/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
fast regel for enkel-dob.klik?
Fra : ingelein
Vist : 725 gange
50 point
Dato : 14-11-08 13:42

Hej
Der er mange ting man i det daglige gør uden at tænke nærmere over det.
Jeg har en mand på mit kursushold, som ikke kan finde ud af at dobbeltklikke.
Så kom vi til at snakke om hvorvidt der er faste regler for hvornår der skal
bruges enkeltklik -eller dobbeltklik.
Er der det? - Og kan man sætte pc op til at der kun skal enkeltklikkes?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-11-08 13:45

Jeg bruger kun enkelt klik

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-08 13:46

Du skal gå ind i kontrolpanel og vælge mappeindstillinger. Der kan du sætte et hak i "brug enkeltklik" så skal man kun klikke en gang.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 13:51

Faste regler ? Generelt kan åbne link med et enkelt klik og åbne mapper og filer med dobbelt klik, men der er vist ingen regel uden en undtagelse
Du kan i Mappeindstillinger ændre til at der kun skal klikkes en gang for åbne, åben en hvilken som helst mappe og klik på Funktioner - Mappeindstillinger, sæt prik ved Enkelt klik for at åbne et element, husk at klikke på Anvend og ok

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 14:02

Hej o.v.n.

Citat
Generelt kan åbne link med et enkelt klik og åbne mapper og filer med dobbelt klik, men der er vist ingen regel uden en undtagelse

Se, det var præcist, som jeg også ville have sagt det. Men ikke desto mindre er der jo ting, der først kommer "skub" i -= åbner sig efter et dobbeltklik.

Men hvad er så begrundelsen for at man også har mulighed for at dobbeltklikke. Det er da ret så forvirrende for mine kursister. Er det med enkelt eller dobbeltklik-kombinationen en standardopsætning, som man bare retter, som beskrevet af venlige svarere ?

Havde det en anden betydning tidligere ved ældre styresystemer og programmer?

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-11-08 14:11
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 14:11

Citat
Havde det en anden betydning tidligere ved ældre styresystemer og programmer?
der kan jeg desværre ikke være med længere jeg kan kun huske dobbelt klik, min første computer havde Windows 98SE
Hvis du ikke ved det, så er systemet indrettet på samme måde (enkelt klik og Dobbelt klik) i en Linux Ubuntu computer

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-08 14:17

Det stammer fra DOS, der skulle vi bruge dobbelt klip.

Så det må være bestemt af amerikanerne da de oprindelig lavede programmerne og musen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-08 14:32

Jeg må indrømme at jeg overhovedet heller ikke bruger funktionen dbl klik

men

for ganske kort siden talte jeg med en mand der netop kører kursus hvor mange nybegyndere har lidt problemer - bla. med dbl. klik - det være sig at klikket ikke kan udføres med de rigtige intervaller o.a.

Han har ganske enkelt valgt gennem kurset at lære sine elever at de kan vælge at højreklike og åbne - og det gælder jo faktisk for alt

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-11-08 14:40

Jeg højreklikker én gang og vælger "Åbn"

God weekend

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 14:45

Hej
Nu har jeg så fra Smokeis link fået at vide, hvad man generelt åbner med dobbeltklik. Så nu mangler jeg lige en god forklaring til hvad man åbner med enkeltklik...... Efter en test fandt jeg ud af at jeg kan åbne f. eks. Word og mappe med enkeltklik, hvorimod jeg skal åbne den ønskede fil med dobbeltklik. Det virker ret logisk, at ikke alt hvad man klikker på også åbner sig.
Jeg prøver lige andre programkombinationer.
Det er som sagt en plausibel forklaring på hvornår der skal enkeltklikkes og hvornår der skal dobbeltklikkes jeg savner.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 14-11-08 14:46

Jeg har opserveret det fænomenet hænger sammen med at ved langsome komputer virker enkelt klik ireterende da man ikke ved (sikkert) om man har aktiveret linket - på den måde kan man komme ud for at åble samme link flere gange utilsigtet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-08 14:48

Citat
Så kom vi til at snakke om hvorvidt der er faste regler for hvornår der skal
bruges enkeltklik -eller dobbeltklik.
.. nej der er ikke faste regler
Citat
Er der det? - Og kan man sætte pc op til at der kun skal enkeltklikkes?
... det har grannero1 svaret dig helt korrekt på.

MEN der kan være en hage for visse personer med enkeltklik i og med det ikke kan nåes at fortrydes - derfor vel også den lille sikkerheds foranstaltning jeg omtalte med højreklik og åbn

daaaaaaaavs maxNOThankat og god weekend herfra også

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-08 14:50

hvad er det du ikke kan åbne med enkelt klik ??? - jeg kan da åbne alt med enkelt klik

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 14:59

Hej mirit
I word kan jeg ikke åbne en fil med enkeltkllik. Første klik markerer jo kun den ønskede fil og næste klik åbner, hvis ikke man vil bruge funktionen "åbn" nede i vinduet.

Og til anuarak -
Du har fuldkommen ret - det er nemlig det der sker på vore gamle langsomme kursus pc'er: Folk siger at programet ikke åbner sig, når de har klikket - i virkeligheden har de åbnet programmet mange gange - og så tager det jo tid.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-08 15:02

ingelein ikke hvis du følger dette
Citat
Du skal gå ind i kontrolpanel og vælge mappeindstillinger. Der kan du sætte et hak i "brug enkeltklik" så skal man kun klikke en gang.
som granner01 først beskrev

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-08 15:03

Citat
Og til anuarak -
Du har fuldkommen ret - det er nemlig det der sker på vore gamle langsomme kursus pc'er: Folk siger at programet ikke åbner sig, når de har klikket - i virkeligheden har de åbnet programmet mange gange - og så tager det jo tid.
.... så må de have et lille kursus i tålmodighed

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 15:22

Hej miritdk

Citat
.... så må de have et lille kursus i tålmodighed

Folk på vej mod de 70-80-90 år har sørme ikke tid til at vente

Ja, den funktion som granner beskriver er fin nok (til mig herhjemme - hvis jeg ellers kan vænne fingrene til det. . )Det er jo ikke sådan at jeg ikke kan finde ud af enten at enkeltklikke eller at dobbeltklikke, men jeg kom for kort, da jeg skulle forklare, hvornår man skulle enkeltklikke og hvor når man skulle dobbeltklikke. Øh..... ja..... det er sådan..... osv.

Og så var det jeg tænkte på at jeg fik et entydigt svar herinde med en klippeklar forklaring efter opskriften:
Når du skal ............ ??? = enkeltklik
Når du skal .............???? = dobbeltklik - men så enkelt er det åbenbart ikke.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-08 15:36

Ingelein, nej så enkelt er det ikke, jeg klikker kun en gang og når jeg står i stifinder og f.eks. skal markere en fil, så peger jeg bare på den, hvis jeg klikker, så åbner den sig. Det er noget man skal vænne sig til. Og enkeltklik virker perfekt i stifinder.

Du har ret i at man ikke kan åbne en fil i Word uden at dobbeltklikke, men så kan de finde filen via stifinder. Enkeltklikker de på den så åbner den i Word.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 16:03

Hej granner01
Jeg skal jo forsøge at holde det så simpelt som muligt og det er for folk som ikke kan engelsk ret så forvirrende at bevæge sig rundt i stifinderen (Personligt finder jeg helst mine ting i stifinderen). Mine kursister har svært ved at finde rundt i stifinderen. "All Users" Documents and Settings" osv. siger dem jo ikke et klap. Og jeg tror såmænd også at de har svært ved at finde rundt i egen pc derhhjemme.

Efter at jeg har dyfrosset maskinerne med et specielt program "DeepFreeze", er de alle sammen nødt til at køre på en USB-pen og vi er to vejledere som har hver lagt et fuldt kursusprogram med alle vore lektioner ind på maskinen. Kursisterne kan altså ikke gemme på maskinens harddisk. Vi har frosset maskinerne fordi der svirrede mapper og filer rundt i hele systemet .

Med venlig hilsen Ingelein
Lader tråden stå lidt endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-08 16:25

Ingelein, jeg kender der, vi havde låst de enkelte mapper, så kursisterne ikke pillede for meget, og hvis de forsøgte at pille ved opsætningen så kom der en lille besked på skærmen "hold fingrene væk"

Det er utroligt hvad nybegyndere kan lave af ulykker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 16:54

Ak ja, granner01
Efter at jeg har låst maskinerne har vi problemer andetsteds fra. Nemlig de konstante opdateringer, som kursisterne uden at tænke sig om siger ja til - og det er jo totalt nyttesløst. I stedet for sidder de bravt og venter på at opdateringen bliver færdig - og ikke bliver installeret.

Men det med at fryse maskinerne giver jo en anden usikkerhed, fordi vores virusprogrammer ikke bliver opdateret løbende. Kursisterne kan så fint sprede virus fra internettet hjem til sig selv, eller hvor de nu sender "skidtet" hen. Så jeg skal nok have tøet maskinerne op en gang hver 14. dag for at lade dem opdatere antivirusprogrammet.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 17:08

Nu har du drejet snakken et helt andet sted hen Ingelein, så du må lige ind og kigge her: http://www.nettips.dk/p3660.asp uanset hvad der klikkes på eller installeres, så er detr væk igen når computeren genstartes, det er kun administatoren som kan installere programmer og opdatere

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 17:33

Hej o.v.n.
Ja, det er jo præcist sådan vores DEEPFREEZE program fra Faronics virker. Ved genstart er alt ved det gamle - men der kommer jo som jeg skrev heller ingen opdateringer, selvom kursisterne downloader alt det de bliver tilbudt. Men de kan jo sende virusbefængte ting hjem til deres egen pc.
Jeg mener ting de downloader til videresend mens computeren og browseren er åben. Det er der jo ikke noget i vejen for.
Derfor er der jo ikke meget ved at de sidder og bruger tiden på at downloade noget, som alligevel ikke har nogen effekt i og med at pc´en genstarter som en "newborn". Det var jo det der var meningen.
Ja, tråden har fået en anden drejning nu. Men det sidespor er affødt af at jeg for at lave maskinerne om til enkeltklik er nødt til at tø dem op og fryse dem igen. Vi er 6 vejledere, så det skal jo aftales om de også helst vil køre med enkeltklik, når man ikke kan skifte mellem det ene og det andet.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-08 17:52

Det er meget nemt at slå automatiske opdateringer fra, for Windows og nogle andre programmer, så brugerne ikke spilder tid på det, og i stedet bruge administrator opdateringer fra Microsoft, det skal du jo alligevel når i bruger et sådan program som Deepfreeze

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-08 18:38

Jeg har også indstillet til enkeltklik, men af en mærkelig grund skal programmerne i systembakken stadig åbnes med dobbelt.
At højreklikke og vælg Åbn ser for mig lidt besværligt ud idet man skal ramme den rigtige linie hver gang.
Sådan er der så meget, jeg bruger f.eks heller aldrig stifinder, nogle kan ikke finde ud af bare at åbne et drev uden at de skal have fat i stifinder og derefter trille ned.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-11-08 23:05

Hej o.v.n.
Det er desværre 8 Stand alone maskiner vi har, de er ikke forbundet via en server eller hvad der nu skal til for at man kan opdatere alle maskiner på een gang. Jeg er nødt til at gøre det på hver enkelt maskine.
Men det ville da være smart, hvis vi kunne gøre det på een gang. Hvad skal der til for at vi kan gøre det?
Hilsen Ingelein - ok jeg sætter dette spørgsmål i en anden tråd.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-11-08 23:25

Nogle mus kan indstilles til hvor lang tid der må gå mellem de to klik ved dobbelt-klik. Det burde kunne løse problemet for de ældre der ikke kan nå at trykke to gange. Det sker fra kontrolpanel -> mus.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-08 15:55

Ingelein
I kan forbinde maskinerne med et kabel, der behøver ikke være en server. Det kræver bare et netkort.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-08 16:42

Hej granner01
Fortæl - fortæl - woodden?
Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-12-08 15:22

Tak for svaret granner01.
Jeg håber at det hjælper min kursist - selvom jeg tvivler
Nogen lærer det vist aldrig.
mange hilsner Ingelein