/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn, indsats
Fra : lawsome
Vist : 3142 gange
50 point
Dato : 10-11-08 19:44

Jeg har for nylig købt hus med Jötul brændeovnsindsats, jeg har lidt svært ved at få den til at fungere ordentligt, skorstensfejer har godkendt og efterset den. I sidste uge havde vi pludselig stuen fyldt med røg fordi den "skød" det baglæns. Jeg har kontaktet, Hvids pejsecenter i Odense, Pejsegaarden i Vissenbjerg. Begge ønsker ikke at kigge på den, trods min villighed til at betale. Kender du en god tekniker i Odense eller omegn, som har forstand på brændeovnsindsatser.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-11-08 19:51

Brug Skorstensfejere, han skal ikke sælge deg noget andet, og når han har godkendt den må den være god nok.

Bjørn

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-11-08 21:09

Hej
jeg havde samme problem og så fik jeg anbefalede en vindvender og den hedder en swits, ( det ligner noget lignende en vejrhane) det sådan en man sætter på skorstenen den koster 599 jeg købte den hos XL byg de bestilte den hjem, jeg har set på nettet der andre der er billigere, men det her er bare sagen jeg er meget glad for den, ingen røg eller gener.
Køb aldrig en af de møller man sætter på skorstenen den vil ikke hjælpe dig.

Kommentar
Fra : lawsome

Dato : 10-11-08 22:31

Hej droslerne.
Tak for dit gode indlæg,
Jeg har haft svært ved at finde den på nettet, har du et par links

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-11-08 08:40

Prøv at skrive swits brændeovne på google, men ellers skal jeg finde det til dig i aften når jeg kommer hjem.
hilsen

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 11-11-08 10:23

hej der er flere ting der gør sig gælende ved brændeovns indsatse jeg går ud fra det har været en åben pejs fra start af.
min erfaring med dem er at skorstenen er ikke høj nok til at skabe den fornødne opdrift i skorstenen dette kan i nogen tilfælde afhjælpes ved at forhøje skorstenen den billigste måde at prøve at løse problemet på er ved at købe at isokern rør og som prøve at sætte det på toppen af skorstenen det giver 60 cm højer skorsten og det kan være det er nok til at skabe opdrift det må jo være ved en bestemt vindretning at du har problemet.
kan osse være at løsningen er en isokern monteret i hele skorstenen det skaber opdrift.
skal lige huske at sige jeg har været skorstensfejer siden 1974 der blev lavet mange indsatse dengang.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-08 21:04

Hej med dug.
Prøv ar se den her : http://www.rogvender.dk/

Godkendelse af svar
Fra : lawsome

Dato : 12-11-08 22:17

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-11-08 22:36

Velbekomme. Håber du kan bruge den. Vi har haft en magen til og var glad for den.