/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
magnetventil/PLC
Fra : CCjunior
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 10-11-08 20:35

Jeg har 3stk 1" ventiler som jeg gerne vil tidsstyre samt en enkelt 230v. stikkontakt.

Det drejer sig om vores vandværk som jeg over vejer at lave automatisk bagskyldning på. Så kan den stå og gøre det om natten.

Jeg kan godt regne ud jeg skal bruge 3 magnetventiler, men hvad gør jeg lige med styringen ?? og hvad koster det ??

Har elektriker i familien, så han vil selvfølgelig blive tvunget til at installerer det.

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-08 22:10

Det kan du klare med en alm. digital ugeur med omskiter kontaktsæt. (118 kr. ved harald nyborg)
Når uret skifter til "on" skal de to magnetventiler som sidder hvor de to haner du plejer at åbne sad have spænding og den sidste skal så bare have afbrudt spændingen. Det er forudsat at de magnetventiler du har er af typen "nc" , hvis de er typen "no" er det så bare omvendt med spændingen, men der vil det nok være mest sikker at styringen kører på samme spændingsforsyning som vandværket ellers vil det jo bare åbne for vandet til afløbet ved en evt spændingssvigt til styringen.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-12-08 18:37

Var det noget du kunne bruge til noget???????

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 05-12-08 13:22

Tak for svaret 1901.
Det tror jeg sq egentlig nok jeg kan. det er ihvertefald simpelt.. Nu må jeg se om jeg kan få naboen med på den