/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Frugt/eftermiddags-"mad"
Fra : MSSBJ
Vist : 945 gange
50 point
Dato : 18-11-08 11:41

Hej

I min drengs skole spiser de frugt eller "andet" kl. 13 - min søn er desværre lidt kræsen hvad angår frugt, så det er ikke altid, det er spist, når han kommer hjem - derfor var jeg ude efter et alternativ til frugten, der stadig har et sundt indhold - er bare lidt blank.

Er der nogle, der har gode ideer ?

mvh
MSSBJ

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-11-08 11:57

JEG SKÆRER FRUGTEN UD I MUNDRETTE STYKKER TIL BØRNENE, OG LADER DEM SPISE MED EN SKE, SÅ DE FÅR SAFTEN MED.

DET KAN VÆRE EN BLANDING AF MELON - KIVI - VINDRUER - BANAN - ÆBLER - PÆRER - APPELSIN,
FIND DET HAN ER GLAD FOR,OG BLAND LIDT AF DET ANDET I, OG PRØV AT LADE HAM SPISE DET F.EKS. IMENS HAN LÆSER I EN BOG ELLER NOGET ANDET, SÅ TAGER HAN EN SKEFULD ENGANG IMELLEM, OG PLUDSELIG ER DET HELE VÆK.

DU KAN OGSÅ BLENDE DET TIL EN SMOOTI, SÅ SKAL DU KOMME MEST AF DET I, HAN BEDST KAN LIGE, OG SÅ DET ANDET LIDT EFTER LIDT, SÅ HAN VÆNNER SIG TIL SMAGEN.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-11-08 11:59

DU KAN OGSÅ PRØVE EN KYLLINGE BURGER MED MASSE AF RÅ REVEN GRØNTSAGER PÅ,
OG DET HELE I EN GOD GROV BOLLE.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-08 12:03

Hos os er appelsiner, mandariner og ananas hittet i tiden. I efteråret æbler og kirsebær af egen avl.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-11-08 12:05

Det er en rigtig god ide med det mellemmåltid - hvis altså det bliver spist.....

Et par ideer som jeg håber, du kan bruge og sønnen kan lide

stave af gulerod - agurk + 1 riskiks
tørret frugt i små mængder ( pga højere sukkerindhold end i frisk frugt)
1 bæger youghurt
Prøv med noget andet frugt, end det I plejer, der er meget spændende hos udlandske grønthandlere

Jeg tror, du måske kan have glæde af denne side - prøv at skrive - mellemmåltid - i søgefeltet på siden.
Held og lykke med det

http://www.madklassen.dk/forside.htm

Accepteret svar
Fra : sommefuglen

Modtaget 50 point
Dato : 18-11-08 13:44

Hvad med grøntsager. Agurker, små tomater, gulerødder, blomkålsbuketter osv.

Bag evt nogle boller med fyld. jeg har bagt boller og puttet skinkestrimler i dejen, stor succes. Men det kan være andre ting man putter i dejen: soltørret tomater, bacon , gulerødder, osv.

Ellers prøv disse sider:

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/den-sunde-madpakke.html
http://www.madpakkeservice.dk/
http://www.dr.dk/Mad/Temaer/2006/Barnemad/20060918081110.htm

Eller google og find flere sider.

Kommentar
Fra : MSSBJ

Dato : 18-11-08 13:46

Hej sommerfuglen

Har du mon en opskrift på de boller med skinke ??

Det var lige sådan noget, jeg havde i tankerne : - )

mvh
MSSBJ

Kommentar
Fra : sommefuglen

Dato : 18-11-08 13:52

Hej MSSBJ

Her er den opskrift jeg har brugt:

http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1098

Sommerfuglen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-11-08 13:53

Fra samme som jeg henviste til før er der mange opskrifter, bl.a på piroger med skinke og meget andet - prøv lige at se her

Pirog med skinke
(10-12 stk)
Ingredienser

15 g gær
3/4 dl vand
1/2 tsk salt
2 spsk. olie
2 æg
ca. 300 g mel
ekstra mel til udrulning

Fyldet:
200 g hytteost
2 porrer
100 g kogt, røget skinke
ca. 1 spsk. sennep (efter smag)

Fremgangsmåde

Rør gær, vand, salt, olie og æg sammen. Bland melet i, og ælt dejen godt. Dæk skålen, og lad dejen hæve en lille times tid.

Læg dejen på et meldrysset bord. Tryk den flad med hænderne, og rul den ganske tyndt ud til en firkant (50 x 50 cm). Tilbered fyldet, mens dejen hviler i udrullet stand.

Skær dejen i 10 eller 12 lige store firkanter eller 10 cirkler efter en lille tallerken.

Rør hytteosten med sennep, finthakket porre og skinke i ganske små tern.

Fordel fyldet på dejstykkerne. Fold stykkerne sammen på tværs, og flyt dem over på en bageplade med bagepapir.

Pensl kanten af stykkerne med vand eller æggehvide, og tryk dem omhyggeligt sammen med en gaffel.

Bages 15 min. ved 210 grader midt i ovnen

http://www.madklassen.dk/Opskrifter/Mellemmaaltid/forside.htm

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 18-11-08 15:36

Kender til problematikken med hundesultne børn efter skole

Vi har lavet en stor portion pizza snegle af grovdej og med det fyld de godt kan lide. De kan fryses og så tages op i den mængde der nu er påkrævet.

Der er masser af opskrifter på pizza sneglene på nettet, så bare find den dej du synes lyder bedst og så hør børnene hvad de godt kunne tænke sig ovenpå. Man kan sagtens lave små pizzaer der er sunde uden for stort fedt/sukker indhold.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 18-11-08 21:17

Hejsa

Du kan også vælge at fin hakke dadler, rosiner, nødder osv. og lave en form for romkugler til ham... Jeg tror du kan finde forskellige opskrifter på nettet, jeg har fundet min i "kernesund familie"

Hvis du bager brød til ham, så husk at bruge spelt mel, og meget gerne kværnede frø og nødder, som du selv kan kværne i en lille kaffe kværn.
Det gør at den traditionelle hvede mel ikke omdannes til "sukker" i kroppen

Håber du kan bruge mine ideér til noget

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 27-11-08 13:24

Tak for svaret sommefuglen.