/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
sauer 200/ carl gustav 4000
Fra : nenner1
Vist : 6757 gange
500 point
Dato : 11-11-08 17:46

er der en der ved hvor jeg kan finde en manuel til denne riffel gerne på nettet?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-08 18:07
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-08 18:10
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-11-08 18:21

Nu er en sauer 200 og en Carl Gustav 400 ikke et og samme våben, men du ønsker måske en manual over dem begge?

Den kan du få hos: www.skyttebutikken.dk

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-11-08 18:28

http://www.skytten.dk/Default.aspx

Her er så den rigtige genvej

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 11-11-08 18:45

bb1 der er jo ikke nogen væsentlig forskel på de 2 våben min er dog en carl gustav 4000, via dit link ( som smokei var så flink at rette til) kan jeg ikke finde noget?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-11-08 19:51

Du skal blot kontakte dem ( Jeg sendte faktisk det rigtige link, men det er så faldetud) Hvorfor du skal skrive/maile til skytten er fordi de, hvis de vil, kan tage enkopi af den værkstedshåndbog, som jeg ved de har.
Og at det er skytten du skal henvende dig til er fordi de to våben du nævner ikke er egentlige jagtrifler, men skydebane våben

Accepteret svar
Fra : centerpoint

Modtaget 500 point
Dato : 12-11-08 14:38

Historik.
Da Sauer i Eckenförde i 1970 konstruerede riflen, var det virkelig en nyskabelse. Andre producenter flokkedes om også at producere riflen eller at købe den med eget navn.
Riflen blev markedsført i USA fra 1973 til 1985 som Colt. Browning fremstillede en specialmodel med stålpaneler fra 1979 - 1984.
Da Husqvarna og Carl Gustaf ophørte med egen riffelproduktion, købte foretagenet Sauer rifler i hel- og halvfabrikata, men altid med Sauer bomærke på låsestolen. Luxusmodellerne var helt og holdent fremstillet i Eckenförde. Standardmodellerne blev bygget på Sauer låsestole med Carl Gustaf piber og skæfter i MonteCarlo udgave.
Sauer 80 modellen blev markedsført som Carl Gustaf M.3000 og Sauer 200 som Carl Gustaf 4000.
Da Carl Gustaf i slutningen af sidste århundrede besluttede sig til, at genoptage egen produktion af model 2000, blev restlageret solgt til Danmark for at undgå markedsforstyrrelser! Her var vi glade for gode rifler til små penge!

I 1982 kom Sauer 90. Den er grundlæggende magen til, med nogle mindre mere kometiske ændringer. Riflen er hele tiden blevet fremstillet i 3 låsestørrelser, small, medium og magnum.

Nanualen burde kunne købes/kopieres hos Hunters House ??????

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 12-11-08 15:13

bb1 jeg tror du tænker på sauer 200 str som jo er skydebane modellen, min er jagt udgaven med bla. helt andet skæfte og pibe og den hedder bare sauer 200 eller for at være helt korrekt i mit tilfælde jo altså carl gustav 4000

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 13-11-08 17:06

Hmmm,...... vi får åbenbart ikke at vide hvad bb1 tænkte på?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-11-08 18:24

Jo, det må I da gerne få at vide.
Hvem det er der har opfundet, at de to rifler er helt ens ved jeg ikke, men fordi man ser ens ud behøver man ikke være tvilling.
C.G.`eren er fremstillet i Sverige har anden pibe, skæfte og ikke mindst aftræk. Som noget væsentligt har den også kuglegreb på bundstykket.
Det eneste jeg kan få til, at passe sammen er: Magasin, bundstykke og at nogle ekstra piber let kan tilpasses begge modeller. Hvorfor altså låsestolen er ens, men er det NOK til at kalde riflerne ens?
Lige ledes har emnet længe været diskuteret på NetNatur og i Nordisk våbenforum. Så jeg syntes I skulle fortsætte her, men brug så lige samme log ind, som I bruger her, så man ved hvem man skriver sammen med.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 13-11-08 20:17

Hej bb1. Nu er det svært for mig at vide hvad du kan få til at passe sammen.?? Men du kan rolig læse den historik jeg har skrevet igennem een gang til - og samtidigt tro på hvad der står skrevet. Det kan du fordi, det er naturligvis ikke noget jeg har strikket sammen for at virke interessant, men ren og skær fakta.

Om det samme emne har diskuteret på Netnatur og Nordisk Forum, det kender jeg ikke noget til. Jeg har ikke deltaget i nogen våbendiskussion - overhoved, jeg har ikke engang læst den.!

Men hvorom alting er, er det faktisk bedre for spørgeren kun at få svar fra dem der ved noget om et givent emne der bliver spurgt til, fremfor at fremture med en hel masse "jeg mener ikke" "jeg tror nok", for så tilsidst, for at fremstå troværdigt, at komme med en hel masse gætterier.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-11-08 21:14

Det er meget svært at svare præsist på et upræsist spørgsmål. Det er vel også det dit indlæg dybes set siger.
Hvis jeg evt. spurgte: Er gult gult. Så ville der sikkert komme mange forskellige svar på det.
Jeg har fra starten givet svar på hvordan spørgeren kunne få en manual, som han efterlyste og derfor burde jeg havde ladet sagen stå der indrømmet, men det er ikke nemt når andre bliver ved.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 13-11-08 21:29

Nøøøøøøj, nu må jeg hulke højt af grin over dig!!! Nenner1 spurgte præcis om der var nogen der kunne hjælpe ham med en manual til hans våben - hverken mere eller mindre.

Nu læser du liiiige dit svar til Nenner1, for nu kommer der nemlig grums i maskineriet. Det er dig der forplumrer debatten min ven.
Om det overrasker mig at du forplumrer debatten???? Nej ikke et spor!!! Jeg har læst rigeligt af DJ's jægerdebat..... host, host, host og Jagtformidlingens debatforum.......

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-11-08 22:27

ja det ses af dit første "kloge Åge" svar og nu blander du en helt masse andet ind!
Jeg har ikke deltaget på jagtformidlings forum i to år.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 13-11-08 23:12

Ja, ja bb1 forkalket er du også. Så hurtigt går tiden nu heller ikke.

Men jeg forstår godt, du loggede ud fra Jagtformidlingens debatside....... eller fik du 5 kolde tæer der hvor du er højest når du plukker jordbær, med den besked om, aldrig at vise dig der mere?

Vedr. mit svar, som du kalder "kloge Åge svar" Hvad mener du der er urigtigt?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-11-08 00:22

Centerpoint.
Dette forum er helt anderledes ind det du hentyder til og derfor er personfnidder, som du nu er godt igang med, ikke noget, der høre hjemme her.

Det er to år siden at Hr.Jensen og jeg skildes i alt fordragelighed,fordi han ikke ville indføre en moderator ordtning - hvilket han så alligevel har gjort siden.

Jeg ønsker ikke at debatere med dig når jeg på forhånd bliver svinet til. Og da slet ikke når det du skriver ikke passer. Så dette er mit sidste svar til dig i denne tråd.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 14-11-08 14:09

bb1 kuglegreb på bundstykket, kalder du det væsentligt?
upræsist spørgsmål? mit var da rimeligt præsist mener jeg ( og vist også centerpoint mener jeg at forstå) jeg afventer stadigvæk svar fra skytten.dk, så om du har svaret på mit spørgsmål må tiden jo vise.
det er muligt du mener spørgsmålet skal stilles et andet sted som nvf, men det bestemmer du nu altså ikke. jeg er også på nvf under et andet nick, og syntes ikke jeg har set nogen bb1, men du har måske også andet nick der?

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 14-11-08 15:40

Hej bb1. Det har intet, absolut intet med personfnidder at gøre. Du skal bare forholde dig til hvad nenner1, præcist spurgte om, og undlade at forplumre tråden - længere er den ikke.
Hvis du endelig havde behov for at svare nenner1, kunne du ha' svaret "Jeg ved ikke en skid om emnet"
Man kan heller ikke vide alt her på jorden.......vel!?

Men iøvrigt passer det mig ganske glimrende, at vi 2 stopper vores ordskvalder i denne tråd.
(der kommer 100% en ny tråd, hvori vi atter kan krydse meninger, eller klinger om du vil)

PS - jeg har forøvrigt læst din bog, "Kratluskeren" Skal jeg anmelde bogen under kategorien "TIPS"??

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 30-11-08 11:35

Til nenner og centerpoint i har fuldstændig ret i jeres udlægning af sagen

TheRealDeal

Godkendelse af svar
Fra : nenner1

Dato : 12-12-08 17:05

Tak for svaret centerpoint.

point går til dig fordi du kom med et brugbart svar modsat bb1 der ligesom skyttebutikken ikke kan kende foreskel på sauer 200 og en sauer 200str ja tro det eller ej men de endte med at sende mig mail indeholdende en manuel til en 200str

Hunters House ville i det mindste sælge mig en manuel til en sauer 202 da de mener riflerne er rimelige ens ( hvilket de i det store hele også er efter min mening) men den ligger jo til fri downloadning hos sauer, så jeg må jo nok nøjes med en downloadet manuel til en 202ér