/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Returret for erhvervsdrivende?
Fra : Sygate
Vist : 1169 gange
100 point
Dato : 13-11-08 20:53

Hvis jeg sælger noget til en erhversdrivende over nettet og vedkommende skriver tilbage med en accept via email med at han er indforstået med at det er den rette vare, er det så gældende så der er ikke returret på varen længere?

Eller er der overhovedet ingen returret uanset hvordan man vender og drejer den hvis man er erhvervsdrivende?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-08 21:00

Og her er reglerne for fortrydelsesret,

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/fortrydelse/?ref=2024

Citat
Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre, nethandel eller lignende) har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret

Hvad er formuleringen vedr. fortrydelsesret ved handlen??

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-11-08 21:02

Forbrugeraftaleloven gælder kun i forbrugerkøb, så efter loven har en erhvevsdrivende ikke fortrydelsesret.

Der er jo dog aftalefrihed i Danmark, så der er ikke noget i vejen for, at I aftaler at den erhvervsdrivende. Hvis du f.eks. på din hjemmeside har nogle salgs- og leveringsbetingelser, der giver fortrydelsesret, så vil de, medmindre der specifikt står det modsatte, både for forbrugere og erhvervsdrivende.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 13-11-08 21:06

Er der en der har et link til erhversloven eller hvad det så hedder?
Alt hvad de skriver om på forbrugerrådets side må man gå ud fra kun gælder forbrugere, når der i ordet forbruger hentydes til private.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-08 22:08

Jeg ved ikke om du kan bruge dette

Citat
Handelskøb: I handelskøb kan købeloven fraviges ved aftale. Dvs. sælger har mulighed for frit at bestemme hvilken indeståelse/forpligtelse, man ønsker i forbindelse med salg. Dette sker typisk i sælgers salgs- og leveringsbetingelser. Bemærk at salgs- og leveringsbetingelser kun kan indgå i aftalegrundlaget, såfremt det fremsendes til køber, før aftalen accepteres. Der er således ikke nok at fremsende salgs- og leveringsbetingelser sammen med faktura, ordrebekræftelse eller lign. Læs mere under ’garanti’.
Såfremt andet ikke er aftalt, bestemmer købeloven en relativ reklamationsfrist, hvor køber straks skal give sælger meddelelse om påberåbelse af en mangel. Den absolutte reklamationsfrist er på 2 år.

http://www.danskerhverv.com/1+JuraRaadgivning/1.14+Erhvervsvilkaar/1.14.09+Koebeloven/1.2.16+Koebelov.htm?mode=Print

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 16-11-08 20:02

Tak for hjælpen allesammen.