/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tip:Krydderier mod kræft
Fra : Line99
Vist : 1125 gange
10 point
Dato : 13-11-08 11:14

Til eget brug har jeg lige sammensat denne liste - måske I også ville synes det var rart at læse med ?

(Nu kan jeg jo ikke skrive tips - derfor denne fremgangsmåde)

Hvis I kender flere krydderier vil jeg gerne høre om det.

Krydderier, der virker mod kræft - se listen

12. november 2008, 0:01
Se hvilke krydderier, du med fordel kan bruge i køkkenet, hvis du vil forebygge kræft.

Kilde: http://www.bt.dk/article/20081112/NYHEDER/711100007/

1) Chili

Chili har i både amerikanske og engelske forsøg vist sig at kunne hæmme kræftcellers vækst og få dem til at destruere sig selv. Hele 80 procent af kræftcellerne begik i et af forsøgene selvmord, da mus med prostatakræft fik store mængder chili i deres daglige foder.

2) Hvidløg
Hvidløg er et gammel og velkendt middel mod mange sygdomme. Det lille løg er fyldt immunstyrkende stoffer og har ifølge ny forskning en direkte kræfthæmmende virkning. Et nyt amerikansk studie viser, at mænd , som spiste meget hvidløg, kunne nedsætte deres risiko for at blive ramt af prostatakræft med hele 50 procent.

TIPS: Spis gerne tre fed hvidløg om dagen. Rå eller knuste. Tyg det sammen med lidt æble. Det neutraliserer den stærke smag, så det er meget lettere at sluge. Tyg det evt. også sammen med lidt persille, der tage meget af den skarpe lugt. Ved madlavning skal hvidløget tilsættes til sidst for at bevare de gavnlige stoffer.

3 Persille
En 'antioxidant-bome'. Rig på c-vitaminer og betacarotener og andre mikronæringsstoffer, som beskytter mod kræft.

4) Timian
Flere studier peger på, at stoffet luteolin kan modvirke kræft. Urten er også et effektivt middel mod hoste, også kighoste.

TIPS: Drik det som te.

5) Anis
Forsøg tyder på en vis kræftforebyggende virkning af bla. stoffet anethol i urten.

TIPS: Krydring af orientalske retter, pastaretter, kylling o.a.

6) Karry
Karryen bekæmper ifølge flere forsøg cancer. Hvor meget, man bør spise, ved man ikke - men spis rigeligt karry og gurkemeje.

TIPS: Godt til krydring af bl.a. wokretter.

7) Basilikum
Flere laboratorie- og dyreforsøg viser, at bl.a. urtens indhold af ursolsyre hæmmer kræftceller. Også effektiv i forebyggelse af bl.a. forkølelse.

TIPS: Spis basilikum som krydderi i bl.a. italienske retter, saucer, marinader og dressinger.

8) Gurkemeje
Curcumin - det aktive stof, der giver gurkemeje den gule farve - har i nye undersøgelser alene og sammen med stoffet selen vist sig at have en tydelig kræfthæmmende virkning. Det hæmmer således dannelsen af blodkar i svulsten og dermed dens vækst. Især skal krydderiet have effekt på tyktarmskræft. Vi har i Danmark ikke tradition for at indtage meget gurkemeje. I Indien, hvor forbruget er stort, er der en markant lavere forekomst af kræft end her i Vesten.

9) Rosmarin
Rosmarin er med sit indhold af bl.a. ursolsyre en af naturens mest effektive antioxidanter. Det hæmmer kræftudviklingen, viser flere forsøg. Rosmarin har også vist sig at virke mod hukommelsessvigt og kan forebygge forkølelse.

TIPS: Rosmarin er godt til krydring af bl.a. salater ovnbagte kartofler og grillet kød.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 13-11-08 11:17

Prøv at lægge den uder tip.

Jeg har læst artiklen og kan se at jeg aldrig vil få kræft for jeg spiser hver dag næsten alle de nævnte ting men så er der lige røg, stress forurening og maget andet der også lige skal tages højde for.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-08 13:11

Hvis man tror på det skal man da spise det - det skader ikke

I morgen er nok en der kan påvise at røde pølser er godt mod grå stær.... - men kun dem fra Steff - de indeholder nemlig et andet farvestof

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-11-08 13:17

Så skulle de da give en masse af det til befolkningen omkring tjernobyl.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-11-08 18:03

Alt sammen smager jo godt - at det så også har den gavnlige virkning det er da ok!

the1best
dååååå - kun superbrugere kan lægge tips!!!! Det skrev jeg også på linie to.

refi
Det bliver ikke mig der forhindrer dig i at spise røde pølser Jeg ved godt hvad jeg vælger

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-11-08 18:05

scooter-grisling
Det kan jo være at inden længe kommer vi alle til at lugte af persille, hvidløg etc. prøv at læse her:

Kilde: http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-17993269.html

Minireaktor sælges til private

13-11-08: 10:50 | af: krja

Den amerikanske regering har givet li­cens til at virksomheden Hyperion kan producere atomreaktorer i mikrostørrel­se, som kan sælges til private virksomheder med stort energiforbrug.

Reaktoren er ikke større end et par meter på hver led. Den er forseglet i beton og skal graves ned i jorden.

Dernede genererer den 25 megawatt elektricitet, som skulle kunne holde omkring 20.000 husstande kørende i ca. fem år, før reaktoren skal tankes op igen. Det skriver LabConfidential.

Garanterer sikkerhed
Det svarer til, at en by som Haderslev eller Skive kan forsynes med elektricitet i et halvt årti af et atomdrevet "batteri" på størrelse med et haveskur.

Hyperion garanterer, at deres reaktorer er ganske sikre. Konstruktionen er et 50 år gammelt og efterprøvet design og reaktoren indeholder ingen bevægelige dele, hvorfor nedsmeltning er umulig.

Reaktoren vil være alt for varm til at stikke af sted med, og selv hvis det lykkes, vil det kræve enorme ressourcer at berige uranen, så det kan bruges i våben.

Koster kassen
Minireaktoren koster 25 mio. dollars eller omkring 145 mio. kr.

Den første reaktor skruer op for dampen inden for de næste fem år, og det er målet at nå en produktionskapacitet på 4000 reaktorer mellem 2013 og 2023.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 13-11-08 18:07

Line99 den overså jeg lige

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 10 point
Dato : 13-11-08 18:20

Gode og interessante oplysninger, Line.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-11-08 21:00

Det slulle ikke forstås som verdens mest dypsindige indslag, men jeg faldt lige over det

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 13-11-08 21:00

Tak for svaret ebg_888.