/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Bidragspligt / Fælles forældre
Fra : vedikkealt
Vist : 2314 gange
200 point
Dato : 16-11-08 11:40

Hej med jer.

Egentligt har jeg 2 konkrete spørgsmål.

Udgangspunktet er fælles forældremyndighed.

Når barnet er på Efterskole ... en udgift på 3000 kr. om månden ... er den forældre der betaler bidrag pligtig til at betale halvdelen af det beløb..??

Får den der modtager bidrag skåret i normal bidraget i samme periode som barnet er på Efterskole..???

Barnets adresse er hos bidrags modtageren som også afholder udgifter med transport ... tøj o.s.v.

Glæder mig til at læse jeres svar.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-08 11:54

nej og nej

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-11-08 12:05

Udgifterne til barnet påhviler den som barnet har folkeregister adresse hos.

Hvis du har brugt den fælles forældremyndighed til at medvirke til beslutning om at barnet skal på efterskole så vil det da være naturligt at du også medvirker til en del af financieringen. Det kunne jo være med 1/3 da der jo også spares nogen udgifter til kost.

Der sker ingen ændringer af bidrag og andet.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 16-11-08 12:15

3773 har svaret på spørgsmålet.

Men har bidragsmodtageren søgt om tilskud til efterskoleopholdet ?

http://www.efterskole.dk/Oplysning%20om%20efterskoler/Om%20efterskolen/oekonomi.aspx

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-11-08 12:39

# k1975

Ja...det er på plads ... ellers havde det kostet 4000 om måneden.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-11-08 12:51

# Thomas.Haugaard

Indflydelsen har været brugt som en del af den fælles forældremyndighed ... faktisk var de samboende da beslutningen blev taget....

Så moralsk forpligtiget...???? .... JO....

Men det står jo ingen steder ... og som det hele spidser til nu ... hvor bidragsyderen i væsentlig grad misligholder samværds aftalen ... med 2 andre børn ... med en samtale på Amtet til følge ... kan bidrags yderen som "straf" jo "bare smække kassen i".

Da det IKKE ser ud som om at det er en pligt.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-08 12:51

Som allerede beskrevet - den barnet bor hos afholder samtlige direkte udgifter. Den anden betaler det fastsatte bidrag (normalt det såkaldte 'normalbidrag').

Der kan være tale om ekstrabidrag: "Ud over dine løbende børnebidrag, kan du blive pålagt at betale særlige bidrag til dit barns 'dåb, konfirmation, sygdom og begravelse eller i anden særlig anledning'" - heriblandt er efterskoleophold ikke indeholdt.

Men husk: Fælles forældremyndighed indebærer at begge parter skal engagere sig i barnets opvækst. Og ordet er skal. Er efterskoleopholdet nødvendigt, så må forældrene finde en løsning.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-11-08 13:15

# henrikkrebs

Selvfølgelig skal / kunne "burde" forældrene finde en løsning..

Men ... men ... men

Det kniber alvorligt med bidragsyderens arrangement i de fælles børn ... og derfor er der også blevet iværksat en "vejledende samtale" i Amtet.

Bidrags modtageren har i et halvt år modtaget det halve af Efterskole betalingen ... svare til 1500 kr. om måneden ... og det vil jo blive en bet for bidrags modtageren at miste de penge ... hvis bidrags yderen nu bliver sur over at det nu er blevet svært påkrævet med en vejledende samtale på Amtet.

Det skulle jo nødigt ende med at ungen må hjemtages midt i Efterskole forløbet.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-11-08 18:58

Tak for svaret henrikkrebs.

Flot og fyldest gørende svar på mit spørgsmål

Hilsen vedikkealt