/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
maskinen forsvandt
Fra : Ylwen
Vist : 494 gange
50 point
Dato : 20-03-03 17:18

Jeg har i et stykke tid haft min linux maskine til at fungere sammen med mine win maskiner. De har kunne kommunikere sammen over netværket i workgroup, men nu er den forsvundet? Jeg har ikke lavet andet end genstartet linux maskinen?
Linux maskinen kører samtidig som Counter Strike server og det fungerer stadig fint.
Jeg kan også sagtens pinge linux maskinen fra en af de andre win maskiner, men jeg kan ikke se den fra netværkssteder.

Det skal lige siges at min grafiske brugerflade ikke virker, og jeg skal derfor bruge consollen som jeg ikke er så skrap til, så forklaringer må meget gerne være uddybende :)

/Torsten

Accepteret svar
Fra : Uranus

Modtaget 60 point
Dato : 20-03-03 18:01

hvilket LInux distribution køre linux boxen?
hvis du køre Red Hat
Prøv at login som root i Linux-boxen og køre følgende:
#service smb start
hvis den starter
køre
#setup
vælg system services
markér smb(hvis den ikke er markeret)
ok
da man ikke kan se linux maskiner fra ms windows netværkssteder, hvis man ikke køre samba (smb) fil og print server i linux

god fornøjelse
Uranus

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 20-03-03 19:19

Den kører mandrake, men kommandoerne virker også her, og det hjalp på problemet. Hvorfor starter samba tjenesten ikke op automatisk? Det har den da gjort før?

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 20-03-03 20:11

Det er formentlig fordi du har skiftet default runlevel fra 5 (grafisk) til 3 (konsol). Prøv at skrive

$ chkconfig --list | more

Hvis der ud for smb står 3:off og 5:on er det det der er problemet. Det løses nemt:

$ chkconfig --level 012345 smb on

Så kører Samba uanset hvordan du starter din Mandrake op.

Godkendelse af svar
Fra : Ylwen

Dato : 20-03-03 20:59

Tak for svaret Uranus.