/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Omdrejningstæller til diesel
Fra : amlupo
Vist : 2439 gange
300 point
Dato : 10-11-08 17:08

Hvordan monterer man en omdrejningstæller på en Nissan Patrol 3,3 TD ? Hvad giver impulsen til tælleren. På en benziner er det jo typisk tændspolen !! Men den er jo ikke på min Patrol Håber nogen har tjek på det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-08 17:56

Det er IKKE tændspolen på en benziner, men platinerne der giver impulsen, og skal indstilles efter antallet tændrør.
På en diesel, må der være en impulsgiver, der styres af omdrejningerne.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 300 point
Dato : 10-11-08 18:10

På mange typer tællere til diesel, anvender man vekselspændingen fra generatoren til at tælle på.
Tælleren har en justering så man kan indstille visningen til det korrekte omdrejningstal, da det er meget forskelligt hvilken hastighed generatoren snurrer med på forskellige bil/motor typer.

Biltema har en diesel-tæller artikel 32-180 der fungerer på denne måde. Du kan downloade pdf filen med beskrivelse her :
http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/32/32-180.pdf

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 10-11-08 18:16

Citat
Det er IKKE tændspolen på en benziner, men platinerne der giver impulsen
Ja vist men man tilslutter jo normalt tælleren på minus klemmen på tændspolen (på en benziner)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-08 18:41

Nu er det sådan at platink0ontakt er forbundet til tændspolen i det klassiske tændingskredsløb.

Så det er det samme og de har altid eksakt samme (veksel) spænding.

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 10-11-08 19:27

Tak for svaret Beestone. Det var en rigtig fin vejledning du fandt der. Nu må jeg kunne få omdr. tæller til at virke i Patrolen så den ikke bliver hidset op på en 6-8000 omdr