/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
Kims peanuts
Fra : scootergrisen
Vist : 1650 gange
50 point
Dato : 18-11-08 15:07

Jeg købte en pose Kims saltede peanuts honning ristede igår.
Så læser jeg bag på posen.
Ingredienser: honningristede nødder (83% peanuts, sukker, 2% honning.... osv

Til slut står der så... Kan indeholde spor af nødder.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 18-11-08 15:20

Peanuts og nødder er ikke helt det sammen, og hvis en nøddeallergiker spiser peanuts for ikke at blive syg, og hvis maskinen har været brugt til nødder og ikke 100% rengjort, kan allergikeren blive temmelig syg.

Du kan også ofte se på embalagen..... kan indeholde spor af mælk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-08 15:34

Glemte at skrive, at det ikke er en vittighed, men en stor hjælp for mange, da det kan dreje som om liv eller død

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-11-08 15:40

Det står der på alle deres produkter, og selvfølgelig bliver det ikek lavet på samme maskine som andre ting og hvis det gør kandu være sikker på det bliver gjort ordentligt rent.

Men det er lovgivningen der siger at der skal stå på emballagen hvilke allergener der kan være i produktet, og nødder er altså et allergen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-08 15:54

Kortoververdenen

Citat
Det står der på alle deres produkter, og selvfølgelig bliver det ikek lavet på samme maskine som andre ting og hvis det gør kandu være sikker på det bliver gjort ordentligt rent.

Hvis det ikke var muligt, at der kunne være spor af nødder, ville det ikke stå der

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-11-08 16:15

Der er jo spor af nødder, nemlig jordnødder så der er ikke noget besynderligt i det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-08 16:29

For en allergiker, kan der være stor forskel på om det er nødder eller peanuts

Derfor SKAL det stå på posen, hvis der kan være spor af noget, som man ikke forventer kan være i..

Der ville ikke have stået NØDDER , hvis ikke der var en chance for at det kunne være i posen

De skriver da ikke for bare for at skrive noget

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-11-08 16:37

Taget fra Kim's hjemeside:
Citat
Tydelig mærkning
Som et led i den danske lovgivning er samtlige produkter fra KiMs mærket, så forbrugere med allergi tydeligt kan se, hvad produkterne indeholder af eventuelle allergener.

Om du er nødde allergiker eller peanut allergiker skelnes der ikke imellem da det er overlappende allergi sygdomme, du kan f.eks være peanut allergiker uden at have allergi over for andre nødder eller du kan være allergisk overfor alle typer nødder inklusive peanuts, når der på emballagen er anført at der kan være spor af nødder betyder det altså at du som nødde allergiker skal være opmærksom på hvad du propper i munden.

Endvidere bliver deres peanuts produceret på en særskilt fabrik, for at undgå at peanuts bliver blandet med andre produkter, af samme årsag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-08 17:19

Scootergrisen, står der det samme på din pose, som kortoververdenen skriver, for jeg syntes godt
det kan misforstået.

Hvis jeg var nøddeallergiker, og der stod at der kunne være spor af nødder i posens indhold, ville jeg ikke købe det..........

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 18:43

Botanisk set er jordnødder ikke nødder men bælgfrugter.
Når der på posen står honningristede nødder er det falsk betegnelse.

Men der er mange botanisk forkerte betegnelser på almindelige købmandsvarer.

En af de morsomme er Nettos rodskårne champignons. Champignon har ikke rødder, men kommer som andre paddehatte fra mycelium.

Og nu vi er ved det, så er kartofler ikke rodfrugter . De sidder ikke på en rod ( men på en jordstængel) og de er ikke frugter. Botanisk set er de stængelknolde, der har funktion som ukønnede formeringsorganer. Øjnene er botanisk set bladknopper.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-11-08 13:54

Ja okay det da meget smart hvis man er allergisk for nogle nødder men sagtens kan tåle jordnødder.

Også det lidt sjovt hvis en jordnød ikke er en nød men jeg kan godt se den har ikke den samme hårdeskal og der er 2 "nødder" i hver bælg.

Det var bare lidt sjov syntes jeg.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-11-08 13:54

Tak for svaret Nordsted1.