/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke starte op i bios?
Fra : mseest
Vist : 426 gange
75 point
Dato : 20-03-03 22:47

Hej

Jeg skal installere Win XP Pro på en af mine venners computer. Jeg kan ikke starte op i bio. Når jeg trykker på delete knappen under opstart kommer der en sort skærm hvor der står ENTER CURRENT PASSWORD: Hverken jeg eller min kammerat har sat bios op til at spørge efter password??
Computeren står til at boote fra floppy, men jeg har lavet tricket med at boote fra win XP disketter og prøver så at sætte min Win XP Pro cd i når den spørger om det, men så vil den ikke kopiere nogle filer fra cd til c:?
Når jeg genstarter computeren kan jeg trykke F1, og så starter den op i AMI Bios FLASH Utility. Der spørger den om jeg vil loade fra floppy, men jeg kan ikke vælge cd rom eller lignende?

Er der nogle som har prøvet noget lignende?

Det er AMD Athlon 1200 MHz med et Gigabyte GA-7ZMMHMicroATX bundkort

Hjælp!

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 22:52

Prøv en af de defaulte passwords http://www.bunnybox.org.uk/my-texts/bios_passwords.htm hvis ikke du ved hvordan du "jumper"

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 22:54

sluk maskinen, tag batteriet i bundkortet ud af maskinen, start maskinen uden batteriet ( f.eks med bootdisken eller hvad du nu vil) og sluk maskinen igen. genstart evt. maskinen et par gange, og du har nulstillet bios og ikke password på bios mere. gør derefter som du normalt ville gøre .

hej

:)

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 22:54

Du kan også fjerne batteriet, og lade den ståi et stykke tid

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 22:57

Ok, det lyder fornuftigt! Men hvilket batteri er det?? Der sidder et stort rundt fladt batteri - ligner lidt et stort batteri til et ur. Er det det?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 22:58

Hvis den ikke vil resette ved at jumpe, og batteriet ikke kan fjernes så findes der også programmer til at aflæse password'et med......du kan læse meget mere om det her http://www.dewassoc.com/support/bios/bios_password.htm

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-03-03 22:58

2 muligheder har jeg:
1. på nogle nyere pc kan der trykkes F11 under start hvilket giver en boot menu
2. www.bootdisk.com der skal 6 floppy drev 3½ til at få fat xp cdrom,men programmet formatere selv
desketterne 1-6 ,husk at vælge den rigetige om der er sp1(service pack 1) med på cdrom eller ikke og
om det er xp pro eller xp home.

men der er nok osse mulighed for at stryge password på bundkortet ???

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 22:58

jep

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 22:59

Der sidder et stort rundt fladt batteri - ligner lidt et stort batteri til et ur. Er det det?
yes

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 23:00

Jeps...

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 23:00

Hvor lang tid skal jeg lade den stå?

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:01

er det en HP maskine ? eller en hjemmebygget?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 23:01

husk at passe på statisk elektricitet

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 23:02

Jeg tror den er købt i en Tele Danmark butik engang.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:02

Hvor lang tid skal jeg lade den stå?

genstart maskinen et par gange. det er nok .

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:04

kender den ............ er ret god til alm. brug
er god med win XP

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 23:04

Hvis du er utålmodig kan du som cad skriver starte et par gange......jeg har dog ikke selv prøvet dette, men ellers lader du den stå ½ time

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 23:07

Ok, jeg prøver.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:08

prøv det nu. Du skader ikke maskinen eller software.

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 23:14

Perfekt! Det virker sgu!!! Mange tak skal i have allesammen for den store hjælp (og hurtige)

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:15

godt gået

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 23:15

det var så lidt

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 23:29

Ok, nu vil den godt boote fra cd-rom men nu siger den at den mangler eller at filen txtsetup.sif er defekt og derfor kan den ikke komme videre?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 23:34

txtsetup.sif ????
Er det en unattended installation du er ved at lave ??

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 23:38

Det lyder som om det er en pirat-version du har hvor der skal bruges en diskette til ??
Kør den i diskette-drevet lige før den kommer med medelelsen?

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:40

ACPI skal være disabled i bios

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:42

det behøver ikke at være en pirat-version

Kommentar
Fra : mseest

Dato : 20-03-03 23:45

Jeg har lige prøvet at boote på min anden computer og det virker med den samme cd-rom??

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-03 23:46

ACPI skal være disabled i bios ...........det er den måske i den anden pc

Accepteret svar
Fra : cad

Modtaget 85 point
Dato : 20-03-03 23:56

ACPI skal være disabled i bios ... eller du skal geninstallere/opdatere din bios-software...... gerne til nyeste version, men her er et link som belyser dette :

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314088

Kommentar
Fra : cad

Dato : 22-03-03 17:24

kører det ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+++
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+

Godkendelse af svar
Fra : mseest

Dato : 22-03-03 17:45

Tak for svaret cad.

Det virkede og jeg har afleveret computer igen.

Tusind tak!!!