/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spørgsmål om lincer.
Fra : GramPro
Vist : 981 gange
100 point
Dato : 18-11-08 10:49

Kan nogle hjælpe mig, hvad de forskellige tal på en lince betyder Eks.4.5-5.6/75-300.

Jeg vil gerne have de tal forklaret på almindeligt dansk, for så er det noget nemmer, at købe den rigtige lince til det jeg skal bruge.
Min foto handler er meget sød til, at hjælpe mig, men det vil være noget nemmere, når jeg står og skal vælge lince ude i marken, at jeg ved lige nøjagtig ved hvad tallene stå for.

Er der en god hjemme side hvor jeg kan læse mig frem til de tekniske fakta og udstyr detaljer?

Mhv GramPro(ikke et særligt passende navn lige nu SMIL)

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-08 11:16
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 11:17

De første er jo blændetallene:

Blændetallet udregnes som objektivets brændvidde divideret med blændeåbningens effektive diameter. F.eks. hvis brændvidden er 50mm, og blændeåbningens diameter er 12,5 mm, så er blændetallet 4 (50mm/12,5mm).

Fundet her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A6nde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 11:28

De næste tal betyder at det er et telezoomobjektiv,
hvor du kan indstille brændvidden mellem 75 og 300 mm…

Som dette:
75-300 mm F4.5-5.6 telezoomobjektiv.
http://www.cav.dk/Default.aspx?ID=16&M=Shop&PID=26&ProductID=1560&shopping

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 12:09

Telezoomobjektiv. 75-300mm brændvidde.
Største blændeåbning ved 75mm brændvidde er blende 4,5
Største blændeåbning ved 300mm brændvidde er blende 5,6

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-08 12:11

Citat
Eks.4.5-5.6/75-300

4.5-5.6...det er blændetallene....altså hvor meget lys der kan slippe ind i kameraet.

Jo mindre tal, jo større blændeåbning og dermed mere lys ind i kameraet.

4.5 er ikke et særligt lysstærkt objektiv....det vil sige, at eks et objektiv med en blænde på 2.8 meget bedre kan håndtere optagelser under dårlige lysforhold.

75-300.....det er brændvidden....eller sagt på nemmere dansk "zoom-nulighed"

300mm brændvidde svarer nogenlunde til at du kan zoome 10,7 gange

og 75 mm ca til 2,5 gang....og det betyder så igen, at med mindste brændvidde skal du være et godt stykke væk fra motivet, da det ellers ikke kan være på billedet

Men nu var det så nemmere om du fortalte hvad du skal bruge det til, altså motivtype....om det er landskab eks. eller noget der kræver zoom/forstørrelse

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 18-11-08 13:06

Og så er brændvidden (Altså det "store" tal uden komma) ikke helt klart.
Det afhænger nemlig af hvor stor billedsensor der er i kameraet. I gamle dage da et negativ var 24x36 mm. sagde man at 50mm var en normaloptik. Det vil sige at hvis den var kortere ex. 35 mm. var det en vidvinkel, længere ex. 135 mm. var der tale om en tele.
Men størrelsesforskellen er temmelig stor. På store profkameraer er der en forlængelsesfaktor på 1 - 1,3 x hvilket svarer til at 50m. bliver 50 - 65mm.
De fleste moderne spejlrefleks bruger en forlængelsesfaktor på 1,6x (50mm. bliver 80mm.)
Og så er der lige Olympus og et par andre der har 2x (50mm. bliver 100mm.) Og så er det pludselig ikke et normaloptik, men en kort tele. God til ex. portrætter.

Er lidt ked af at lukke sådan en ordflom ud, men den er temmelig vigtig for dit valg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 15:19

Jo brændvidden er helt klar
. Den er fra 75 til 300 mm .

Derimod afhænger det af filmformatet , om man vil betragte det som enb normal størrelse eller en ekstrem tele.

Forklar hvilket kamere det er og hvad du skal bruge det til, så vil vi bedre kunne forklare, ud fra din konkrete situation.
Et blændetal på 4,5 til 5,6 er meget normalt for den type zoomlinser. Der kan fås større blændetal som f.eks 2,8 , men så bliver linsen stor tung og meget dyrere.
Den du nævner kan være fin til portrætter og i naturen i godt dagslys, hvis det er en 24x36 mm småbilldedformat kamere du har.
.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 16:40

Normalbrændvidde til 24x36 analog er 50mm, hvis du søger et objektiv som modsvarer dette til digitalt brug, skal du ned på 30-35mm brændvidde, når man tager forlængelsesfaktoren i betragtning. Altså en zoom f.eks. 35 - 70mm vil du have mere glæde af til normalt brug.

Godkendelse af svar
Fra : GramPro

Dato : 18-11-08 16:43

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-11-08 17:21

- så lidt...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 19:28

Den Wikipediaside som Stoueberg linker til er flot sat op og godt opbbygget.
Men desværre er den fuld af faktuelle fejl. Så lad være med at tro for meget på det der står.

Det er ulempen ved Wikipedia. Man skal have betydelig viden om emnet i forvejen, så man kan skille skidt fra kanel.

Det gode ved rigtig trykte bøger og tidskriftartikler er at de normalt har været igennem en seriøs faglig vurdering, inden noget forlag udgiver dem.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 26-11-08 11:34

Hvordan kan tallene omsættes til længde???????

For jeg ved godt det er en Telezoomobjektiv , jeg har, men jeg har svært ver, at få omsat til hvor lang væk jeg kan få gode billeder, og hvor tæt jeg kan gå på.

E der en af jeg der har en gode tommelfinger regl???

Med venlig hilsen

GramPro - Pro lige nu