/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvalpefødsel
Fra : drpf
Vist : 1505 gange
50 point
Dato : 12-11-08 11:15

Hejsa, jeg har en collie tæve på 10 måneder. og en cocker spaniel tæve på 10 uger. min collie har taget rigtig godt imod det nyeste medlem af famillien, hun passer virkelig på hende.
Jeg går og tænker på om hvornår er det ansvarligt at der er parring i tankerne? jeg mener hvor gammle syntes i de skal være første gang?

hvad skal man tage højde for.hvad skal man købe, hvor meget skal man til dyrelægen før, under og efter drægtigheden.? osv..

knus helle, med nala og lillefix

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 12-11-08 11:30

hunden skal mindst være 2 år før den må få hvalpe mener jeg reglen er

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-08 12:15

Citat
jeg mener hvor gammle syntes i de skal være første gang?

Ikke nok hvad man synes, men hvad der er forsvarligt over for hunden....

En hund bør ikke parres første gang før den er ca 18 måneder, og den skal helst ikke blive ældre end 2-2½ år første gang.

Citat
hvad skal man tage højde for.hvad skal man købe, hvor meget skal man til dyrelægen før, under og efter drægtigheden.? osv..

At der er mulighed for at finde gode hjem til hvalpene.
Penge skal man tage højde for at der er nok af, det kan blive en dyr affære i dyrlægeregninger såfremt der tilstøder komplikationer.....hvis hunden evt. ikke kan føde selv, men skal ha' kejsersnit, koster det mange tusinde kroner.
Hunden bør helbredstjekkes før den parres.
Derudover er der udgifterne til at fodre hvalpene op indtil de er gamle nok til at komme hjemmefra.
De skal have ormekur og vaccineres o.s.v.....

Derudover, at man har pladsen til en flok uregerlige hvalpe der sviner, bider i alt o.s.v.
At du som hundeejer ved nok om avl, til at du bør tage ansvaret for at avle hvalpe...

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 12-11-08 13:00

DKKs etiske regler siger, at tæven skal være sund og fuldt udviklet - også mentalt, hvilket er forskelligt fra race til race og afhænger bl.a. af størrelsen på hunden. Tæver over 8 år bør ikke have flere hvalpe.

For min race, som er en mellemstørrelse, anbefales, at tæven er min. 2 år. Min tæve var 3 år første gang, hun fødte, og det gik godt.

Jeg vil anbefale, at du anskaffer/låner bøgerne Hvalpe på vej af Birgitte Schjøth og/eller Min hund skal have hvalpe af Esther Kofod. Begge fås antikvarisk - f.eks. på QXL. Det er de eneste bøger om hundefødsler, jeg har hørt om. Så er der selvfølgelig den, der hedder bedre hundeavl. Alle kan lånes på biblioteket.

Du kan også se på DKs hjemmeside under avl og opdræt http://dansk-kennel-klub.cms123.com/419

Eller i det hele taget søge på nettet under avl / opdræt.

Det kræver en hel del viden at opfostre et kuld hvalpe, men du har jo også god tid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-08 14:18

Har tæverne stambøger?

Sagen er, at hvis de ikke har stambog, så kan du faktisk ikke vide, om den kommende hanhund måske er i nær familie med dem. Og DET kan resultere i problemer med hvalpene.

--Hvis de er stambogsførte, så var det måske en ide at få dem udstillet og bedømt, så du kan få stambogsført hvalpene. Det vil gøre det nemmere at finde nye familier.

Og hvis du tænker på at få parret collien -med eller uden stambog-- så bør du nok have hende undersøgt for HD og AA først. OG for øjensygdomme, som også kan forekomme i racen.

--Det samme gælder forøvrigt for cockere...

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 12-11-08 18:14

Hej drpf.
Du kan roligt få din tæve parret i den 2. løbetid.
Ellers skal du tage det stille og roligt, aten hund skal have hvalpe er jo ikke nogen sygdom.
Husk at give tæven ormemiddel ca. 14 dg. inden fødsel.
Kontakt en dyrlæge så de er klar overat du skal have hvalpe, i tilfælde af komplikationer.
Held og lykke med dine hunde. vi har selv 4 tæver og har haft mange hvalpe, sidste gang 11 stk.
Venlig hilsen
Poul

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 13-11-08 00:45

Hej.
Når du har 2 tæver, ja så må der vel også være 2 opdrættere som kan vejlede dig i om dine hunde vil være gode i avl. Du skal også undersøge om der er et marked for at sælge hvalpene. Stambogførte hunde skal også være godkendt til avl for at få hvalpene registreret. det tilrådes at hunden er 20 mdr før den parres. Det er dyrt at parre en rasehund ca 1500 kr og igen samme pris for hver hvalp der kommer. Hvis du kigger på DKK sider kan du de priser som det koster at få en hvalp stambogført og chippet, men så kommer der også andre udgifter til dyrlæge og handhund, samt kost. Men det kræver også at der er nogen til at passe hvalpene fra dag 1 til alle er solgt så det er et stor og krævende arbejde.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : drpf

Dato : 13-11-08 18:50

nej de har ikke stamtavler og det skal der heller ikke på hvalpene,

nala kendes 4 generationer tilbage og kan få stamtavle hvis vi vil.

lillefix kendes 3 generationer tilbage men ved ikke om der kan laves stamtavle.

og faderen til hvalpene er der tjek på.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 14-11-08 00:34

Du skriver at Nala kendes 4 generationer tilbage, og i kan få stamtavle hvis i vil, og så spørger jeg hvor ?? En stamtavle på en hvalp laves inden den er rejst fra hjemmet, og hvalpen chippes eller tatoveres så der ikke kan laves fub og fiduser. Det er utroligt nogen køber en hvalp, og lader sig narre på den måde.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 23-11-08 21:02

Foder: Der kan købes foder til alders grænser, også foder hundene hvert for sig, og ike lade foder stå fremme, andet end når der bliver foderet. Ca 10 min af gangene.

Parings alder: efter 2½ år, og det med hvor meget du skal til dyrlæge, kommer helt and på hunden. Klare hun det uden problemer, så skal du ike tage til dyrlæge så tit. Din hun er "gravid" i 63 dage. Jeg vile tage min hund til dyrlæge, for at få konstater om min hund er "gravid", også klare hunden selv resten, hvis hunden ikke begynder og vise problemer.

Jeg er hundetræner, og træner kun hunde efter posiktiv beløning.
Husk en hund er en hund, ikke et barn eller menneske.

Kommentar
Fra : Hunde-elskeren

Dato : 09-02-09 15:05

hej
jeg syns helt klart at de skal midst være 2 år før du kan lade dem parre sig.
du skal jo også tænke på hunden og om de har lyst til det.

mange hilsner hunde-elskeren

Kommentar
Fra : morodi

Dato : 10-02-09 14:37

Om hunden har lyst ????

Kommentar
Fra : Birgitta