/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmepumpe eller affugter
Fra : Avant85
Vist : 6642 gange
300 point
Dato : 18-11-08 14:30

Er her nogen som vil dele gode såvel som dårlige erfaringer omkring varmepumper og/eller affugter.

Jeg har et gammelt hus, som jeg har lagt gulvvarme i. Det er godtnok så langt og det virker fint og det hele.

Men jeg døjer med for høj fugtighed i en del af huset ca 50m2

Jeg ved ikke om det er grundens beskaffenhed, konstruktionens udførelse på huset eller en kombination af begge dele. Det er for så vidt lige meget. Det bliver ikke ændret lige med det første.

Mit spørgsmål er om jeg skal have/købe en varmepumpe som også kan affugte (hvilket mærke).
Varmepumpen kan jo også levere noget (når der er behov for det) hurtigere varme end gulvvarmen, som så bedre kan køre i "tomgang".

Eller om jeg "bare" skal have/købe en affugter (hvilket mærke)

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 15:01

Varmepumper kan "varmt anbefales" jeg har en bygning med varmepumpe 116 kvm, + en anden
på 172kvm, i de 116 er der en varmepumpe og i den ande er 1 varmepumpe med 2 indedele. De dækker vore varmebehov, samtidig med de affugter.Jeg mener de er billigere i brug end gulvvarme.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 15:02

Mine er Toshiba

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 15:02

Hvis du døjer med fugt i huset , synes jeg det er en dårlig ide at prøve at løse det med en affugter.

Det er også dårligt kun med gulvvarme og ingen anden varmekilde. Sådan forstår jeg dit indlæg.

Problemet er at du med gulvarme alene ikke får den termisk betingede cirkulation af luften. Den er vigtig selv om den i normale huse er så svag at man ikke mærker den. Generne mærkes dog når den mangler.

Det giver kold luft nedfald langs ydervægge og kan endda føre til kondens på vægge og især vinduer, selv om der ikke er unormale fugtkilder.

Du skal med andre ord, se at få dig noget supplerende varme fra konvektorer, som passende kan sidde under vinduerne. Og så skal du have udluftnings ventiler. Helst i alle rum, men mindst i køkken ,toiletrum og bad. Det er et lovkrav.

Fugt fjernes i øvrigt bedst ved ventilation. Men en sund naturlig ventilation uden kold træk er svær at lave ,hvis man kun har gulvvarme.

Hvis det er en professionel rådgiver ,som har lavet dit system, skal du kræve erstatning. Er det noget du selv har valgt, må du også selv afhjælpe.

Huse helt uden ventillation er usunde og ulovlige.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 15:13

Varmepumpen giver cirkulation i huset

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-11-08 16:10

Nu ved jeg ikke hvor stort dit hus er, men jeg kan anbefale denne affugter:

http://www.shopnord.dk/product.asp?product=23

Med hensyn til fugtstyring så er det en lidt mere kompliceret sag, men du kan fx prøve på Google, at søge under: ix diagram, så vil du der kunne læse om fugt% og temp. mm. Hvis man forstår at læse disse diagrammer, så vil man være betydeligt bedre rustet til at finde ud af, hvad det er man har brug for - og så købe det rigtige udstyr!

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 18:06

Citat
Varmepumpen giver cirkulation i huset

Men hvis varmepumpen bare føder gulvvarme giver den ikke cirkulation.

Ja ligesom andre varmekilder, hvis de er fornuftigt anbragt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 18:09

Der er noget kj har misforstået. Hvis en varmepumpe bruges til husopvarmning i den kolde periode, affugter den ikke noget indendøre. Så er det udendøre kondenseringen sker.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-11-08 20:16

Vil du lige forklare det transor

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 18-11-08 23:35

hej alle

jeg skriver en del af huset og den del er ca 50m2 så størrelsen skulle være på plads

mest til transor: jeg har fugtstyret ventilation i de 2 badeværelser og mekanisk udsugning i emhætte i køkken, og det er ikke den ende/del af huset som har problemer

jeg har gulvarme over hele under etagen + en enkelt radiator i stuen

jeg lufter ud hver dag, men synes ikke helt det er nok, så derfor vil jeg gerne gøre et eller andet fornuftigt mht lidt for højt fugtighed, især når det regner i flere dage i træk, så er det ikke nemt at lufte ud. Så er det jo nærmest fugt man lufter ind.

Men det er måske bare at købe noget mere olie og skrue op for varmen, så man er nødt til at lukke op for at få vejret. Men det var jo det jeg helst ville undgå, hvis det var muligt.

Varmepumpen skal ikke kobles til gulvvarmen. Den skal arbejde separat/subsidiært. Jeg ved ikke om det hedder luft til luft, men den skal kunne blæse noget varm tør luft ud i rummet og affugte, hvordan det så end foregår

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-08 00:53

Det lyder bedre end det indtryk man fik af din første formulering af spørgsmålet.

Varme vil af sig selv, uden fremmed hjælp , naturligt strømme fra et område til et andet med lavere temperatur.
En varmepumpe er maskine, som ved et energiforbrug kan flytte varme den unaturlige vej. Det vil sige fra et sted med lavere til et sted med højere temperatur. Det er den korte og ikke helt videnskabelige forklaring. Den fulde forklaring er meget lang og indviklet og handler om ændring af entropi og om anden hovedsætning.

Det er en varmepumpe, som i køleskabet "pumper " varmen fra det kølige indre ud i det varmere køkken, eller hvor det nu står.
Der er en varmepumpe i airkonditioneringsanlægget, som om sommeren holder bilen eller soveværelset køligere end udetemperaturen.

Men varmepumpe kan om vinteren også bruges til at bringe varme fra den kolde udeluft og ind i huset. Det skal den bruge energi til. Fidusen er så at både udevarmen og "pumpeenergien" samt tabene, som der er i alle maskiner, alt sammen bliver til varme inde i huset. Derfor kan opvarmning med varmepumpe på visse betingelser betale sig, selv om den bruger dyr elektricitet.

Sagen er den at energien til at pumpe med vokser med den temperaturforskel der skal "pumpes op imod" . Når temperaturen er rigtig lav ude svarer det sig ikke mere med et luft til luft anlæg, fordi elektricitetsforbruget bliver for stort i forhold til varmeudbyttet og prisen på andre opvarmnigsformer. Anlægget skal så også arbejde hårdest og slides mest, netop hvor det giver mindst.
Varmepumpen er helt fin til overgangsperioden, og et godt supplement til , en brændeovn, som virker bedst, når man fyrer konstant og kraftigt, i den koldeste tid.

En varmepumpe har en kold og en varm side . Den kolde skal for at overføre varme fra luft være endnu koldere end omgivelserne. Hvis den kolde side er i luften vil fugt fra luften kondensere på den, hvorved luften tørres.

Et airconditionanlæg (rumkøleanlæg) tørrer derfor luften inde om sommerern . Kondensvandet løber fra kølefladen, som regel i en slange ud på jorden i det fri. En del af behageligheden er at luften bliver mere tør og vi derfor afkøles bedre ved at sveden tørrer.

Når man bruger en varmepumpe til rumopvarmning er den kolde side derimod udenfor, og det er udeluften , som eventuelt kommer til at afgive fugtighed. Det kan blive som is på anlægget. Endnu en grund til at det fungerer dårligt ved lave udendørs temperaturer. Den tørrer ikke luften indendøre.

Det var en lang og alligevel ikke helt udtømmende forklaring.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 19-11-08 10:43

Pkt. En varmepumpe der varmer indenfor (luft/luft vel at mærke), fjerner ingen fugt. FORDAMPNINGEN (især til OR for Transor) sker i udedelen. Kondensering og dermed varmeafgivelsen sker i indedelen. Muligvis kan opnås en forbedring af det oplevede indeklima, idet varmepumperne flytter energi vha luftcirkulation. Men fugten kommer ikke væk. Dry-funktionen som der er på næsten alle varmepumper, fungerer ved at man kører tvungen lav ventilatorhastighed og relativ lav fordampning i indedelen. Dette medfører en temmelig kold overflade temperatur på indedelens flade og vand udkondenseres herpå. Men funktionen giver samtidig køling og er derfor uønsket om vinteren. Men idet varmepumpen opererer med luftvarme og dermed kan regulere meget hurtigt, er det faktisk tæt på optimalt at varme med kombinationen af gulvvarme og luftvarme. Ca 50 - 60% af varmen lader man tilgå gulvet og producerer resten til luften. Så har man et system der kan lade sig regulere. Ulempen ved luftvarme er dog den støj der nødvendigvis må komme fra flytningen af luft. Ligeledes vil luftbevægelser være nødvendige og man skal således passe grusomt på ikke at skabe træk der hvor man sidder stille. En ordentlig kvalitetsvarmepumpe vil kunne producere varme billigere en alt andet der kunne foreslås (dog ikke gratisvarme fra sol og entusiaster der gider at fyre med affald). Der findes et par varmepumper eller tre der kan fremvise virkningsgrader over 5° (målt ved 7° ude). Vi har en kørende med dokumenteret årsvirkningsgrad på næsten 4.

En supergod affugter kan fjerne symptomerne. Et forslag kunne hedde IVT's meget lækre affugter (se på www.ivt.dk). Men den er temmelig kostbar. Bedre ville det være at finde og afhjælpe årsagen til den forhøjede luftfugtighed. Det kunne være manglende dræn, manglende pap mellem sokkel og mursten, for lav ventilation osv.

Men hvis du i første omgang vil have fugten væk. Køb en god affugter. Den strøm du putter ind i den, får du igen i form af varme + den varme der frigives ved udkondensering af vandet.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 19-11-08 10:52

hej transor

der er en meget fin og forståelig redegørelse du fremlægger

kunne du evt. komme ind om jeg skal vælge det ene eller det andet

altså den ene varmepumpen eller den anden affugteren

nu har du jo ligesom situationen ridset op

og evt hvilke fabrikater / priser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 10:58

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 19-11-08 11:06

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-08 11:14

Hov hov Avant!!!

Desværre duer IVT-siden ikke pt. Men de har en særdeles lækker affugter der er testet nr 1 i Sverige af SP. Men husker jeg ikke galt er den rimelig kostbar. Til kæresten har jeg købt en billig kinesisk affugter af de lidt bedre, formedelst 1300 kr Den fikser fugtproblemerne i hendes lejlighed til UG kryds og slange. Årsresultatet kunne vi se i form af lidt lavere varmeregning og tilsvarende lidt mere i EL. Hun bruger den kun om vinteren.

Selv har jeg mekanisk ventilation, men det er en ganske anderledes pris.

Af varmepumper er mine klare favoritter: www.danmarkspumpen.dk kig efter Superscroll. Men få den hos en forhandler. Ring evt og spørg Jesper efter een i jeres område. Men de er lidt halvpebrede de der HE'er. Til gengæld sparker de virkelig røv hvad virkningsgrad angår.