/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
singlepoint problem eller hvad
Fra : dhmoelsted
Vist : 773 gange
200 point
Dato : 11-11-08 17:03

jeg har en suzuki swift 76000 på klokken , haft den fra ny 1999, den
har haft et nogle dropouts ved start, er så gået død men hurtig på benene igen
jeg venter få sek og den starter.og kører fint.
men for at gå men seler og livrem lod jeg aut. forhandler læse fejlkoder ud ,INTET at anføre , men mek kunne huske han har skiftet enkelte indsprøjtningsdyser på min model, men de havde den ikke på lager....
jeg kontaktede så fdm tek. afd , ham jeg talte med mente at det er meget sjældent man skifter disse ventiler, og spurgte så om man havde testet lambda sonde ,luftmasse,( ved ikke hvad det er) , temp måler , det har de ikke , mener ikke man kan teste en lambda sonde med stoppet motor , og det er jo ikke alt den lidt aldrende model gemmer af fejlkoder, jeg føler det som om den skal komme på et fejeblad før 10 øren falder,
nb mekaniker afviser at det kunne være noget med benzinpumpen ,

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 11-11-08 18:12

Hej Mølsted -

Den er jo lidt svær at byde på sådan en intermitterende fejl.

Jeg tror din mekaniker bedømmer din benzinpumpe ude af billedet - pga det lave km-tal.
Det ville jeg også gøre.
Men jeg ville nu alligevel måle spændingen på pumpen, når motoren kører. Spændingen skal være ret tæt på batteri spændingen, ellers er der en svaghed i El-nettet til pumpen.

Udover km-tallet, er tiden også en faktor, da der kommer lidt rust og skidt fra opløste plast og gummidele i brændstof systemet og andet godt fra tankstationernes pumper. Dit benzin filter kunne derfor godt trænge til en udskiftning.
Jeg har selv været ude for at mit eget benzin filter var næsten totalt tilstoppet af noget der bedst kunne beskrives som sort bejg.

Desværre kan man ikke bede et moderne værksted om "at gå motoren efter". De aner ikke hvad de skal stille op, når deres computer ikke melder fejl på motoren.
Her er det en fordel, hvis man kan pille bare en lille smule selv.

Prøv om du kan finde et mindre U-afhængigt værksted - med en god gammeldags mester mekaniker der kan det dér med at hekse i lidt ældre biler.
De ved hvor motoren skal kildes for at få et anfald, og så er det problem snart løst.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 11-11-08 18:16

Jeg tror nu heller ikke, at det er benzinpumpen. Derimod kunne der være grund til, at kigge vakumslanger efter. De skal være fri for revner og tættilsluttende, hvilket ikke altid er tilfældet efter x antal år og tilsvarende kilometer. Lambda sonden kan godt udmåles med standset motor, men "kun" om alle forbindelser er intakte. Den egentlige funktion kommer først, når motoren snurrer og der er "noget" at måle på. Singlepoint systemer er baseret på en central indsprøjtning, så lidt groft sagt virker den, eller også virker den ikke. Har dog oplevet med Ford, at en lille utæthed bevirkede, at motoren af og til satte ud - eller pludselig steg fra tomgang til et par tusinde omdrejninger - uden nogen angivelig grund. Du kan sikkert finde en tilsvarende indsprøjtning hos en autoophugger, men start med en kritisk gennemgang af vakumslangerne.

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 12-11-08 18:20

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-11-08 22:37

Selv tak.