/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Stop en geninstallation af XP!
Fra : larshau
Vist : 897 gange
100 point
Dato : 09-11-08 22:20

Jeg vil forære en gammel PC bort. Derfor har jeg forsøgt at geninstallere Xp prof da jeg regnede med at PC'en ville køre bedre og samtidig få renset maskinen for unødvendigt materiale til den nye bruger.

Midt i installationen oplystes det at den ikke kunne finde drivere til bl. a lyd- og videokortet. Da jeg ikke kunne finde disse manglende drivere, vil jeg stoppe installatioen. Men skærmen gik blot i sort.

Ved at afbryde strømmen til PC og derefter starte op igen, spørges der, om jeg vil fortsætte installatioen eller vælge den allerede installerede XP. Jeg valgte den allerede installerede XP. Og i den tilstand kører maskinen OK.

Men hver gang jeg tænder for maskinen stilles jeg overfor valget imellem at fortsætte installationen eller benytte den allerede installerede XP.
Nu er spørgsmålet: hvorledes slipper jeg af med min ikke fuldendte nye Xp-installation?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-08 22:24

Slet det hele og geninstaller.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 09-11-08 23:56

Ja, det ville jeg også gerne, men jeg mangler oplysning om de drivere der skal anvendes.
Og hvordan sletter jeg?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 01:31

Hvis du ikke har en driver cd til computeren, så kan du forsøge at lade Microsoft update til at finde dem, det virker på min gamle computer, ellers læg den XP ind og gå til Enhedshåndtering for at se hvor der mangler drivere og højre klik op klik på Opdater driver, hvis det ikke virker så skal du selv ud og lede på nettet, der kan vi også hjælpe hvis du fortæller hvilke enheder du mangler driver til, du kan bruge den gratis Everest til at finde navn på enhederne: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 10-11-08 06:38

Du er nødt til først at finde ud af, hvad det er for nogle drivere den mangler.
Start maskinen op med den installation der virker, gå ind i enhedshåndtering som beskrevet oven for - og skriv så ned, hvad det er der sidder i maskinen.
Derefetr kan du på de fleste fabrikanters hjemmesider finde driverne du skal bruge.
Disse kan du så lægge på en CD e.lign.
Du kan også finde mange drivere til ældre hardware her:

http://members.driverguide.com/index.php?action=wizard_step_1

Men det er klart, det fungerer bedst, hvis der er liv i netkortet, og maskinen kan koble op til internettet.
God fornøjelse
Finn

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 10-11-08 09:17

Windows siger normalt ikke hvilke driver den mangler, det lyder HELT forkert!
Er det en Saml selv maskine eller er det märkevare du har (f.eks HP, Fujitsu-siemens m.m.)

hvis det er saml selv, gör flg

1. Start op din maskine klik F12 for startmenu (VIGTIGT du har din Windows XP cd i)
2. Gå igennem de förste bare spörgsmål du får under installationen
3. Når du kommer til partitioner, SLETTER du partitionen, og derefter OPRETTER partitionen igen.
4. Den skulle meget gerne installere, og du ville FÖRST blive spurgt efter driver i xp og ikke under installationen.

Hvis den spörge efter drivere under installationen, må der väre et eller andet galt med din xp cd!

Hvis det er en märkevare PC, SKAL du bruge den medfölgende recovery cd/dvd, hvis du ikke har den kontakt din fabrikant for sådan en, da den skal have bestemte driver osv. SOM en almindelig Windows XP Home/PRO ikke har.

fremgangsmåde for installation kan variere, kommer an på hvilket firma du har din pc fra.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-08 13:45

Kan du ikke bare gendanne den fra en tidligere dato?

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 10-11-08 15:31

Allerførst tak til alle for de mange gode råd. Jeg har anvendt o.v.n's link og har downloaded et progrm der på 56 (!) sider fortæller, hvad maskinen består af. Drivere på den gamle xp har jeg kopieret over på en USB-pen. Så langt så godt.
Nu vil jeg formatere c- drevet efter at jeg lige har set, hvad der ligger på min recovery-cd. Det er en Fujitsu-siemens PC hvorpå der oprindeligt lå en millenium udgave af windows. Senere har jeg fået lagt XP på. Så om min recovery -cd kan hjælpe mig i dette tilfæde ved jeg ikke.
Mere herom senere.
Til granner01: Jeg vil hellere foretrække at rense maskinen fuldstændigt. Der ligger nok en masse på maskinen jeg ikke har behov for. Derfor vil jeg ikke gendanne noget.
Og mit problemspørgsmål gik på hvorledes jeg kunne komme ud af en installation af XP, der er gået i stå.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 15:44

56 sider hedder det program Everest ? Så mange sider har jeg ikke hørt om før.
Jeg ville nu ikke tage det så tungt med de drivere, hvis altså bare netkortet virker så kan du fra Microsoft update hente drivere, klik på Bruger defineret her: http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da og det er rigtig nok, du kan hente brugbare drivere der til ældre computere, ikke verdens bedste drivere men brugbare, og så kan du senere hente den rigtige driver fra producentens hjemmeside til de enkelte enheder, eller opdatere fra Enhedshåndtering, klik på gule spørgsmåls tegn og højre klik og klik Opdater driver, husk at sige ja til at søge efter driver på nettet

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 10-11-08 15:58

OK. Jeg har lige checket sideantallet igen. Og her kom jeg til 13 sider A4. Undskyld. Men overdrivelse fremmer af og til forståelsen....
Det er Everest jeg har anvendt. Det er et fint lille program.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 16:06

Kan du ikke komme fordi det punkt med de manglende drivere ? Spring over eller hvad det hedder, bagefter kan du så installere opdaterede drivere, bare du kan komme på nettet, Everst kan i flere tilfælde hjælpe med at finde drivere også, se ovre i højre vindue forneden, der flere steder hvor du kan klikke og komme til producentens hjemmeside

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 10-11-08 16:19

Nu er det sådan jeg har siddet 2nd level på fujitsu-siemens computer, og hvis du siger at den er født med Millenium edition, får du godt nok problemer med at fremskaffe drivere til denne pc, medmindre du kan finde dem inde på http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/downloads.html ved at taste dit serienummer ind i søgefeltet.

Problemet ved at købe mærkevare computer er at man er afhængig er producentens drivere, det er ikke godt nok med at hente drivere fra nvidia, via, ati whatever der sidder i maskinen, da det er ikke normalt hardware der sidder i, som man køber i butikker.

f.eks kan gfx på en fujitsu-siemens hedder 8600GT, men alligevel ikke være det samme, da det mangler en eller anden funktion og derfor har producenten, og firmaet bag de hardware lavet speciel driver.

Ergo, kan du ikke finde xp driver på hjemmesiden, kan det ikke garantere at det ville funke :)

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 10-11-08 16:46

Tak for de gode råd Immanueldk. Min PC kører allerede på XP, så de drivere, der er installeret pt må derfor fungere fint under XP.
Mit primære problem er jo at jeg prøvede at geninstallere en XP fra mit CD-drev i det forfængelige håb, at jeg derved kunne rense min maskine. Men installationen vil ikke stoppe. Efter at jeg tvangslukker maskinen ved at slukke for hovedafbryderen opstarter jeg maskinen igen.

Her kan jeg på skærmen vælge imellem den XP, der ligger på maskinen, eller fortsætte med nyinstallation af XP. Vælger jeg nyinstallation, står maskinen bare og kører, hvorfor jeg må tvangslukke igen
Så hvis jeg kan få stoppet den installation, der åbenbart er i gang, vil jeg være tilfreds. For så anvender jeg blot den XP der allerede eksisterer på PC'en. Nu prøver jeg i øjeblikket på igen at installere en ny XP. På skærmen ser jeg blot en hvid streg blinke i øverste venstre hjørne. Det tolker jeg, at der installeres. Nu lader jeg den køre et stykke tid for at se, hvad resultatet bliver.
Ellers er mit problem uforandret: Hvordan stopper jeg installationen?

Jeg har endnu ikke prøvet format c: Måske det er løsningen. Mere herom senere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 18:49

Formaterer du ikke med Windows XP CDen under installationen ?

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 10-11-08 19:20

Nej, det har jeg ikke fundet ud af at man skulle kunne gøre.... :(

Jeg har ladet den køre i knap 2 timer nu, og der er stadig kun en blinkende knapi skærmens øverste venstre hjørne.
Nu vil jeg stoppe PC'en igen og prøve at finde ud af, om jeg kan formattere på hd'en med xp-disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-11-08 19:37

Det kan du, du får valget et stykke henne i installtionen og skal trykke et bogstav for hvad du vælger, det er så længe siden at jeg ikke kan huske den nøjagtige fremgang måde, men prøv at søge på Youtube, der er instruktions videoer

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 10-11-08 22:38

Men hvis den stopper midt der med den blinkende pil er det noget lort!
hvis du vil ha at dette problem skal løses fuldstændig, kan jeg KUN anbefale dig et program der hedder Killdisk, den sletter ALT!
og derefter, ville du have mulighed for at installere xp igen.

Her kan du downloade Killdisk: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
og du booter op på den ligesom en almindelig XP CD. og selvfølgelig vælger killdisk :D

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 10-11-08 22:46

Youtube har nu undervist mig :) og det ser ud til at jeg reelt har fulgt anvisningerne for ny installation korrekt:
- PC booter fra CD-drev
- PC genstartes og xp-disk anvendes til opstart
- PC undersøges for konfiguration af XP-cd program
- "Installation indlæser filer" vises i felt nederst på skærmen.
- efter at have indlæst en mængde drivers går skærmen i sort og cursoren blinker i øverste venstre hjørne.
- Men derefter kan jeg ikke få maskinen til at gøre mere....
Hvad kan det skyldes?

(Hvis jeg loader xp-disken mens den bestående xp-udgave kører på maskinen, kommer der en melding om at xp-udgaven på maskinen er nyere end den der ligger på cd'en. Hvis jeg ønsker at installere den ældre udgave skal PC' bootes fra cd-drevet. Og det er det jeg har gjort jævnfør beskrivelsen ovenfor.)

Her er gode råd dyrere!

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 10-11-08 22:48

Hent Killdisk, som jeg skrev til dig tidligere, så har du ikke disse problemer. Når den står og booter der, med den streg i venstre øverste hjørne er der en fejl. Den skal max blinke i et pr. sekunder og så gå igang.
Killdisk min ven, det er din løsning, der er et eller andet riblende galt med din partition, og det ville være super neder at skulle sidde og pille med boot.ini filen ;)

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 10-11-08 23:33

Kære Immanueldk
jeg beklager, at jeg overså dit indlæg om killdisk.
Nu har jeg downloaded programmet og bootet min (anden) PC op på killdisk. Det ser ud til at det tager flere timer at kill' HD så vi må se, hvad morgendagen bringer af spændende nyt.

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 10-11-08 23:37

Nej nej nej, det burde ikke tage flere timer at kille disken!
Sorry, glemte dig at fortælle du selvfølgelig skal vælge denne her: Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD

brænd den ud som iso fil, og boot op på den cd, derefter kør killdisk, skulle meget gerne IKKE tage flere timer :S

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-11-08 00:17

Eller brug Gparted til at formatere: http://gparted.sourceforge.net/index.php det er en cd som kører live og den kan slette, formatere og oprette partioner på din harddisk, Gparted er en uundværlig hjælper for mig

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 11-11-08 09:56

Til Immanueldk: Det tog 4:16 timer at køre Killdisk i nat! Programmet hedder "Active Killdisk for DOS v.4.1 Build 2380" Jeg regner med at det er det korrekte program jeg har anvendt.

Efterfølgende har jeg så forsøgt mig med en (original) "XP prof. + SP2" som PC' blev booted med. Efter "Installation indlæser filer" blev skærmen sort og cursoren blinkede i øverste ventre hjørne. Efter ½ time slukkede jeg for PC.

Jeg kørte så Killdisk igen for at se, om det gik hurtigere end sidst, men programmet angiver at det vil tage over 4 timer at køre programmet. (Vi taler om en 37.2 GB HD).

Nu er gode råd dyre Hvad kan vi nu finde på?

Til O.V.N.: Tak for tippet med gparted. Jeg har hentet programmet ned, men venter med at bruge det, indtil videre.

Kommentar
Fra : Immanueldk

Dato : 11-11-08 12:04

Hvor gammel er din harddisk? Kunne tyde på der er et eller andet galt med den! Kan godt väre den körer fint på en del af hdd, betyder ikke at hele hdd er god.
Hvis jeg var dig, og denne hdd er kun cirka 40GB. Köb dig en ny haha, de koster jo ikke en prut.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 11-11-08 14:26

HD er vel fra 2000, da der var Win me installeret på maskinen.
Så jeg køber en ny HD.
Jeg kørte i øvrigt den recovery cd der fulgte med PC'en. Den formatterede harddisken og ville derefter installere win me. Men også her gik installationen i stå.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 11-11-08 14:29

hvis du har adgang til en ekstra pc så tag disken ud du vil have formateret og sæt den som slave lad så maskinen starte op og formater den disk du har som slave så sætter du den tilbage og instalere XP

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 11-11-08 14:32

Ja det er jo også en mulighed. Så jeg vil også lige flytte HD over i en anden PC.
Men dog kun hvis HD formodes at fungere.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 11-11-08 14:38

ja og driverne kan du så nok godt finde på FS hjemmeside det kan være du skal køre med dem fra org styresystem men de sku kunne opdateres

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 11-11-08 14:56

Jeg har taget kopi af alle drivers før jeg begyndte at lege med geninstallation af Xp. Og på de drivers kørte maskinen "fint".

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 12-12-08 21:58

I den forløbne periode har jeg nu installeret en anden 80 GB HD, der fungerer.
Den har jeg sat i min PC og kørt Killdisk som anbefalet af Immanueldk,
Immanueldk anbefalede også at jeg kunne hente drivere hos Siemens, hvis jeg havde serienummeret. Det har jeg også gjort. Her finder jeg en lang række driveres, som jeg har downloaded på en anden maskine. men hvorledes skal jeg bruge filerne?

Jeg har endvidere forsøgt at anvende den recovery CD, der fulgte med maskinen. (Maskinen var født med ME)
Og lige meget hjælper det. Når maskinen har forsøgt at loade filer ind fra recovery-disken stopper den efter kort tid. Her melder PC'en at den ikke kan læse drev D, hvilket er DVD-drevet. (og det er jo i det drev jeg har min recovery-disk).
På det tidspunkt tvangslukkede jeg maskinen og efter et nyt forsøg skete det samme.

Men nu melder PC'en "Verifying pool data...." Og andet sker ikke. Så der er vel ikke andet at gøre end at opgive :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-08 22:16

Dine recovery filer ligger på drev D, på den gamle harddisk, dem skal recovery CDen bruge for at indlæse gendannelsen, ved ikke om det kan lade sig gøre, men prøv at sætte den gamle harddisk i computeren som slave disk og så peg på den når recovery CD leder efter drev D.
Hvorfor køre Killdisk på den nye harddisk

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 13-12-08 00:25

Jeg tror ikke at der ligger noget som helst på den gamle disk, da jeg har kørt Killdisk på den.
I den kuvert recovery-disken ligger i, står der, at disken kan benyttes til en helt ny installation på en ny HD.
Men den HD jeg nu har sat i er ikke h-e-l-t ny. Derfor har jeg kørt Killdisk på den. (Det tog i øvrigt 8 timer at køre programmet. :(

Det at jeg nu har meddelelsen "Verifying pool data...." stående fast på skærmen kan vel tyde på, at der nu er noget andet galt i systemet. Indlæsningen af programmet hænger fast på det sted hvor meldingen kommer frem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-08 00:58

Nu har jeg aldrig forsøgt at installere en recovery CD på en harddisk som er slettet af Killdisk, men jeg kan have en mistanke om at du har slettet alle partioner, recovery CDen kan ikke oprette partioner, eller kan den ? Hvis du formaterer og partionerer harddisken, så gætter jeg på at du kan køre recovery ind på den "nye" harddisk.
Beklager mit uvidende indlæg før men nogen recovery CDer bruger gendannelses filer fra harddisken (drev D)