/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra Hi8 til min PC?
Fra : Sygate
Vist : 2355 gange
480 point
Dato : 16-11-08 19:55

Hejsa !

Jeg har en masse video8 bånd jeg gerne vil have over på min PC.
Desuden har jeg også en Video8 afspiller fra Sony. Den har Svideo og en lille rund gul indgang der står video på. Så har den selvfølgelig også Scartstik og 2 lydudgange (2 små runde ligesom den der står video på).

På min PC har jeg Firewire og alt muligt andet men ikke Svideo dog.

Hvad er den nemmeste løsning for at få dem over på computeren?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-08 20:01

TV kort (grabber) i PCen....

Tilslut kamera og optag det...

Derefter kan der bearbejdes

Alternativt kan du jo bruge en "stuerecorder".....

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 16-11-08 20:03

Jeg har desværre ikke noget kamera kun en afspiller.
Har heller ikke noget fjernsyn hvis det skulle betyde noget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-08 20:05

Hvorfor vil du have dem ind på din PC???
Var det ikke bedre, at du fik dem overspillet til en DVD???
En Video/DVD afspiller/recorder koster ikke det helt store i dag. Det samme gør det med en DVD recorder med harddisk, hvor du har mulighed for at redigere filmen før du brænder den på DVD.
At bruge en PC med DVD brænder og et godt software, er lidt mere omstændigt.
Men OK, det er jo et spørgsmål om temperament og lyst.
Jeg har selv begge muligheder, men fortrækker min harddisk DVD recorder.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 16-11-08 20:15

Jo til DVD er ligeså godt hvis det er nemmere.

Det vil sige at jeg skal købe en Video/DVD afspiller/recorder.

Hvad gør jeg så med den? Hvordan snakker min gamle Hi8 afspiller sammen med En Video/DVD afspiller/recorder?

Og er der et link til en ok en jeg kan købe med det samme på nettet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-08 20:36

En eller anden af de større har tilbud i næste uge på en VHS/DVD RECORDER ---- 1500.-

Husker ikke lige hvem...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-08 20:48
Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 16-11-08 21:06

Ja ok. Det er da en god løsning.
Hvordan arbejder de sammen?

Har ikke den store viden når det kommer til den slags...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-08 21:18

Der sætter du bare kameraet til - eller hvad du nu normalt bruger som afspiller af dine film....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-08 21:42

Jeg ved ikke hvordan den model du vælger vil se ud

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-08 21:42

Refi

Han skal optage videobånd fra videoen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-11-08 21:52

Hov et klik det forkerte sted.
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg ved ikke hvordan den model du vælger vil se ud
Men den maskine som jeg har er en DVD recorder med harddisk, og her er der både scart, cvbs og hi-8 indgang, samt et HDMI stik som jeg endnu ikke har prøvet, samt en optisk udgang, som heller ikke er prøvet.
Den læser alle formater og tv systemer, så jeg havde mulighed for at kopiere nogle film fra sydamerika, fra NTSC til PAL formatmed fint resultat.
Jeg har også overspillet en del af mine film (video) til DVD'er (og det var det vigtigste formål for mig.)
Den kan både arbejde med DVD + og -, samt med R, RW og DL
Den kan optage i fire forskellige opløsninger, som så giver en spilletidfor en normal 4,7 Gb skive, på1, 2, 4 og 6 timers spilletid.
Fordelen med en harddisk, er at der kan redigeres i de film der er lagt på hardbørgen; for der er sjældent videooptagelser af egen avl, som er helt fejlfrie, så er det rart at kunne klippe det ud, så man ikke bliver helt rundtosset af for meget karruseldans eller rystelser, og hvad man ellers fjumre med i en beruset tilstand.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-08 22:04

severino
hvad er det for en HD optager du har, det lyder som om det er sådan en jeg skal have?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 16-11-08 22:09

Det vil jeg også gerne vide

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-08 09:03

Citat
Refi

Han skal optage videobånd fra videoen

Det er jeg da godt klar over

Men videoen skal jo over på et medie der kan bruges i komputeren - derfor....

En HDoptager vil jo stadig kræve en forbindelse til en komputer - det vil en overspilning til en DVD ikke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 16:15

Refi
Jeg har DVD RW og jeg ville optage mine videofilm til en HD optager og derefter brænde dem. Så har jeg dem på DVD. Så kan jeg altid køre dem ind på min PC og redigere dem.

Jeg er bare bange for at mine videobånd skal blive ødelagt mens de står i reolen, en DVD regner jeg med holder bedre. Vidioerne er af mine børn da de var små, og de er begge over 30 nu. Så det haster lidt at få dem over på et andet medie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-08 16:28

Jamen det er jo også det samme - så det er da bare at gå igang...

Min pointe var at det nok er nemmere at få en VHSer til at acceptere kameraet end en HDoptager......

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-08 16:41

Hej granfætter!
Det er blot en simpel ALDI udgave fra MEDION model MD81335.
Og brugsforvirringen er på dansk, hvilket er en fordel, så man kan få alle mulighederne forklaret på indenbysk.
Der er i min model en harddisk på 160 Gb, der svarer til ca 40 timer.
De nye modelller har dog enstørre harddisk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-08 18:16

Hurra så ved jeg hvad jeg skal ønske mig i julegave.

Og så vil jeg prøve mig frem som Refi foreslår. Jeg har jo snart hvad der behøves.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-08 19:35

Men hvordan forbinder jeg den DVD recorder til min Hi8 afspiller?
Der er som sagt kun Svideo og scartstik og den lille gule indang hvor der står video på.

Er det via S-video stikket?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-08 19:40

Hvilken recorder taler du om.....

Der er nævnt 2 forskellige....

Du har jo en afspiller - så med scart kommer du nok nemmest om ved det - den burde give både billed og lyd....

Begge de nævnte maskiner kan køre med scart...

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-08 20:19

Hej Refi !

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-08 20:21

Øhhh.. jeg ved ikke lige hvad jeg kom til at trykke på der

Prøver lige igen..

Hej Refi !

Hvis vi f.eks tager udgangspunkt i den Severino henviser til bare for at lave det enkelt.
Du siger Scart stik? Er der et Scart stik i sådan en fætter som Severino henviser til?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-08 20:27

Ja det kan jeg se der er.
Så må det være nemt nok.
Jeg forbinder så bare de to enheder (Eller den Refi henviser til) med et scart stik og smider en DVD i den og begynder at brænde dem derover?

Det lyder da enkelt nok.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-08 20:28

Du sagde jo også at der var scartstik i begge maskiner. Jeg må hellere læse hele indlægget inden jeg spørger en anden gang

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 480 point
Dato : 17-11-08 20:47

Ja de har alle scart....

Men du skal gennem proceduren 2 gange....

Jeg mener ikke en HDoptager kan brænde direkte fra externt - det skal først på dens harddisk og derefter brændes ud....

Det samme gør sig gældende muligvis IKKE gældende ved en VHS/DVD optager - da den er uden harddisk - den brænder direkte på DVD...

Uanset hvilken af løsningerne du vælger skal DVDen jo så bearbejdes i komputeren - med mindre ALT der er på båndene skal gemmes....

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 17-11-08 21:23

Jamen det er jo perfekt.
Tak for al hjælpen til allesammen.

Deler lige lidt flere point ud til andre hjælpsomme sjæle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-08 22:01

Selv tak - held og lykke med det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-08 22:01

Citat
Jeg mener ikke en HDoptager kan brænde direkte fra externt - det skal først på dens harddisk og derefter brændes ud....

Den passer ikke REFI, den jeg har kan både optage på harddisk og direkte på DVD, med signal fra enten de indgange der på den eller fra dens indbyggede tuner.
Fodelen med at lægge det ud på harddisken er, at man kan redigere i filmen inden brænding, lige som hvis det er en udsendelse, som man gerne vil se, men ikke ønsker at brænde en skive af.
Mulighederne er mange, men behøver ikke at være gældende for alle mærker.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-08 22:07

Hvis du har både det gule/røde/hvide phonestik og scart stik, så er de i princippet det samme, for disse forbindelser er jo også i scartstikket sideløbende med evt. RGB forbindelser.
Når der tales om Svideo, så findes den også på min maskine, men her skal du stadig bruge den rødeog hvide phone stik, da svideo stikket kun er rent billed, sålyden skal ind over phonestikkene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-08 08:29

Citat
Den passer ikke REFI

Det er da kun godt

Det var nu også bare en formodning jeg havde

Citat
Mulighederne er mange, men behøver ikke at være gældende for alle mærker.

Det er netop det - derfor advarslen....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-11-08 09:23

Jeg har brugt VHS direkte til HD optager via scart, jeg kan så redigere på HD'en inden jeg brænder.