/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bremse citroen zx
Fra : gertajensen
Vist : 1342 gange
100 point
Dato : 09-11-08 12:32

Hej. Allerførst så er det en: Citroen zx 1,8i model weekend, årg. 1994. Stationcar. Jeg har nogle problemer med bremserne på min bil. Abs fungere ikke korrekt, kan det være en sensor eller er det højst sansynlig styrer boksen som er defekt. Parkerings bremsen virker også svag, og jeg har lige fået nye bakker monteret. ???
Måske der er nogle som har været ude for noget lign. eller har erfaring med biltypen??

Mvh. Gert Jensen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-11-08 13:44

Jeg havde et tilsvarende problem med en Picasso efter der var kommet nye bremser på. Der viste det sig at til den type Picasso så skulle der monteres bremser som passer til en Berlingo !

Så spørgsmålet er om du har fået det rigtige på...........

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-08 16:59

ABS problemet er med garanti en defekt sensor - normalt er det kablet som rives i stykker - usynligt under kabel isoleringen.
Det er uhyre sjældent at computeren bliver defekt.
Elektronik til biler er helt utroligt pålideligt, på trods af alt hvad man "hører" om dyre defekte styrecomputere. Der smides rigtig mange styrebokse ud, som ikke fejler en pind. Det er jo noget der batter på en værksteds faktura

Følg kablet til hver enkelt sensor ude ved hvert hjul indtil du finder en stiksamling som kan adsklles. Her kan du adskille og måle sensoren på ledningen ud mod hjulet med et multimeter. Den skal have ca. 1000 ohm +/- 200 ohm.
Normalt er den helt klart og tydeligt afbrudt (uendelig ohm) når du finder den defekte sensor.
Det sker aldrig at du måler noget "måske".

Du skal reklamere til værkstedet over den manglende håndbremse funktion. Det er helt tydeligt, at excenter mekanismen ikke er i orden. Den er (skal være !) selv justerende under brug, men kan godt få brug for lidt hjælp hvis håndbremsen sjældent bruges.
Prøv at motionere håndbremse håndtaget hårdt op og ned med knappen trykket ind, både med og uden bremsepedal trykket ned. Det kan jo være det løser problemet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-11-08 18:13

Hvis du har fejl på sensorer til abs, burde der være en lampe, der "sladrer" om, at noget er galt.
Det kan ganske rigtigt ligge i en eller flere sensorer, og specielt hvis der er lavet bremser uden, at vedkommende har haft helt styr på det - hvad noget kunne tyde på. (Har måske klippet en ledning i den tro, at det var en slidkontrol )
Een ting er, at skifte klodser, men har vedkommende også husket, at fjerne rustgraten på skiverne ?
Ellers er det den der gør, at klodserne ikke "ligger til", og bremseevnen er meget svag.
Når man skifter bakker - (Din er ikke med skiver på baghjulene ? ) skal man dels rense og smøre selvjusteringerne, men også sørge for, at justere bakkerne ud manuelt, så man kun lige akkurat kan få tromlen på. Noget kunne tyde på, at det er en ommer. Af med tromlerne og rens, smør og juster -
Er det skiver, er der ikke meget, at komme efter. De er selvjusterende - med et lidt specielt system til mekanisk håndbremse. Evt. kan man i reglen låne værkstedshåndbøger på bibliotekerne. De er rigtigt gode, at have ved hånden, hvis man er i tvivl om samling, virkemåde m.m.

Godkendelse af svar
Fra : gertajensen

Dato : 19-11-08 23:27

Tak for svaret Beestone.