/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tv's rettighedder/station 2
Fra : Toby14dk
Vist : 1336 gange
115 point
Dato : 11-11-08 20:51

Når jeg sidder og ser station 2 undre det mig tit at et kamerahold på ligefod med nakopolitiet må storme ind i et fremmet hjem, optage forurettede og slører det så mildt at man kan se gerningsmanden..
så er det lovligt?

hvad hvis forurettede beder tv holdet om at gå samt at slette optagelserne?
er de tvunget til det? og har de bare dispentation til at gå med ind?

>Toby<

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 11-11-08 21:06

Godt spørgsmål.
Åbentbart han folk ingen rettigheder hvis politiet mener det.

Det ligesom at sige. Lige lov for alle.... indtil politiet mener noget andet.

Det faktiskt rimelig klamt at de gør sådan noget.... plus at jeg se også de gjorde det i en lejlighed for folk ikke var hjemme.

I usa ser man også de gør det samme hvor folk ligger nøgne og boller osv.
Det er rimelig fucked uped.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 11-11-08 21:13

Der må være noget lovgivning som beskytter? ejendomsret?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-08 21:28

Noget tyder jo på, at det er lovligt. De udsendelser har da kørt i flere år.

Hvis det havde været ulovligt, så var udsendelserne sikkert stoppet for lang tid siden.

Nu er det jo heller ikke til at vide, om de "medvirkende" har givet tilladelse.

Det er heller ikke til at vide, om flere har sagt nej tak til at deltage, så der ikke blev en udsendelse ud af det.

Her er lidt om etiske regler på tv2 nyhederne, siden er godt nok 3 år gammel, men der er da lidt at læse

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php/id-2964151.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-08 21:36

Det er ok, banditterne skal hænges.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 11-11-08 21:52

*Teil
Er delvis enig.. man skal jo bare tænke på hvilke konsekvenser det kan have..
både socialt og arbejdsmessigt at man bliver hængt sådan ud.. 2 faktorer der begge kan gøre det meget svært at komme videre i livet... hvilket nok ikke hjælper en den rette vej!! Jeg er meget imod at at tv kan få lov at gå så langt uden sigtedes samtygge..

>Toby<

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-11-08 22:04

Jeg tror at ingen ved om det er lovlig da det ikke er nogen der har gået i retten men en sådan sag. Jeg kender en der blev taget for butikstyveri,der politiet kom med tv2 på sleb.Han nægtet for og have stjålet noget. Han blev taget med på stationen der politiet sagde at han ville blive filmet under afhøringen.Han sagde at det var han ikke interesseret i at medvirke til, men de gjorde det alligevel. Han blev genkendt på tv, og blev fyret fra sit job. Jeg bad ham stævne politiet /tv2 for retten,men det havde han ikke penge til. De siger heller ikke på tv, at alle vi ser her er uskyldige til de eventuelt er dømt i retten. Jeg håber nogen vil gå i retten ,så vil vi få vide lovligheden af dette. Skulle gerne hvide hvad RyeJensen mener om lovligheden af dette.
alimak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-08 22:07

Toby14dk

Kender du selv et konkret eksempel, hvor det er sket uden sigtedes samtykke at han/hun er blevet vist i tv uden at være "tilsløret"

Citat
man skal jo bare tænke på hvilke konsekvenser det kan have..
både socialt og arbejdsmessigt at man bliver hængt sådan ud..

Konsekvenserne kommer uanset om man er blevet hængt ud i medierne, og det er personens egen skyld.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-08 22:17

Som ans siger, i TV eller ej så findes de personer i strafferigisteret,
det gør det svært at komme tilbage. Ingen eller meget få vil ansætte
banditter.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 11-11-08 22:32

Nej... Kender ikke selv nogle konkrete eksempler..

ved bare hvis jeg blev ransaget og optaget ville jeg ikke have det frem..!
Mener alt efter hvor alvorlig en sag er han man jo mulighed for at fortsætte sit liv uden at nogen behøver at opdage noget.. (beboer, Familie, Arbejde) tv2 udstille jo alle som de mest hårdkogte kriminelle, 2gr. er jo bare en bøde... men bliver de genkendt pga. det betyder de 2g lige pludseligt mistet arbejde og familie... det er jo uacceptabelt!

>Toby<

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-08 22:58

Hvis folk ikke begår forbrydelser kommer de ikke i den situation.

Hvor svært kan det være ????????????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-08 23:04

Toby14dk

Citat
ved bare hvis jeg blev ransaget og optaget ville jeg ikke have det frem..!

Der er vel heller ingen fare for, at det skulle ske for dig

Citat
Mener alt efter hvor alvorlig en sag er han man jo mulighed for at fortsætte sit liv uden at nogen behøver at opdage noget..

Så kan det kriminelle liv også fortsætte. Skulle det så være bedre for familielivet/arbejdslivet ?????

Det er nu ikke alle, der ophører med kriminalitet p.g.a. en bøde.

Men jeg håber de udsendelser kan have en præventiv virkning.

Jeg har nu ikke ondt af de kriminelle, der bliver vist/omtalt i medierne, de har selv bedt om det.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-11-08 23:19

Man må ikke filme på privat område uden tilladelse.

Hvis produktionsselskabet der filmer den pågældende udsendelse ikke har tilladelserne i orden ja så bryder de selv loven og der burde kunne laves en udsendelse om det kriminelle program

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 12-11-08 00:38

Kunne godt lide da de bare gik ind i et hjem, bankede lige på åbnede så selv og sagde "det er politiet"

Må de det?

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 30-01-09 15:32

Lovgivningen i leder efter er persondataloven (Lov 2000-05-31 nr. 429), og i specielle tilfælde Tv-Overvågningsloven (BKG 2007-10-11 nr. 1190).

Når man skal afgøre tvister vedrørende behandling af personoplysninger (som det er når der filmes), taler man om den registrerede og den dataansvarlige.
Grunden til dette er vigtigt, er at det netop ikke er politiet der er de dataansvarlige når Station 2 vises, men tv2. Antagelsen om at "alt er lovligt når politiet siger det", er derfor meget forkert.

Når i ser ansigter på de 'forbrydere' der filmes i Station 2, er det fordi de har givet samtykke til fremvisning, ellers vil det typisk være sløret.

Politiet kan dog vælge at offentliggøre billederne hvis det er i kriminalitetsopklarende øjemed
jf. herunder persondataloven § 26a

§ 26a Billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, må kun videregives, hvis
1)   den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke,
2)   videregivelsen følger af lov eller
3)   videregivelsen sker til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed.

- Eksemplet med at filme i retssal kan være en følge af retshjemmel i anden lovgivning.

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 30-01-09 15:57

mit indlæg er ikke uddybet grundigt, men håber det giver lidt klarhed.
Kunne godt bruge mange sider på at uddybe, så hvis der er mere konkrete spørgsmål herunder, så spørg endelig.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-01-09 20:44

JBoeriths
Hvad med min ven der blev filmet, men ansigtet sløret, kan han forlange at det aldrig bliver vist igen Han havde aldrig givet sit samtykke.Han er bange for at det bliver vist i reprise og at han bliver fyret fra sit nye job.Hvad vil du råde ham til?
alimak

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 30-01-09 22:08

Problemet der er at han ikke behøver at give sit samtykke, så længe man ikke kan genkende ham på optagelserne.
Hvis han er uenig, og mener han godt kan genkendes, skal han i første omgang bede den 'dataansvarlige' - altså dem der fremviser det, om ikke at gøre dette igen. Hvis de ikke vil give ham denne garanti, kan han henvende sig ved datatilsynet (www.datatilsynet.dk) og herefter få det sikret herigennem.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-01-09 14:52

JBoeriths
Ikke kan genkende ham? Alle han kender, kunde se at det var han. Han blev fyret fra sit arbejde der han havde vært i ca.5 år.Dagen efter det blevvist på tv. Selv ansigtet blev sløret så kender alle hans stemme og tøjet han gik i.Men tak, jeg skal bede ham kontakte datatilsynet.
alimak
P.S.dit link til datatilsynet virker ikke så måske heder det noget andet?

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 31-01-09 20:54

Jamen så er sagen jo klokkeklar.... Han kan altså dokumentere at han kunne genkendes, og dermed har censuren ikke været god nok.
Ved ikke hvorfor linket ikke virker, men hvis du selv skriver "datatilsynet.dk" i adresselinien så virker det.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-01-09 21:04

Ok tak.
alimak