/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
skift af pc fra XP til VISTA
Fra : dhmoelsted
Vist : 811 gange
200 point
Dato : 09-11-08 15:50

overvejer at købe en ny pc i nærmeste fremtid, har hørt den nye med vista kan man sætte en extern hd til , så lægger den et program på dennne som så tilsluttes den "gamle" xp og så suger al hvad er ligger af billeder osv ,man så kan lægger tilbage i den nye pc ? er det ok... begge af mærket hp, hva med outlook flyttes den osse på denne måde ? eller er det sludder , og man skal ta alt manuelt stump for stump , den nye er preinstaleret med norton , jeg bruger avast ville det ikke være en ide at afinstalle den med det samme , kan avast reg flyttes til den nye eller sklal man reg sig forfra på samme mailadr ? osv , jeg kalkulerer med en del opsætnings virvar , men da den nye er trådløs , kan man vel ta det roligt

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-11-08 16:33

Hej <dhmoelsted >

Jeg hopper lige på denne tråd, idet jeg har været i exact samme situation.

Min konklusion:
Vista er garanteret et udmærket produkt .. men jeg har haft mange kvaler, som jeg ikke var opmærksom på. Så et godt råd: Hold "liv" i den gamle model, indtil det hele fungerer igen.

Har indtil nu konstateret at:
- kan ikke redigere CMS hjemmesider > Tillægsprogram vil koste mange penge
- flere word-dokumenter udskrives "underligt"
- har måttet betale for at få tilrettet
- osv

/PG

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-08 17:07
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-08 19:01

Jeg forstår ikke al den polimik om hvor dårlig Vista er. Jeg har nu i ca 1½ - 2 år brugt Vista både herhjemme og på jobbet og fx. på jobbet er der mange forskellige Windowsversioner alt efter hvem man er, alder og hvad man laver . Men vi har da aldrig døjet med at der var noget der ikke kunne arbejde sammen pånær når der var nogle programmer der var blevet for gamle og de kunne måske ikke fungerer sammen med Vista. Når der bliver nævnt at Word dokumenter ikke bliver ordentlig udskrevet så har det jo ikke noget med Vista at gøre, men Officepakken istedet for.
Måske man kan døje lidt med at finde drivere til sit gamle udstyr, selvom jeg ellers har oplevet det modsatte at der faktisk er kommet opdaterede drivere til Vista der samtidig får noget til at virke bedre på XP.

Mht Norton så vil jeg da øjeblikkeligt fjerne den og installere Avast istedet for.

Hvis du vil bevare dit gamle system kan du købe en hd boks og sætte den gamle hd i og du vil kunne bruge alle dine ting derfra. Dog ikke programmer da de jo følger selve styresystemet. Outlook er ikke en del af Vista men af Office pakken. Med til Vista er Windows mail som er en nyere udgave at Outlook Express

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 09-11-08 19:19

til fiala
du skriver
Jeg forstår ikke al den polimik om hvor dårlig Vista er
det går det ikke på
hva nu når man snupper alt fra den gamle xp og ligger det på den externe hd er det så en KOPI dvs ligger der stadig l så man kan køre den gamle xp intakt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-08 19:26

Nej det kan du ikke. Hvis du lægger det hele på en extern hd så kan du ikke bruge XP igen. Men du har mulighed for at hente dine dokumenter, billeder osv. Hvis du meget gerne vil have din xp til at køre igen skal den genistalleres for at komme til at virke. Så kan du jo installere Vista på en anden hd eller partition og få en multiboot pc hvor du kan vælge mellem XP og vista.

Jeg har faktisk haft en pc med XP, Vista og Kubuntu (Linux) på en gang og kunne vælge og vrage.

Det med polimikken på Vista vat ikke lige henvendt til dig, men jeg synes bare at der er så mange der klager over Vista og det er det jeg ikek kan forstå for jeg a´bejder meget med Vista på mange forskellige pcer og aldrig (eller næsten aldrig) oplever jeg de problemer.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 09-11-08 19:39

til fiala
jeg tror du misforstår mig dette jeg sætter ind er fra det link o.v.n kom med overførsel af filer osv

Valg af den rette overførselsmetodeI dette scenario forestiller vi os, at du fra en gammel computer, der kører enten Windows XP Professional, Windows XP Home, Windows 2000 eller Windows Vista, skal overføre filer og indstillinger til en ny computer med Windows Vista installeret. Du kan overflytte filer og indstillinger ved hjælp af følgende indstillinger:

• Netværksforbindelse

• Flytbart medie (f.eks. et USB-flashdrev eller en ekstern harddisk)

• Cd eller dvd

• USB-kabel til overførsel

så er jeg stadig usikker på at jeg har forstået dig ret resterer der så ikke noget på pc ud over styresystemet ?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 09-11-08 20:46

Du kan flytte alle dine dokumenter, billeder og andre filer og INDSTILLINGER, det vil sige at de Foretrukne fra Internet Explorer og andre indstillinger kommer med over så du ikke skal starte helt forfra, selve styresystemet XP kommer ikke med, kun indstillinger og filer, håber du forstår hvad jeg mener.
Norton bør du fjerne med et afinstallerings værktøj fra Symateck inden du lægger Avast ind.
Andre programmer som du brugte på XP, og vil bruge Vista, for eksempel Office 2000 hvis det den du har, skal installeres på Vista, programmer følger IKKE med over i den overførsel som er beskrevet oven over
Jeg vender tilbage om en times tid

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 09-11-08 21:35

Tak for svaret o.v.n..
føler mig som dr. sommer , men det er sivet ind , nu skal jeg prøve en ny pc , og aner ikke en s.... så derfor, hvad nu og hvorfor
mvh
hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-08 23:05

Jeg er selv i gang med at hjælpe en kollega, vi flytter filer og indstillinger fra XP til en ny Vista, det er fra en computer som ikke kan starte, så jeg kan ikke bruge værktøjet, det hele foregår manuel
Norton kan du fjerne med værktøjet her: http://service1.symantec.com/SUPPORT/INTER/tsgeninfointl.nsf/0/9a57cc9677c3957280256fe00051ba24?OpenDocument&seg=hm&lg=da&ct=dk læg mærke til at der er 2 downloads du skal bruge den til Vita/XP/2000 det er en god ide at lukke alt Norton først, højre klik på ikonen nede ved uret og klik Luk eller Exit.
Husk at hente din nye Avast først, her er direkte download af den danske Avast: http://files.avast.com/iavs4pro/setupdan.exe husk også at registrere dig: http://www.avast.com/eng/home-registration.php