/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rugbrødsbagning
Fra : jøjø
Vist : 1750 gange
100 point
Dato : 09-11-08 18:38

Jeg bager regelmæssigt solsikkekerne-rugbrød med en færdigblanding fra Amo.
Der anbefales bagning ved 265 grader de første 5 minutter, men min ovn kan kun nå op på 250 grader.
Brødet smager godt, men er meget klæbrigt og svært at skære i.
Kan brødet gøres mindre klæbrigt ved at bage det på en anden måde?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-08 18:58

hvis det absolut skal være en færdigblanding som du beskriver ( er ski også nemt ) - så giv det lidt mere vædske - og dbl tiden op i starten - altså 10 min - sørg for at brødet bliver helt kølet ned før du på nogen måde lægger det i pose eller skærer i det - vent gerne en dags tid med overhovedet at bruge det så det når at samle sig lidt.

Kommentar
Fra : sensibylla

Dato : 09-11-08 19:01

Muligvis hvis du smider en sten i ovnen, eller måske rykker pladen helt op i øverste hak de første fem min.

Men de femten grader er altafgørende for dit resultat. Du ville stort set få det samme resultat alligevel.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-08 19:17

for i øvrigt husker du at prikke huller helt igennem med en strikkepind så der kommer luft til brødet ??

Citat
pladen helt op i øverste hak de første fem min.
.. så ville jeg vælge både at sætte pladen helt op og helt ned fordelt på 4 til 5 min hver - disse første høje grader er til for at brødet skal lade være med at gære yderligere - rugbrød skal ikke hæve ved bagning men ved hævning

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 09-11-08 19:18

Lad det stå 12-24 timer efter bagning før du skærer så er det ikke klæbrigt mere.
Den opskrift jeg bruger anbefaler at man gør det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-08 19:20

chrelle - der er tale om færdigblanding

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 09-11-08 19:34

miritdk
Ok, men derfor kan det jo godt hjælpe det alligevel.
Og jeg havde ikke set at du anbefalede det samme.

Accepteret svar
Fra : Trille7

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-08 20:03

Hvad slags form bruger du..??

Jeg bruger fx kun silikoneforme efterhånden, og der kan du evt bare give det 10 min mere end hvad der er anbefalet, og jeg laver aldrig brød på mere end 250, men så giver jeg det så de 10-20 mere, og ved som en anden skrev, at give den huller med fx en strikpind, er du hjulpet ret godt på vej.

Og jeg har også prøvet de der brød hvor du bare skal tilføje vand, og der er funktionen den samme, bare husk at give den lidt mere tid i ovnen, og husk at en mængde vand der står på pakken, som regel kun er vejledende ss Du skal give den vand, indtil dejen ikke længere er klistret, og du kan røre ved den uden at der er nået som helst der sætter sig på fingrene.. Der er heller ingen hastværk i at få den ud af en silikoneform, der kan du lade den blive i en times tid, og så vælte den ud der på en rist.

Men som regel når et brød er klistret, så er det et tegn på at den ikke har fået nok tid i ovnen.

Men held og lykke..

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-08 21:37

Hej med dig.
Hvis en "gammel" husmor på 55 må komme med et råd til dig så :
1. rugbrød skal bages nederst i ovenen.
2. Hvis det er for klæbrigt så kom MINDRE vand i.
3. pak det ind i et viskestykke og lad det køle af der .

P.S. Har selv bagt mine egne rugbrød i mange år og gør det stadig.

V.H. Pia skov

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 10-11-08 18:41

Tak for alle de gode svar, de bliver afprøvet i morgen.