/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hva gør vi med lejer
Fra : heidi7956
Vist : 751 gange
20 point
Dato : 10-11-08 11:38

vi har været så uheldige at få en lejer ind der har haft svært ved at betale huslejen til tiden og nu har vi fået nok.
Hun er blevet smidt ud og skal være ude af huset af huset her i dag mandag og jeg skal ned og bestigtige huset her kl 13.00 hvor jeg har skrevet til hende at hun er velkommen til at være der, men tror ikke at hun er der og det ser ud som om der ikke er blevet flyttet alle tingene nu her når klokken nærmer sig. Mit spørgsmål er så...hva gør/må jeg gøre med hendes ting?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-08 11:51

Såfremt opsigelsen er i orden rent juridisk er du i din gode ret til at få hendes ting fjernet fra lejemålet og videresende regningen til hende

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-11-08 12:30

Du kan og må ikke gøre noget med hendes ting.
Du skal overgive sagen til fogedrettet. Efter rykker nr. 2 kan du sende sagen til fogedretten. Det gør jeg efter 2. rykker for huslejen. Huslk at sende reykker som alm. post og gerne som anbefalet. 'Fogedretten skal have ben kopi af lejekontrakten samt divers rykkere og postkvitteringer.
DU MÅ IKKE SELV FJERNE VEDKOMMENDES MØBLER M:M:
Det er selvtægt.

hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-08 12:34

Hvis lejer er fraflyttet lejemålet må eventuelle efterladte effekter betragtes som affald og kasseres, hvis lejer IKKE er fraflyttet står sagen anderledes som Hawaii beskriver

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-11-08 13:09

Hvis lejer er flyttet, så husk at stille låsene om ! (kontakt en låsesmed)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-11-08 15:17

heidi7956ud med det resterende eventuelt til opmagasinering, fuldbyrdet selvtægt koster i værste fald 300 kroner, og som skrevet skift cylinderen i låsen, og frameld hende på kommunen, på folkeregistret.

per

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-11-08 15:23

Du kan desværre ikke afmelde nogen på folkeregistret uden deres underskrift, med mindre du kan fremvise en dødsattest

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-11-08 15:52

Hvad er dog det for noget sludder at framelde en anden person på folkeregistret1
Skal vi her komme med konkrete svar eller bare komme med gode ideer til ulovligheder?

hawaii7

Kommentar
Fra : heidi7956

Dato : 10-11-08 16:14

så er dagen ved at være overstået.
Mødte op for at bestigtige huset men der var ingen og hun har ikke underskrevet at hun er blevet opsagt. sendte hende en sms men hun bor ingen steder så ingen adresse at sende det til siger hun samt at hun nu har meldt mig for chikane for at jeg har smsèt hende ang aflevering af nøgler, betaling af husleje og underskrift af opsigelse.... hvad kan hun få ud af det? hvad gør vi næste gang for at sikre os bedre lejer?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-11-08 16:55

helt klart kan ejeren af ejendommen framelde en lejer der ikke opholder sig på ejendommen mere.

og det er der intet ulovligt i.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-11-08 16:56

af samme grund er udlejer pligtig at underskrive en samtykkeerklæring ved indflytning/udlejning.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-11-08 17:08

heidi7956

nu ser jeg at du har opsagt hende skrifligt, det holder ikke, du skal ophæve lejemålet som misligeholdt, med de lovmæssige forskrifter, det er ikke ligetil og tager tid såfremt lejeren er stridig, og så er der fogedretten, jeg har brugt fogedretten een gang derefter har jeg selv flyttet folk, dette har på trods endnu ikke kostet mig bøde for selvtægt, men blevet kontaktet af politiet der oplyste at det var ulovlig fremgangsmåde (men de kunne godt forstå mig og min handlemåde)
lejere der ikke betaler husleje er noget skarn.

per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-08 18:02

Nedenstående har jeg fået glæde af, da min søn ville fraflytte en lejlighed, hvor der var tale om trusler fra en anden lejer

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.b) Når det lejede benyttes til andet end aftalt og lejeren ikke trods udlejerens indsigelse er ophørt hermed.
c) Når lejeren modsætter sig, at udlejeren eller andre får adgang til det lejede, hvor de har ret hertil efter §§ 54, 62 og 97.
d) Når lejeren fraflytter det lejede i utide uden aftale med udlejeren.
e) Når lejeren vanrøgter det lejede og ikke uden ophold efter udlejerens påkrav bringer det lejede i stand.
f) Når lejeren helt eller delvis overlader brugen af det lejede til en anden i tilfælde, hvor han ikke er berettiget hertil, og trods udlejers indsigelse ikke bringer forholdet til ophør.
g) 738) Når lejeren har tilsidesat god skik og orden, jf. § 79 a, stk. 1, nr. 1-8 eller 11, jf. § 79 b, stk. 2, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.
h) Når lejeren har tilsidesat betingelserne i et betinget lejeforhold, jf. § 79 b, stk. 1, nr. 1, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.
i) Når nogen er straffet i medfør af § 4 i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler for at have modtaget besøgende i eller ved det lejede i strid med et forbud nedlagt i medfør af loven.
j) Når lejeren af en butik eller beværtning trods udlejerens indsigelse ikke opfylder pligten til at holde forretningen åben og i forsvarlig drift.
k) Når en lejer, der helt eller delvis skal betale lejen ved at udføre arbejde, groft forsømmer sine pligter ved arbejdets udførelse og arbejdsforholdet som følge heraf bringes til ophør.
l) Når lejeren i øvrigt misligholder sine forpligtelser på en sådan måde, at hans fjernelse er påkrævet.

Kommentar
Fra : heidi7956

Dato : 11-11-08 08:38

tak for jeres rigteg gode svar...