som helst?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 12:31

Vi skifter på alle biler ca 1 november. Vinterdæk er, som jeg oplever det, klart bedre til at bremse på våd eller sneglat vej. Min kørecomputer kan ikke detektere forskelle i km/l. Vinterdækkende støjer en smule mere og bilen er måske lidt mere dinglet, end med sommerdæk. Ved isslag er det livsfarligt uanset dæktype. Men i sne og ved stærk regn synes jeg fordelen er klar.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-11-08 12:46

Hvis man kører med samme hastighed på tør vej mener jeg at merforbruget ligger på mellem 5 og 10 %.

Dog skal hastigheden nedsættes da bremseevnen på såvel tør som våd vej forøges med vinterdæk.

Der er kommet en type helårs dæk som efter min mening giver den bedste sikkerhed også når man som jeg bor ude på landet.

Det er rigtigt at man får sin bremselængde reduceret når der ligger sne såfremt man kører med vinterdæk men problemet er bare at den samtidigt forøges på våd og tør vej fordi hvor mange begynder at køre langsommere fordi de har vinterdæk på ?

Det fører for mig frem til et simpelt regnestykke der hedder hvad har vi flest af i vinterhalvåret våde/tørre veje eller sneglatte veje..........?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-11-08 12:48

Jeg syntes det er uforsvarligt ikke at skifte til vinterdæk, og i denne sammenhæng tænker jeg på lameldæk. - Der er jo ikke kun dig selv og dit forsikringsselskab at tænke på, der er så sandelig også andre med-modtrafikanter, og gående sågar også.
Ang. benzinøkonomi, i teorien er de nok en anelse dyrere, da det er en blødere gummiblanding, men da det i praksis er umuligt at måle, er det nok lidt irrelevant. Det skal ejheller justeres ret meget på lufttrykket i dækkene, før det er læsbart på økonomien. Derforuden er der en god regel om at vinterdæk skiftes, - ved en temperatur under 7 gr., og ved den temperatur begynder gummiet også at blive hårdere (sommerdæk endnu hårdere).
Til syvende og sidst vil jeg holde på at det er økonomisk ulæseligt, og det er en lille indsats hvis du selv har muligheden for at skifte, og oplagre dine hjul selv. Man kører selvfølgelig med sommer og vinterhjul/fælge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 13:01

Thomas det er muligt rullemodstanden øges med 5 eller 10%. Men denne udgør en forsvindende lille del af den samlede modstand. Så bundlinien bliver tæt på 0.

http://www.teknologisk.dk/_root/media/25776_daekplakat.pdf

Hmmmm de bruger altså mere på at stoppe på våd og tør vej.

se også http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0925114701.htm

http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Sikkerhed/2006/vinterdak.htm

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-11-08 14:41

3773 fint du finder det link frem fra teknologisk derunderbygger det jeg skriver om tør og våd vej og forøgede bremseafstande.

Hvor mange kilometer gætter du selv på at du kommer til at køre på det underlag hvor et godt vinterdæk er bedre end andre dæk, altså is og sne dækkede veje ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 14:48

Underordnet Thomas. Jeg afpasser hastigheden efter "fodtøjet". Og fortrækker ganske klart "den halve bremselængde" på sne og is. Så kan jeg leve med lidt længere bremselængde på "ikke sne". Og er du i tvivl om hvornår de fleste skader sker, spørger du bare Falck eller dit forsikringsselskab. Og for mit vedkommende drejer det sig om hvorvidt jeg overhovedet kan passe mit job. Og da kørsel er nødvendig (undtaget ved når al udkørsel frarådes) er vinterdækkende nødvendige. At de så ikke er egnede til "Nikki Lauda - kørsel" er jeg ligeglad med. De narrestreger er jeg vokset fra.

Vi mangler stadigvæk lidt dokumentation på dine 5 - 10% øget brændstofforbrug. Dette kunne være interessant at se en test af dette.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-11-08 15:27

Jeg kan ikke på stående fod finde dokumentationen for øget brændstof forbrug.

Men det er alment kendt at et bare lidt forkert dæktryk hurtigt giver et udlag på 10 % øget brændstoft forbrug netop på grund af øget rullemodstand.

Det virker på mig ikke som en urimelig antagelse at vinterdæk skulle kunne bevirke det samme som 0,2 bar manglende luft i et sommerdæk.

Vil lige slutte af med at fastslå at det jeg personligt anbefaler er helårsdæk hvor mønstret er i orden kombineret med snedkæder til hvis vejret går amok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 15:48

Ævl

Almindelig kendt = noget du gætter dig til.

Udemærket at du fastslår at FDM, Teknologisk Institut, Svenskere, Tyskere mv åbenbart er dybt åndsvage. Så kan jeg fastslå at jeg har en anelse om at ADAC, FDM, TI osv ved en lille smule om hvad de udtaler sig om (og selvfølgelig deres vejledninger).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 16:00

Iøvrigt kan vinterdæk ikke skæres over en kam. Du kan finde lorte-dæk med høj rullemodstand inden for både sommer og vinterdæk.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-11-08 18:06

Jeg tror det er meget teoretisk - og i praksis ikke målbart - om der bruges lidt mere benzin ved kørsel med vinterdæk.
I al fald må det være meget små marginaler, der helt drukner i det øgede forbrug alene pga. det koldere vejr.

Jeg har i de sidste 15år trofast skiftet til vinterdæk - sådan omtrent nu hvor frosten ventes - og har aldrig bemærket noget der ligner et øget forbrug.
I mine unge år syntes jeg også det var noget pjat og bare en ekstra udgift med vinterdæk. Men efter et par selvforskyldte glatføre uheld lærte jeg lektien.
Dertil kommer, at man kører dobbelt så længe på sine sommerdæk, da de jo ikke slides på vinterkørsel.
(hvis man altså har et lavt årligt km-tal på 15-20K)
Det er i det lange regnskab derfor ikke en ekstra udgift med et sæt vinterdæk, og så er det direkte dumt ikke at udnytte den ekstra sikkerhed det giver.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-11-08 19:09

[CITAT][Vil lige slutte af med at fastslå at det jeg personligt anbefaler er helårsdæk hvor mønstret er i orden kombineret med snedkæder til hvis vejret går amok.
/CITAT]

Øh.... Snekæder???? Nu er vi altså sjældent lagt i så hvidt at snekæder er anvendelige i dk.... Vinterdæk burde være lovpligtige! Helsår dæk ka gå an men men men en ting er jo at kunne stoppe når det er glat... En anden er altså at kunne sætte igang igen.... Så lameldæk på...

Har personligt selv kørt på sommerdæk i sne, selvfølgeligt ka det lade sig gøre men Det kræver altså at man KAN køre bil...

Så hold op med at tænke på kørselsøkonomi og tænk på din og andres sikkerhed og KØR ALTID EFTER FORHOLDENE!!!!!!!

(Eller ka jo være lidt ligeglad, skal jo hente jer når i holder i grøften(eller i en anden bil ) )

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 19-11-08 20:21

Kære kandu-venner
For en del år siden havde en af mine gode bekendte en ubehagelig oplevelse i sne, som kunne have være undgået med vinterdæk. På den anden side: Sidste år sagde en kollega til mig, at han ikke ser grund til at køre med vinterdæk med de vintre, vi har nu. Jeg satte selv vinterdæk på sidste år, men har halvvejs fortrudt det. Der var to morgener med lidt sjap, det var det hele; og det havde sommerdækkene fint klaret, vil jeg mene. I år siger klimafolk inkl. DMI, at vi igen får en meget mild vinter.
Så kun fordi jeg måske skal til udlandet, kommer de på.
Min svoger gav mig lidt at tænke over. (Men lad nu være med at sige menneskeliv kontra benzinøkonomi. Jeg kan selv moralisere). Spørgsmålet er helt nøgtert, HVOR MEGET vinterdækkene koster i merforbrug af benzin, evt. nuanceret i forskellige fabrikater af dæk. Min egen erfaring er, at merforbruger er det, men at det er overskueligt. 5% lyder for mig ikke urimeligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-08 20:54

Så kald du det bare 5%

En besynderlig måde at udregne sin og andres sikkerhed på

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 20-11-08 08:01

Kære refi og andre
Lad nu alle slagsmål ligge, jeg bruger gerne 10% mere benzin for at øge sikerheden.
Men det er ikke dæktryk, bremselængder, kørselskomfort og at Vejdirektoratet efter sigende kalder vinterdæk overflødige i Danmark, som interesserer mig.
Sagen er:
Fx Den tyske dækfabrikant Continental skriver på hjemmesiden, at de nye vinterdæk ikke bruger mere benzin end sommerdæk ved en temperatur under 7 grader celsius. Et gammelt rygte siger det modsatte. Hvem har ret? Hvad skal jeg sige til svorger, når jeg ser ham igen!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-08 09:04

Du skal sige at der er nogle gamle IKKE-DOKUMENTEREDE RYGTER. Og at gode nye moderne vinterdæk har særdeles lav rullemodstand. Var der en form for dokumentation der beviste det modsatte, kan du være sikker på det var offentliggjort. Hvis man som os, er tvunget til at forsøge udkørsel i grimt vejr, er vinterdæk simpelthen et must. Og for alle andre en fornuftig ide. Jeg kan sagtens følge færdselsstyrelsens "bliv hjemme". Sådan er det bare ikke. Da jeg i sin tid kørte 4X4 trak jeg masser af biler fri. Oftest BMW'er med brede sommerdæk og lignende. De var simpelthen lost, når der var sne. Da jeg startede her i firmaet, sværgede man også til helårsdæk. To vinteruheld ændrede den opfattelse, og hele parken har idag vinterhjul.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-08 09:17

Gem denne tråd og præsenter ham for den.
Du kan jo selvfølgelig godt slette de interne diskussioner, som nogen herinde ynder.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 20-11-08 09:21

Tak for svaret 3773 og jer andre. Når man skal ud i al slags vejr og ikke kan bruge ½ time eller mere til at sætte vinterdæk på den morgen, vejret er til det for alvor, så er det ved at være de tider, hvor vintersutterne skal på. Og én gang for meget uden vinterdæk kan ende meget ulykkeligt. At vinterdæk så rumler lidt mere, må vi leve med i de måneder. Og så skal kørslen tilpasses, for vinterdæk bremser måske lidt dårligere end sommersæk, når det er fx + 5 grader.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-08 09:24

Vi to er i det mindste meget enige jorael!

...og takker for poængerne!

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 23-11-08 17:27

REFI :
Citat
Nok står de bedre fast i SNE - men ellers ikke.....

Det er jo så bar en skrå løgn det der.. De har meget bedre evne til at stå fast når temperaturen er under -7 grader, og bremser og griber også meget bedre i sne, slud og is også..

Og helårs dæk kan ikke bruges til noget, de er hverken ligeså gode som sommerdæk om sommeren, ellers ligeså gode som vinterdæk om vinteren..

Og tænk ikke på jeres egen sikkerhed, men tænk på hvis der løber en lille pige ud foran jer på vejen, så er der ikke meget at gøre på sommerdæk..

Think before you drive..