/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fritlagte billeder i Word?
Fra : theking20000
Vist : 4158 gange
100 point
Dato : 18-11-08 14:22

Hej!

Kan Word og Powerpoint ikke håndtere frilagte JPEG billeder? Vil det gennemsigtige (Det fritlagte) altid forblive hvidt?

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-11-08 15:13

Når du klikker på billedet, kommer der en lille billed-menu frem. Klik på den lille skrå "blyant" og klik derefter ned i det hvide område i billedet, så forsvinder det hvide.
Det er muligt, alt afhængig af office-versionen - at du først skal klikke på "den lille hund" og vælge en eller anden form for tekstombrydning først.
Hvis tricket ikke virker i Powerpoint, så lav det i Word og kopier derefter billedet over i PP.
Jo nyere version af Office, jo mere bøvlet er det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-08 15:54

Hvis du synes det er for bøvlet at lave det i word, så brug Piblisher, der er det nemt og så kan det kopieres til et andet program bagefter. Hvis altså du har en udgave af Office der indeholder Publisher.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-11-08 16:28

Citat
Kan Word og Powerpoint ikke håndtere frilagte JPEG billeder? Vil det gennemsigtige (Det fritlagte) altid forblive hvidt?

De eneste formater der håndterer transparent er GIF og PNG - så til spørgsmålet om jpg vil forblive hvidt er JA

Gem det fritlagte billede i et af de to formater der kan håndtere transparent.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-11-08 17:06

Kære Bent Juul,
Hvis du bruger den lille "blyan", kan du fjerne det hvide fra alle jpeg-billeder. Jeg bruger det dagligt.
Prøv det, og du vil finde, at svaret er NEJ, det hvide i fritlagte billeder er ikke permanent.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-11-08 17:09

Bemærk dog, at "hvidt" i selve billedet også bliver transperant ....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-11-08 17:17

Jeg fritlægger billeder i PS og bruger dem bl.a. i Word, hvor de stadig er fritlagte, når jeg har lavet fritlægningen helt korrekt i PS.

Det har drillet, men jeg fandt ud af, at jeg skal sætte prik ud for None ved Image Compression. Så var fritlægningen intakt.

Hanne

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-11-08 17:18

Kun hvis der er en åben indgang. Det opdager man jo allerede, hvis man fritlægger billedet på en hvidt baggrund og så fjerne denne. Det, man så kan gøre er at lave en ganske tynd streg i en passende farve, således at der ikke er adgang ind til det hvide. For eksempel er reflekser i håret tit en indgang, men ved at samle lidt af hårets farve op og tegne en bitte tynd streg ud til baggrunden, kan man undgå, at reflekserne også forsvinder, når man fjerner den hvide baggrund, inden man gemmer jpeg-billedet.
I øvrigt har dette jo kun betydning, hvis billedet skal ligge på en farvet baggrund.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-11-08 17:26

Hej moster,
Ja, man kan trække billeder direkte fra Photoshop og over i Word uden at der kommer hvid baggrund med (husk at kæde eventuelle lag sammen inden
Men spørgsmålet her var, om man kunne fjerne den hvide baggrund fra et Jpeg-billede, og svaret er ja.
PS-billeder fylder ret også meget

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-08 17:47

Citat
Kære Bent Juul,
Hvis du bruger den lille "blyan", kan du fjerne det hvide fra alle jpeg-billeder. Jeg bruger det dagligt.
Prøv det, og du vil finde, at svaret er NEJ, det hvide i fritlagte billeder er ikke permanent.

Hvis du fritlægger et billede i f.eks. Photoshop eller andet billedbehandlingsprogram så skal det gemmes i GIF eller PNG, så vil billedets baggrund være ens uanset hvor du bruger det nemlig transparent. Det er fortsat de eneste formater der understøtter transparent.

Jeg har lige afprøvet din metode i Word og det virkede, men så er det ikke et jpeg billede mere, for Word konverterer det til GIF.

Prøv at højreklikke på billedet i Word efter du har fjernet det hvide og gem en kopi på skrivebordet – denne bliver gemt som GIF.

Så alt i alt har alle ret

Godkendelse af svar
Fra : theking20000

Dato : 15-12-08 09:48

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-12-08 14:07

Jeg døber filen ".tif".

Hanne