/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvor lang tid skal hare hænge
Fra : simon-ms
Vist : 5423 gange
100 point
Dato : 09-11-08 17:14

Hej
Jeg har været så heldig at skyde en hare, men hvor lang tid skal sådan en hænge.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-08 17:19

Hej med dig. Vi har altid ladet dem hænge i 2 døgn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-08 17:54

http://www.vinum-bonum.dk/privat/read.asp?sideid=74

Citat
Tilberedning af vildt
Skal vildt hænge? Derom er der nogen diskussion. I ældre tid var der tradition for, at vildtet skulle hænge før tilberedningen. Kødet skulle modne, hvilket ville sige, at visse enzymer skulle have en vis tid for at mørne kødet og sikre den rigtige smag.

Mange mener, at denne proces finder sted i fryseboksen, hvor det meste af alt vildt opbevares i kortere eller længere tid. Det er ikke rigtigt, så det mest sikre er at lade vildt hænge.

Det afhænger dels af temperaturen og dels af vildtarten og dyrets alder. Ældre dyr skal hænge længere end unge dyr. Hjortevildt og harer skal hænge længere end fuglevildt.
Hvad angår temperaturen kan følgende tommelfingerregel benyttes: Hjortevildt, herunder råvildt, og harer 40 graddage. Hønsefugle 30 graddage og andefugle 20 graddage. Graddag = ydertemperaturen. Eksempel: Hjortevildt i 10 grader skal hænge i 4 dage.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-08 18:21

Hej igen.
Nu ved jeg jo naturligvis ikke hvornår du skal tilberede den. Men hvis den skal gemmes er det nok at lade den hænge i 1 døgn hvorefter den fryses ....ellers skal den hænge i 2 døgn.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 09-11-08 18:45

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-11-08 18:45

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-11-08 18:47

Kan man ikke redigere i sine svar? jeg mente tak for alle svar.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-11-08 19:10

Citat
Hjortevildt, herunder råvildt, og harer 40 graddage. Hønsefugle 30 graddage og andefugle 20 graddage. Graddag = ydertemperaturen. Eksempel: Hjortevildt i 10 grader skal hænge i 4 dage.
Er der noget jeg har misforstået? Hvordan nåede forfatteren frem til at hjortevildt i en temp. på 10 ° skal hænge i 4 dage??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-08 20:46

Tak skal du ha'
Og bare det var mig der skulle ha' haresteg....men det er det ikke for manden ka' ikke li' det