/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Oversættelse: Quantum of solar
Fra : iOliver2
Vist : 700 gange
50 point
Dato : 08-11-08 15:44

Hvad er den korrekte oversættelse til dansk af dette? Det er titlen på den nye James bond film.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-08 15:52

Mener du hvad titlen er på dansk

Ellers er det vel noget med - masser af sol

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 15:52

Jeg gætter på "Mængde af Sollys"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-08 15:55

næhh det betyder faktisk - En smule trøst -

http://da.wikipedia.org/wiki/Quantum_of_Solace

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-08 15:58

og den korrekte titel er - Quantum of Solace -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 15:58

Ikke "Mængde af Sollys" i et solarium, men mere "Mængde af Sol Energi".

I stil med "High Power" alias "Høj Lygteføring"...

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 08-11-08 15:59

Ja, men ikke hvad det er direkte oversat, men hvad det er så det passer med filmen..
Masser af sollys, mængde af sollys kunne godt passe da meget foregår i ørknen..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-11-08 16:00

Du har ikke angivet den korrekte titel - og det er ganske vist som Fijala skriver.

Quantom of solar ville betyde noget i retning af soles kvantemekanisme eller soles kvantefysik.

Altså sole i universet.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-11-08 16:01

Hvis I taler om mængde er det quantum/quanta.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 16:06

Så skal jeg have mine skolepenge tilbage...

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 60 point
Dato : 08-11-08 16:07

Citat
Titlen "Quantum of Solace" betyder direkte oversat "En smule trøst" og kommer fra navnet på en Ian Flemming novelle i novellesamlingen For Your Eyes Only.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-11-08 16:13

Citat
Så skal jeg have mine skolepenge tilbage...

Det er vel nogle dage siden, Svend, så det kan da ikke blive til mange basseører.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 16:19

Nej, men er det spørgsmålet som det er stillet vi skal svare på? Eller er det filmens titel??
Meget misvisende...

Jeg prøver fortsat at besvare det stillede spørgsmål,
og jeg vil godt købe den med "Solens Kvanter" fra kvante fysikken...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-08 16:23

Vi må vel ventemed at svare igen til iOliver2 vil besvare vores spørgsmål

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-11-08 16:24

Jo, men spørgeren havde jo ikke angivet den korrekte titel, så mit indlæg skulle blot tages for en lille randbemærkning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 16:53

Og ja solace betyder trøst, det er vi ikke uenige om...

Men læs også tilføjelsen i linket ovenfor:
(her dog med "Fortrøstningens kvanteteori" som det danske navn...

Den ser som oversættelse "a little bit" mere rigtig ud?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-11-08 17:31

Den køber jeg til gengæld, Svend.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-08 17:57

Endelig stødte jeg tilfældigt på en oversættelse i vor lokale avis:
"Quantum of Solace" er i Jydske Vestkysten oversat til "En dosis Trøst".

Og det er jo lige hvad det er; for flertallet af os danskere, der ikke har studeret kvante teori...

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-11-08 08:52

Nu har jeg ikke set filmen, men solace kan faktisk også betyde "bod", altså noget man må bøde for.
Passer det bedre i sammenhængen, jer, der har set filmen`?
sønder

Godkendelse af svar
Fra : iOliver2

Dato : 16-11-08 18:36

Tak for svaret Fijala.