/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Aftræk tørretumbler - skorsten
Fra : twitt
Vist : 2884 gange
300 point
Dato : 18-11-08 11:17

Hej

Jeg skal have installeret min tørretumbler med aftræk.

I det kældrerum hvor tørretumbleren skal installeres, har der tidligere været installation til oliefyr (nu ændret til fjernvarme), derfor er der en muret skorsten.

Kan jeg bruge denne skorsten som aftræk til tørretumbleren ?

Det skal nævnes, at skorstenen er lukket med en flise, hvor der er ca. 2-3 cm. luft under, så der stadig er træk i skorstenen.

mvh
Twitt

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 310 point
Dato : 18-11-08 11:32

Der er nok ingen lov som forhindre dig i det.
Nu siger du at det er fra en kælder, så formoder jeg at skorstenen er 4meter eller længere.

Du kan 99,9% sikker på at den meget fugtige luft fra tørretumbleren, vil fortætte sig på vej op igennem skorstenen, og dermed afsætte fugt på indersiden og der med give dig frugt problemer i huset.

Du vil ikke blive glad for den løsning

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-08 11:43

Hvorfor i alverden vil du tilslutte den til en skorsten? Det lyder som en rigtig dårlig ide. Som der er skrevet, det kan kun give fugtproblemer. Jeg har kondenstørretumbler og jeg kan fortælle at det er en del vand der kommer når man tørrer tøj.
Mit forslag til dig: at anskaffe dig en kondens maskine og hvis ikke så send fugten ud i kælderen og luft ud bag efter.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 18-11-08 11:54

Til granner01:
Ahh jeg har nu tænkt mig at lukke luften ud gennem et aftræk i muren ( som mureren i øvrigt kommer og borer i morgen). Det er kun fordi skorstenen alligevel er der, så kunne jeg jo undgå hullet

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 18-11-08 11:58

PS Det er godt nok en kælder, men der er stadig frit ca. 140 cm. over terræn og der er også vindue i rummet.

Vil ikke investere i en ny tørretumbler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-08 12:01

Ja, men du risikere løbesod, idet der er en del vand i luften du blæser igennem skorsten. Dette vil sætte sig som kondens op gennemskorsten.

Men relativt nemt må du kunne hejse et ø125 spiralfalset rør (ventilationsrør) ned gennem skorstenen. Hos øland kan disse fåes i to meter længder. Ned med to meter, saml med en nippel (husk 2 x 3 skruer) næste længde på og vise versa. Dette trick duer selvfølgelig kun hvis der ingen knæk er under vejs.

Øverst ville jeg lave en plade således luften ikke lige render tilbage ned i skorsten.

Nederst skal du have en bøjning + et eller andet i klemme i hullet for at bære kanalen. + en reduktion ø125/100 sådan tørre tumbleren kan tilkobles. Få en Muffe/nippel så den passer direkte på bøjningen.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 18-11-08 12:05

Kan godt høre, at det ikke er en god ide og 3773's forslag er alligevel mere omfattende end at bore hullet i væggen.

Tak for svaret til thulin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-08 12:06

Det er sgu da ikke bøvlet. Rørene kan du også få hos silvan og den slags steder (der er de bare for dyre).