/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
installation ubuntu
Fra : hardy
Vist : 629 gange
100 point
Dato : 12-11-08 00:48

hej alle
Jeg er ved at installere ubuntu ver 8.10 på en pc med win 98 se , men den kommer kun så langt som at tjekke installationsfiller.... og udregner kontrolsummen
"kunne ikke få adgang til cden .tjek venligst at det ikke er andre programmer der bruger den , og prøv igen"
mvh hardy

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 00:50

Vi bliver nok nødt til at vide lidt mere.
Hvordan installerer du? Booter du fra CD'en med Ubuntu? Hvilken type CD er det?

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 00:56

hej
jeg er i win når jeg installere , jeg kan ikke boot fra cd og installere pc vil ikke boote op fra cd så ved jeg ikke om jeg har noget forkert da jeg brandte cd
mvh hardy

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 00:59

hej
kan lige sige at det er en amd athlon2999+ 256 ram
mvh hardy

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 01:00

amd athlon2000+ skulle der stå

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 01:00

Jeg tror du skal boote fra CD'en. Har du prøvet at ændre i bios så den kan boote fra CD?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 01:02

Jeg tror at det er vigtigere at vide hvilket mærke det er, end hvilken processor der sidder i.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 01:07

HEJ IGEN
mener du hvilken bundkort ?
hardy

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 01:10

Nej, jeg tænker på om det er en Acer, IBM, HP, whatever...

Har du prøvet at ændre i BIOS så den booter fra CD?
Hvordan har du brændt CD'en?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:10

Ubuntu kræver ikke ret meget af computeren: https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements
BertelBrander har ret, du skal lægge CDen i skuffen og genstarte, indstille i BIOA at CDROM er FIRST BOOT DEVICE og så starte fra CDen, så kører du live Ubuntu og på skrivebordet ligger en ikon Install, den dobbelt klikker du på for at installere, det du har gang i dur ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:12

Alle computer kan køre Ubuntu, du har brændt din CD som en Image eller ISO ikke?

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 01:18

hej igen jeg har brandt den som iso men den vil ikke boote fra den????
så jeg må nok prøve et brande en ny
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:19

Det er sikkert din BIOS som skal indstilles, prøv det først

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:20

Når du starter computeren så kommer der noget om hvad du skal trykke på for at komme ind i BIOS eller Setup

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:21

På min gamle som kørte med Windows 98, der var det Delete tasten, på de nyere er det F8

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 01:26

hej igen
jeg har stillet biosen rigtig
jeg har lige brandt en ny cd og nu virker det næsten nu kan jeg ikke komme vider fordi musen ikke virker
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:28

Du skal slet ikke bruge musen før Ubuntu er åbent med skrivebord og klar til at bruge, når du starter så skal du vælge sprog det gør du med pil taster og Enter

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 01:34

hej igen
det var musen der var galt med det du siger med jeg ikke skal bruge mus virker underligt da jeg startede installationen kom der et skrivebord frem med 2 iconer enmed navn exampel og en med install så nu har jeg startet install og nu skal jeg vælge sprog så nu ser det ud til at funke.
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:39

Ok du er langt længere fremme end jeg regnede med vælg anden muligehed Guidet installation bruger en hel disk, hvis du vil slette Windows, ellers brug den første for at have to styresystemer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:40

Musen burde virke når du er så langt fremme

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 01:41

Har du netkort og internet forbindelse til den computer?

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:00

hej igen
der er 20mbit linie til pceren og jeg har valgt at bruge hele hd til det det er en gl pcer jeg ikke skal bruge til noget serligt så tænkte jeg at jeg ville prøve dette system

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:04

God ide Ubuntu kan en masse og er helt gratis, lær den at kende, den er ikke som Windows men efterhånden er der en stor grafisk brugerflade, nogle gange kan du komme ud for at skulle skrive lidt kode, men det kan findes på nettet eller ved at spørge her eller i Ubuntudanmark forum

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:05

Virker musen nu? og tastaturet kan skrive danske bogstaver?

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:12

hej o.v.n
jeps det virke både mus og tastatur
men den har stået længe på 15% "finder filsystemer... kan det godt tage noget tid eller er der noget galt
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:14

Forklar lidt nærmere jeg kan ikke huske den melding, du har installeret og har genstartet uden cd i skuffen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:15

Hvis du stadig installerer, så er der sandsynligvis ikke noget galt, det er jo ikke en hel ny hurtig computer

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:16

hej
jeg kom til trin 7 tror jeg det var hvor den spurte om hvor meget af hd jeg ville bruge og så tog jeg hele hd

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:18

den står stadig samme sted

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:21

hej igen
det kunne godt tyde på at der er noget galt da den stadig står på 15 % og musen er indaktiv
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:27

Det lyder ikke rigtig, den skal ikke blive stående ret længe, måske skulle du afbryde på den hårde måde og forsøge igen, hold start knappen inde til computeren slukker, start så igen

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:30

hej
jeg prøver igen

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:37

hej
så nu ser det ud til at der sker noget
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:40

Jeg krydser både fingre og tæer, det skal lykkes

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:46

hej
det gå styt og roligt fremad 70%

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:48

ups stavefejl det går stærkt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 02:52

Lige et par tip til hvordan jeg bruger min Ubuntu, det står dig frit for om du vil bruge dem, ovre til venstre foroven, når du klikker på Programmer, så er de delt i kategorier, Internet, grafik, Kontor og så videre, der kan du klikke på det program som du vil starte, men du kan også højre klikke og klikke på tilføj til panel, så er der en genvej på den øverste panel, bare et enkelt klik så starter programmet, jeg har på min panel: Firefox - Thunderbird -Flimafspiller - Tag skærm billede - Pidgin - OpenOffice Writer

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 02:57

hej igen
den er næsten færdig nu
jeg er meget modtalig for tips da det er første gang jeg skal prøve dette system og jeg takker mange gange for hjælpen , så du får pointene.ps. nu skal jeg genstarte
mvh hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 03:01

Bare spørg når og hvis du støder ind i nogle problemer, Ubuntu kan hvad du har brug for, den kan også rippe CDer og gemme som mp3, men noget af det første er sikkert at få Java på din browser, men igen, bare spørg nu vil jeg under dynen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 03:03

Kom så lige herind på Kandu fra din nye Ubuntu, brug Firefox browseren

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 03:05

jeps det vil jeg benytte mig af da jeg er grøn inde for dette system
sov godt vi snakkes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 03:06

Tak i lige måde

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 11:15

hej iigen o.v.n
dette er så sent fra min nye ubuntu pc , det køre bare så nu skal der leges
mvh hardy

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 11:17

til o.v.n
hvad med så noget som antivirus til dette styresystem ?
hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 11:25

Antivirus ? Hvofor det ? For det første så er der ikke ret mange virus i omløb, som kan skade Linux, for det andet så skal du selv give lov til at disse virus installeres, men der er flere muligheder for gratis antivirus på Ubuntu, for eksempel Avast og AVG, hvis du vil gå med både seler og livrem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 11:28

Rul ned og læs om antivirus her på fakta siden: http://ubuntudanmark.dk/fakta/

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 11:29

hej igen
ok jeg er jo nybegynder inde for dette styresystem , men ellers ser det rimligt brugervenligt ud
hardy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 11:35

Det er nemlig meget bruger venlig, men tingene gøres anderledes end du er vant til fra Windows, men bare spørg vi er nogle stykker på Kandu som bruger Ubuntu

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 11:39

det kan du tro jeg vil benytte mig af ,jeg syntes det er et godt alternativ til" windåse "
nu skal jeg til at sætte en email konto op
mvh haedy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-11-08 11:47

Hvilken klient vælger du, Thunderbird ?

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 12-11-08 12:04

hej der er en oppe øverst ved siden af firefox der heder evolution
mvh hardy

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-11-08 19:39

Jeg vil nok anbefale dig at installere Thunderbird, den bruger jeg selv på Windows, og det fungerer glimrende.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-08 01:05

Thunderbird er der allerede, det er bare at vælge hvilken du bedst kan lide