/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bage/smøreblok til køkkenet
Fra : solvej2
Vist : 595 gange
100 point
Dato : 12-11-08 10:45

Hej med jer

Jeg vil gerne have at vide om der kunne være problemer med at have en bage/smøremadpakke blok i granit eller lign. i køkkenet?? Afgiver den stoffer som kunne være skadelige? Er der vædsker eller lignende den ikke kan tåle?

Hilsen solvej2

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-11-08 10:50

Hej solvej2

Køb du bare en . Man kan jo også få dem til en ovn.
Der sker intet ved det .
De er nemmer at rengøre og ingen problemer.
Har selv en.
Venlig hilsen Pia

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-08 10:57

Der er eingen problemer i det, det er et rent naturprodukt. Det vil være en god ide at mætte den med spise olie og tørre det overskydende af før du tager den i brug, så holder den farven og gløden bedre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-08 12:14

imprægneret med spiseolie blir den "sjov" når den lægges ind i ovnen og bliver varmet op til 250 grader. Hold du den bare ren, så skal den nok passe sig selv

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-11-08 12:20

Den bliver under ingen omstændigheder sajov, det er for at lukke porerne, der også findes i granit, det skal kun gøres en gang i modsætning til disse egeplanker man bruger til plankebøf der skal holdes vedlige hele tiden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-08 15:08

Jo men hvis man olierer den, vil den stinke som en ulykke, hvis man bruger den som bagesten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-11-08 17:24

Spiseolie bliver harpiksagtigt og meget svært at afrense, så hellere glemme det fedt der trænger ned fra kød, det bliver jo "slået ihjel" ved afvaskninger....lugter måske en smule i en varm ovn men langt bedre end gammel olie.
Tænk på en havegrill hvor risten ikke bliver blankpoleret efter hver gang.

Hvis man holder køkkenreglen med ikke at bruge kniv og skærebræt til salat lige efter kød uden afvaskning skulle hygiejnen være i orden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-11-08 18:46

Citat
Jo men hvis man olierer den, vil den stinke som en ulykke

Citat
Spiseolie bliver harpiksagtigt og meget svært at afrense,

Altså det eneste jeg gør ved min er at vaske den med meget varmt vand og sulfo

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-08 21:28

Hvis det er en granitblok/sten vi snakker om skal den have olie og absolut ikke vaskes i sulfo, det affedter, rigeligt med varmt vand og knofedt.
Det er altså et natur produkt.
Det er også derfor at træpladerne man får plankebøf på bliver vædet im olie efter brug ellers sprækker de. Det gør granitten dog ikke men den bliver kedelig. Brug ikke sulfo.

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 13-11-08 06:39

Tak for svaret stig54.