/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bosch boremaskine
Fra : Højris
Vist : 6017 gange
100 point
Dato : 12-11-08 19:56

Hej !
Jeg har en Bosch csb 550 RE.
Med selvspændende patron, godnok men nu er den gået i baglås og er ikke til at få åbnet, selv ikke med lidt grov vold iform af to rørtænger. Nuvel plan b. kan så heller ikke få borepatronen af.
Spørgsmålet er så hvordan tages den af ? maskinen er elektronisk styret og kan gå såvel højre som venstre om.
Højris.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 20:01

Mon ikke borepatronen er skubbet ind over en konisk aksel?
I så fald skal den "bare" trækkes af ved at trække i den.

Hvis du har gemt brugsanvisningen, er der sandsynligvis en tegning i den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-08 20:02

Prøv 500 små lette slag med en hammer på siden af borepatronen.

Hvis det ikke løsner den tager du 500 til .
Osv.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 20:06

Der er en tegning her:
http://www.mtmc.co.uk/prodtype.asp?cookiecheck=yes&PT_ID=12726210

Det gør mig dog ikke ret meget klogere...

En ny borepatron koster ifølge samme side 20 pund. Så der er måske smartere at købe en anden boremaskine?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-11-08 20:07

Kan du se ned i bunden af borepatronen, der sidder en skrue (på nogle maskiner)
Den skal skrues ud for at få borepatron af,

mvh klaudi

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 20:30

På tegningen jeg linkede til, kunne det godt se ud som om der er en skrue (nummer 60) som holder borepatronen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 12-11-08 20:34

Glemte vist lige at nævne, der sidder et murebor i så Klaudi, nej det kan jeg ikke.

Og små pikande tæsk med en hammer er forsøgt.

http://www.mtmc.co.uk/prodtype.asp?cookiecheck=yes&PT_ID=12726210

Siden her påstår at jeg ikke har slået cookies til og tilbyder at stikke snuden i min maskine

Måske der kun er skæreskiven som eneste mulighed, eller !!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-11-08 20:39

Det det med 2 rør tænger lyder i min verden som tynde arme...

Men når det er sagt virker en selv spændende borepatron som en prop der skrues på en flaske.

Tag en flaske og skru proppen af og tag så og drej de to dele på boremaskinen i samme retninger som når du skruer proppen af flasken.

Den skal slippe.

Hvis du ikke kan få den til at slippe, får du en til at slå på spidsen af dit bor ind mod boremaskinen, imens du drejer i løsne retningen på din bore patron. dette begrundet i at tilspændingen sker med bakker der kiler....

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-11-08 20:45

Problemet opstår fordi boret står på bunden af patronen og kilerne er kørt i top, for at løsne skal kilerne (kæberbe) glide med bunden af borepatronen for at løsne.

En anden metode er at sætte den på slag og bore i en sten i vensre retning svarende til skrue skru ud. Imens du med en handske på tager fat om den foreste del af borepatronen, husk lige handsker da det eller kan brænde lidt i dine fingre...

vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-08 20:53

start med at give den en gang tynd olie, f.eks wd40.
med vold kommer du ingen steder. rørtænger gør mere skade end gavn.
og hvis du endelig skal slå på den, så tag en dorn og slå forsigtig på enden af kæberne. kan du ikke gøre det sådan, går din borepatron sansynligvis i stykker ved yderligere forsøg.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 12-11-08 20:55

Tynde arme javist !

Den med venstre om prøver jeg i morgen.
Jeg skal på arbejde.

Højris.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-11-08 22:03

Citat
Og små pikande tæsk med en hammer er forsøgt.

Har Du også forsøgt på enden af murebordet.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-08 03:10

De Bosch - maskiner jeg har været i berøring med har alle været med borepatron som var skruet på - med indvendig gevind i patronen i lighed med dette billede:

http://www.mtmc.co.uk/prodtype.asp?PT_ID=12721777&strPageHistory=cat

lidt olie og lidt slag ..... hvis det er boret du er ude på at redde kan vinkelsliberen jo ende med at blive løsningen.
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-08 06:14

Bennymanden, det te gæler for gamle boremaskinen uden højre / venstreløb...
De selvspændende højre / venstreløb... er monteret på konisk aksel med indvendg holdeskrue i borepatronen.

vh Ben

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-11-08 08:24

Kommer igen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 13-11-08 18:40

Det er sikkert murstøv.
Kombiner råden fra. BenjaminHansen 12/11 20.45 med trimare46 12/11 20.53
Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 15-11-08 02:54

Tak for svaret bennymanden.
Nu har jeg så prøvet alt hvad der var af gode råd desangående.
Efter at have disekeret borepatronen med en skæreskive viser det sig at den var med gevind, og at der sad en skruge i.
Jeg har nu taget en almindelig patron fra en anden bosch, den passede heldigvis i rynkerne.
Så jeg får nok problemer med venstre gangen, men så kommer patronen en tur op i søjlen og den får så en skruge.
Men en tak til alle de medvirkende for gode råd. Operationen lykkedes men pat..... døede.
Højris