/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Inkasso renter - hvor meget?
Fra : tararam
Vist : 786 gange
50 point
Dato : 16-11-08 17:14

Hvor meget må et inkasso firma tage i renter. - og hvor meget må vi som kunder tage i renter overfor f.eks langsommelig betaling fra kommuner.

Jeg blev tosset over denne opgørelse.

= Hovedstol   2.885,00   DKK
+ Kreditor renter   0,00   DKK
+ Kreditor gebyrer   0,00   DKK
= Skyldigt    2.885,00   DKK
+ Salær    700,00   DKK
+ Omkostninger 400,00   DKK
= Fordring    3.985,00   DKK
- Indbetalt    2.500,00   DKK
+ Renter    1.155,93   DKK
= Udestående   2.640,93   DKK

Der tages forbehold for yderligere omkostninger og renter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-11-08 17:25

Det er IKKE incassofirmaet der tager renter

De kan ikke beregne renter af penge der ikke er deres

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 60 point
Dato : 16-11-08 17:35

Renter af gæld hvor der ikke er adviseret forrentning er max 0%

Renter af forfalden gæld er mindst den aftalte rente for gælden, men kan også fastsættes til p.t. 12% (rentelivens § 5: "Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 7 pct. Som referencesats anses i denne lov den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år.")

Men som sagt har du fået en rentemeddelelse med en sats anført.

Renter af langsommelig betaling fra kommuner: 0%
http://www.erhvervsbladet.dk/article/20071206/news01/712050035/
(renteloven gælder ikke for offentlige skyldnere), og i dit tilfælde lyder det som om du ikke har nogen anelse om, hvorvidt der overhovedet er overtrådt en betalingsfrist.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 21-11-08 13:30

Tak for svaret henrikkrebs.